Website van het Jaar

Cafeïne voorkomt spierpijn

Wie had dat gedacht? Een kopje espresso voordat je gaat sporten helpt bij het voorkomen van spierpijn. Trouwens elk ander soort kopje koffie ook, zolang het maar niet cafeïnevrij is. Onderzoekers uit Illinois, de Verenigde Staten, hebben dit ontdekt en hun resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism.

Aan het onderzoek deden alleen jonge mannen mee. Sommigen dronken zo’n vier kopjes per dag, terwijl anderen nooit koffie dronken. Ze ondergingen een standaardtest om hun zuurstofgebruik vast te stellen. Daarna waren er twee intensieve een half uur durende trainingen, waar een week tussen zat. In de hele periode onthielden ze zich van koffie, alcohol en trainden niet nog eens extra op de dagen van het onderzoek. Voor de eerste training kregen de mannen een placebo te slikken. Voor de tweede training kregen ze een pil cafeïne ter sterkte van ongeveer drie koppen koffie. De mannen werden regelmatig ondervraagd over wat ze in de grote beenspier voelden, en ook werd gekeken naar zuurstofgebruik, hartslag en energie.

Er bleek een duidelijk verschil in spierpijn in de grote beenspieren als van te voren cafeïne was gebruikt. Het interessante was dat het niet uitmaakte of de mannen regelmatige koffiedrinkers waren of het helemaal niet aanraakten. Ze hadden de zelfde pijnvermindering als ze oefenden na het gebruik van koffie.

Er was een tijd dat mensen geadviseerd werd om minder koffie te drinken, want het zou allerlei nadelige effecten op de gezondheid hebben. Je kreeg er stress van, het was niet goed voor je hart en het was beter om water te drinken. Inmiddels weten we dat het een gunstige rol kan spelen bij de preventie van diabetes type 2 en dus nu ook bij het voorkomen van spierpijn. Dat laatste is natuurlijk handig bij de mensen die iets aan hun gezondheid willen doen en afgeschrikt worden door de mogelijke spierpijn als ze wat meer gaan bewegen.

Auteur: redactie van Gezondheidsplein

Bronnen: International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren