Behandeling van slapeloosheid

Hieronder worden de mogelijke behandelingen van slapeloosheid besproken.

Huisarts

Als je last van slapeloosheid hebt, kun je een huisarts raadplegen. In de meeste gevallen zal deze de slapeloosheid bespreken (eventuele oorzaak slapeloosheid onderzoeken) voordat er middelen worden voorgeschreven. Vaak mag je de slaapmiddelen maar tijdelijk gebruiken, vanwege de kans op verslaving en tolerantie. Daarom wordt vaak ook slaaptherapie toegepast. 

Slaapmiddelen

Er zijn slaapmiddelen die je helpen met inslapen en middelen die helpen bij het doorslapen, waarbij.  de groep benzodiazepines het meest worden toegepast. Het zijn medicijnen die zorgen voor kalmering, slaperigheid en spierverslapping.

Vaak ontstaat bij gebruik van slaapmiddelen al snel tolerantie. Dan werken ze niet meer. Daarnaast lossen deze middelen de oorzaak van de slapeloosheid niet op en zijn ze verslavend.

Slaaptherapie

Beter is het om de oorzaak van het probleem op te lossen middels een gedragsmatige slaaptherapie of slaapcursus. De huisarts kan je vragen een slaapdagboek bij te houden om achter de oorzaak te komen. Vervolgens zullen je technieken aangeleerd worden om bijvoorbeeld inslapen te vergemakkelijken of je slaapgewoontes te verbeteren.

Wat kun je zelf doen bij slapeloosheid?

Melatonine

Melatonine is een natuurlijk slaaphormoon, het zorgt voor je natuurlijke waak- en slaapritme. Als het ‘s avonds donker wordt geven je hersenen een stoot van deze stof af, die er voor zorgt dat je slaperig wordt. Melatonine is bij de drogist verkrijgbaar in tabletvorm, het helpt je in slaap te komen en door te slapen. Het is geen slaapmiddel en heeft dus niet dezelfde bijwerkingen, het is minder verslavend. Toch is het goed om na een tijdje te stoppen met het gebruik ervan. Het kan zijn dat je dan vanzelf weer beter slaapt.

Echter de dosering van de vrij verkrijgbare melatonine is vele malen lager dan die, die door slaapspecialisten wordt voorgeschreven.

Tips tegen slapeloosheid

Enkele tips tegen slapeloosheid zijn:

  • Zorg voor een goed ritme. Ga iedere dag om dezelfde tijd naar bed en sta om dezelfde tijd op.
  • Bouw een avondritueel in voor je naar bed gaat.
  • Doe overdag geen dutjes. Wanneer je dit wel doet ben je ’s avonds minder moe en kom je moeilijker in slaap.
  • Zorg voor een rustgevende slaapkamer. Zet op je slaapkamer geen dingen die je aan je werk doen denken.
  • Ga pas naar bed als je slaperig bent. Als je binnen een kwartier niet kunt slapen, sta dan even op en ga pas weer naar bed als je slaperig bent.
  • Zorg voor voldoende lichamelijke inspanning overdag, maar niet net voor je gaat slapen.
  • Neem geen alcohol, koffie of zware maaltijden vlak voor het slapen gaan.
  • Werk niet te lang door. Zorg voor ontspanning voordat je gaat slapen.
  • Ontspanningsoefeningen voor je gaat slapen kunnen ook helpen.
  • Neem voor je gaat slapen een warm bad of warme douche.
  • Aromatherapie werkt rustgevend. Vooral lavendel kan rustgevend werken.

Pagina laatst aangepast op 29-03-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren