Website van het Jaar

Wat kan je doen bij fibromyalgie?

Omdat niet bekend is waardoor fibromyalgie ontstaat, bestaan er ook nog geen specifieke medicijnen of andere behandeling voor. Fibromyalgie is op het moment dus niet te genezen.

Medicijnen bij fibromyalgie

Je arts kan je pijnstillers voorschrijven, maar deze nemen lang niet altijd de pijn helemaal weg. Andere medicijnen die een arts je kan geven zijn slaapmiddelen of antidepressiva. Dit is afhankelijk van de klachten die je hebt. Slaapmedicatie kan tijdelijk verlichting geven, maar gebruik dit alleen voor een korte tijd omdat er ook afhankelijkheid kan ontstaan.

Specialistische zorg bij fibromyalgie

Afhankelijk van je klachten kan je huisarts je doorverwijzen naar een specialist. Een fysio- of oefentherapeut kan je helpen om je spieren zo goed mogelijk te gebruiken om zo de pijn te verminderen. Als je last hebt van psychische klachten zoals depressies, kun je doorgestuurd worden naar een maatschappelijk werker of psycholoog. Verder zijn er speciale reumaverpleegkundigen op de polikliniek reumatologie of bij de thuiszorg. Zij weten ook alles over fibromyalgie en kunnen je extra begeleiding geven. Ook kun je via een reumaverpleegkundige meedoen met cursussen waar je leert om te gaan met fibromyalgie en de pijn.

Een fysiotherapeut of oefentherapeut vind je op solvo.nl

Wat kan je zelf doen bij fibromyalgie?

Zelf kun je ook iets doen om het leven met fibromyalgie wat draaglijker te maken.

  • Blijf in beweging. Als je helemaal inactief wordt, kan de pijn op den duur alleen maar erger worden. Bij fibromyalgie is er niks beschadigd, dus je kunt het ook niet verergeren door te bewegen. Houd echter wel goed je grenzen in de gaten, want overbelasting is ook niet goed.
  • Leef gezond. Rook bijvoorbeeld niet, drink met mate en eet gezond en gevarieerd voedsel. Zorg er ook voor dat je voldoende slaapt.
  • Blijf een positieve houding houden en accepteer je ziekte. Natuurlijk is de pijn niet leuk en je zou het veel liever allemaal niet hebben, maar als je erover in gaat zitten, help je jezelf helemaal niet. Probeer je te focussen op de dingen die je nog wel kan en koester je betere dagen in plaats dat je alleen maar let op je slechte dagen. De cursussen van de reumaverpleegkundige kunnen hier goed bij helpen.

Pagina laatst aangepast op 17-12-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren