Website van het Jaar

Verklein je kans op kanker met voeding

Niet elke dag van het jaar valt in de borstkankermaand of Movember, dat maakt het nog niet onbelangrijk om er af en toe bij stil te staan hoe je kanker kunt voorkomen. Je kunt zelf namelijk heel veel doen om de kans op het ontwikkelen van kanker zo klein mogelijk te maken.

In Westerse landen wordt een groot deel, vermoedelijk dertig procent, van alle kankergevallen veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. Onder een ongezonde leefstijl vallen onder andere roken en onvoldoende bewegen, maar ook een verkeerde voeding speelt een grote rol. Borstkanker is de vorm van kanker die bij vrouwen het meest voorkomt. Mannen worden het vaakst getroffen door prostaatkanker.

Alcohol, groente en fruit

De rol van voeding bij kanker is een ingewikkelde. Voeding bevat zowel kankerverwekkende stoffen als stoffen die beschermen tegen kanker. Het kan dus nooit honderd procent bescherming bieden. Bij het ontwikkelen van kanker als gevolg van voeding spelen met name (te veel) alcohol en (te weinig) groente en fruit een belangrijke rol. Antioxidanten blijken ook van grote invloed te zijn.

Verkeerde voeding

Verkeerde voeding met te veel calorieën, vaak door slechte koolhydraten (producten met wit meel), te veel suiker en/of te veel vet, is een risicofactor voor het ontwikkelen van kanker. Deze voeding is ongezond maar leidt ook tot overgewicht. Overgewicht op zijn beurt kan het risico op baarmoederkanker, nierkanker, slokdarmkanker en dikke darmkanker vergroten. Voor vrouwen is er een verband met borstkanker gevonden als zij na de overgang overgewicht hebben of ontwikkelen. Een andere risicofactor voor het ontwikkelen van kanker is het eten van veel rood vlees (varken, geit, schaap en rund). Probeer het eten ervan te beperken tot maximaal driehonderd gram per week om het risico zo laag mogelijk te houden.

Alcohol

Alcoholgebruik is voor vrouwen een van de belangrijkste risicofactoren voor borstkanker. Vrouwen hebben door het drinken van twee of meer glazen alcohol per dag een duidelijk verhoogd risico op borstkanker. Vrouwen kunnen hun alcoholinname het best beperken door niet dagelijks te drinken en niet meer dan één glas per dag te nemen. Alcohol vergroot niet alleen de kans op het krijgen van borstkanker, maar verhoogt ook het risico op mond- en keelholtekanker, strottenhoofdkanker, slokdarmkanker, leverkanker en dikkedarmkanker. Gematigd gebruik van alcohol, met name rode wijn, heeft echter wel weer een klein beschermend effect tegen hart- en vaatziekten.

Groente en fruit

Het eten van voldoende groente en fruit kan beschermen tegen kanker. Vooral tegen vormen van kanker in de mond- en keelholte, slokdarm, maag en longen. De bestanddelen in groente en fruit die mogelijk verantwoordelijk zijn voor het beschermende effect zijn: vezels, foliumzuur, vitamine C, kalium, magnesium en een aantal natuurlijke stoffen uit planten zoals carotenoïden, glucosinolaten, flavonoïden, fytosterolen en isothiocyanaten.

Antioxidanten

Dagelijks staat je lichaam bloot aan allerlei schadelijke stoffen zoals vervuilde lucht, sigarettenrook en uv-straling. Deze stoffen en straling vormen vrije radicalen. Als vrije radicalen hun gang kunnen gaan in je lichaam kunnen ze schade aanbrengen aan de lichaamscellen. Antioxidanten zijn stoffen die vrije radicalen onschadelijk kunnen maken.

In je voeding komen heel veel antioxidanten voor. Onder andere vitamine A, C en E en de mineralen zink en selenium werken als antioxidant. Producten met heel veel antioxidanten zijn knoflook, broccoli, tomaten, avocado’s, noten, schaal- en schelpdieren, koffie, thee, pure chocolade, blauwe bessen, aardbeien, sinaasappel, frambozen en pruimen.

Hier vind je een uitgebreid overzicht van antioxidantrijke voeding.

Gezonde voeding

Om het risico op kanker zo klein mogelijk te houden is een algeheel gezond voedingspatroon het allerbelangrijkste. Een belangrijk onderdeel hiervan is het voorkomen of bestrijden van overgewicht. Let bij gezonde voeding dan vooral op onderstaande punten.

  • Voorkom overgewicht
  • Eet niet meer dan driehonderd gram rood vlees per week
  • Drink maximaal één glas alcohol per dag voor vrouwen (twee voor mannen). Het beste is natuurlijk om geen alcohol te drinken
  • Eet per dag minimaal 250 gram groente en twee porties fruit
  • Neem zo’n twee tot drie porties melk(producten) per dag
  • Eet gevarieerd
  • Eet regelmatig vette vis
  • Zorg voor voldoende vezels uit volkoren producten, groente en fruit
  • Eet geen zwarte randjes of korstjes, zoals aangebrand vlees
  • Zorg voor voldoende beweging

Besef je wel dat voeding zeker niet de enige factor is die kanker kan beïnvloeden. Je levensstijl, genetische aanleg en omgeving spelen vaak ook een rol.

Auteur: Willemijn Wissekerke, diëtist bij SanaHealthProducts (www.sanahealthproducts.nl) en SanaDerm (www.sanaderm.nl), KWF, Voedingscentrum, Cijfersoverkanker.nl

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren