Wat kan je doen bij fibromyalgie?

Omdat niet bekend is waardoor fibromyalgie ontstaat, bestaan er ook nog geen specifieke medicijnen of andere behandeling voor. Fibromyalgie is op het moment dus niet te genezen.

Medicijnen bij fibromyalgie

Je arts kan je pijnstillers voorschrijven, maar deze nemen lang niet altijd de pijn helemaal weg. Andere medicijnen die een arts je kan geven zijn slaapmiddelen of antidepressiva. Dit is afhankelijk van de klachten die je hebt. Slaapmedicatie kan tijdelijk verlichting geven, maar gebruik dit alleen voor een korte tijd omdat er ook afhankelijkheid kan ontstaan.

Specialistische zorg bij fibromyalgie

Afhankelijk van je klachten kan je huisarts je doorverwijzen naar een specialist. Een fysio- of oefentherapeut kan je helpen om je spieren zo goed mogelijk te gebruiken om zo de pijn te verminderen. Als je last hebt van psychische klachten zoals depressies, kun je doorgestuurd worden naar een maatschappelijk werker of psycholoog. Verder zijn er speciale reumaverpleegkundigen op de polikliniek reumatologie of bij de thuiszorg. Zij weten ook alles over fibromyalgie en kunnen je extra begeleiding geven. Ook kun je via een reumaverpleegkundige meedoen met cursussen waar je leert om te gaan met fibromyalgie en de pijn.

Een fysiotherapeut of oefentherapeut vind je op solvo.nl

Wat kan je zelf doen bij fibromyalgie?

Zelf kun je ook iets doen om het leven met fibromyalgie wat draaglijker te maken.

  • Blijf in beweging. Als je helemaal inactief wordt, kan de pijn op den duur alleen maar erger worden. Bij fibromyalgie is er niks beschadigd, dus je kunt het ook niet verergeren door te bewegen. Houd echter wel goed je grenzen in de gaten, want overbelasting is ook niet goed.
  • Leef gezond. Rook bijvoorbeeld niet, drink met mate en eet gezond en gevarieerd voedsel. Zorg er ook voor dat je voldoende slaapt.
  • Blijf een positieve houding houden en accepteer je ziekte. Natuurlijk is de pijn niet leuk en je zou het veel liever allemaal niet hebben, maar als je erover in gaat zitten, help je jezelf helemaal niet. Probeer je te focussen op de dingen die je nog wel kan en koester je betere dagen in plaats dat je alleen maar let op je slechte dagen. De cursussen van de reumaverpleegkundige kunnen hier goed bij helpen.

Pagina laatst aangepast op 24-04-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren