Website van het Jaar

Een leven lang fit?

Er zijn al veel boeken verschenen over gezond leven en gezond eten. Daarin lees je verschillende visies op wat nou gezonde voeding is: de Schijf van Vijf is allang niet meer de enige 'waarheid' op voedingsgebied. Een voorbeeld van zo'n boek is 'Een leven lang fit', van Harvey en Marilyn Diamond. Deze auteurs gaan ervan uit dat gezond eten vooral betekent: gezond combineren. Bepaalde voedingsmiddelen moet je dus wel en andere juist niet tegelijk eten. Zo stellen zij dat vlees, vis, noten en zaden nooit gecombineerd met brood en pasta gegeten mogen worden. De gedachte die hieraan ten grondslag ligt is dat het lichaam voor het verteren van bijvoorbeeld vlees en aardappelen twee verschillende soorten maagsappen moet aanmaken, die elkaar neutraliseren. Het voedsel zou dan te lang in de maag blijven zitten en niet goed kunnen verteren.

Een ander voorschrift uit 'Een leven lang fit' is dat fruit alleen op een lege maag gegeten mag worden, omdat het water dat in vers fruit en in rauwe verse groenten zit, je lichaam helpt ontgiften. Melkproducten, vlees en azijn worden afgeraden: deze zouden een giftige en verzurende uitwerking op het lichaam hebben. De auteurs stellen in hun boek dat deze voedingsvoorschriften helpen tegen verschillende kwalen en bij overgewicht. Deze levenswijze zorgt er zo voor dat je gezond en fit oud kunt worden: er zouden zelfs mensen zijn die er 116 en zelfs 140 jaar mee zijn geworden.

De laatste tijd raakt ook het boek 'De voedingszandloper' steeds meer in zwang. Volgens de schrijver Kris Verbrugh biedt het boek handvaten bij een lang en gezond leven. Bijkomend voordeel is dat je er ook nog zou van afvallen. Eigenlijk is de voedingszandloper een alternatief voor de Schijf van Vijf. In de bovenste helft van de zandloper staan de voedingsmiddelen die je het beste kunt vermijden, in de onderste helft geeft de alternatieven voor deze 'slechte' voeding.  Een voorbeeldje: brood, pasta en rijst zijn uit den boze. Als je ze dan toch wilt eten, dan liever de volkorenvariant. Maar het beste alternatief is havermout (in plaats van brood) en extra veel groenten, paddenstoelen, tofoe en peulvruchten om het gebrek aan aardappelen en rijst te compenseren. 

Ken jij 'Een leven lang fit'? Helpt het inderdaad om je fit en gezond te voelen? Of geloof jij juist niet in dit soort adviezen? Hoe zorg jij ervoor dat je zo lang mogelijk fit blijft? En hoe denk jij over de voedingszandloper? Volg jij die adviezen op? En wat doet het met je lichaam? Voel je je gezonder? Of houd jij je liever aan de Schijf van Vijf? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    sportje

    Ik wil juist starten maar weet de eetwijze niet precies. Wie helpt mij? Weet fruit tot 12.00 en dan?? Dank je wel sportje.

    Reageer
    • Sil

      Zonnetje

      Beste sportje,
      Als je de titel van het boek, zie hieronder, in marktplaats intypt kun je het boek tweedehands kopen.
      "Harvey & Marilyn Diamond - Een leven lang fit" inclusief verzendkosten ongeveer zeven euro.
      Ik ben zelf ook enthousiast over de principes, houd alleen het fruit ontbijt vol, ook minder vlees wel veel groente. Fruit vóór de maaltijd en maak al dertig jaar dagelijks na het lezen van het boek groentesap. Als ik in gewicht toeneem volg ik een week het boek en de kilo's gaan er weer af (meestal twee of drie kilo) ben zelf nu op leeftijd en gezonder dan mijn leeftijdgenoten.
      Vriendelijke groet,
      Zonnetje

      Reageer
  • Sil

    Wilma Becker

    Dit boek kocht ik tweedehands in 2013, nu uit de kast gehaald, schrik niet, in 1 week 4 kilo eraf, wie wil dit niet?
    Ik voel me superfit, dus ik vind het een aanrader!

    Reageer
  • Sil

    Marco

    Ik ben twee weken terug gestart met het programma. Ik woog 113 kg bij 1,85 meter groot. Dus veel te veel. Ik voel me al veel beter en voor mij is het een levenswijze waarvan reeds 150 jaar bewezen is dat het werkt. Ik heb vroeger ook op deze manier gegeten en voelde mij super. Helaas ben ik terug op de verkeerde weg gekomen en voelde ik mij uitgeblust en ellendig. Ik ben nu 59 jaar en wil terug rank en slank zijn en boordevol energie zitten en met this wat of live en eating lukt het dus formidabel. Ik drink geen druppel alcohol meer, want het is ook puur vergif en we worden allemaal ziek door waardeloze en energieloze voeding te consumeren die ons opgedrongen wordt door de reclame en door onze gewoontes. Ik wil een bewustvol leven hebben vol energie en voor de rest een gezond lichaam hebben, want dit is mijn beste vriend en grootste liefde. Het wordt hoog tijd dat we allemaal wakker worden en ons niet meer laten misleiden door de fabrikanten van scheikundige ziekmakende voeding. Informeer maar eens wat er allemaal in frieten van MacDonalds zit! Als je graag je body ziet ga dan voor gezonde voeding.

    Namaste,
    Marco

    Reageer
  • Sil

    Ina

    Fijn om de positieve reacties te lezen!
    Ik heb het boek in '85 gekocht en had veel lichamelijke problemen!
    Ook werd ik fitter en viel ik af!
    Ik kon eindelijk mijn afvalstoffen kwijt!
    Jaren volgehouden, toch weer gestopt en kreeg opnieuw problemen!!
    Vorig jaar ben ik weer begonnen en kreeg meer energie, enzovoort.
    Ik heb me door andere eetbeloften laten verleiden en kreeg toch weer lichamelijke problemen!!!
    Eind conclusie ???? Voor mij werkt het uitstekend.
    Toch moet de knop om, om weer te starten!!!!!
    Ik ben er wel in mijn hoofd mee bezig.
    Waarom is de start toch moeilijk?
    Dank je wel voor jullie ervaringen.
    Dit helpt vast als een steun in de rug!!!!!!!


    Reageer
    • Sil

      Henriette

      Waarom de knop om moeilijk is, is omdat je een patroon of manier van denken moet doorbreken en dan dat nieuwe eigen moet maken. Dat gaat niet vanzelf.

      Vorig jaar heb ik ook op deze site gereageerd, en in januari begon ik met raw till 4. Ik ben nu 9 kilo lichter en heb genoten van de zomer! Omdat in de herfst zo'n smoothie om 12 uur toch wel wat koud is ben ik weer een leven lang fit gaan doen en door de juiste combinatie voor ik me er net zo goed bij, maar zo af en toe een hele dag fruit of tot vier uur zoals ik deed raden ze ook aan in het boek.

      Succes allemaal!

      Reageer
  • Sil

    Anitami

    Ik volg al zeker twintig jaar het leven lang fit dieet. Het is geen dieet maar een levenswijze geworden. En hoewel ik het niet meer zo strak volg als in het begin toen ik wilde afvallen, ben ik nog steeds 's morgens fruit aan het eten en let ik op hoe ik eten combineer. Ik voel me er nog steeds goed bij.

    Destijds ben ik tien kilo afgevallen die ik was aangekomen na het stoppen met roken en woog ik na het dieet 58 kilo op een lengte van 1 meter 71. Nu weeg ik al jaren 61 kg en dat blijft stabiel. Inmiddels ben ik 51 en topfit ! Ik sport ook en zit boordevol energie.

    Reageer
  • Sil

    Ansjepansje

    Jaren geleden het boek "Een leven lang fit" gelezen en gemotiveerd geraakt om ook mijn voedingspatroon om te gooien. In één maand viel ik zeven kilo af en voelde mij super fit. Het was even wennen maar echt goed te doen. Ik stopte ermee toen ik zwanger werd. Helaas heb ik deze voedingswijze niet meer kunnen "herpakken".
    Ben nu van plan weer te gaan starten.. ben erg benieuwd.

    Reageer
  • Sil

    Tweetie

    Sinds ik geen melkproducten gebruik heb ik geen last meer van zuur.

    Reageer
  • Sil

    Ynidknov

    Reeds jaren ontbijten wij met alleen fruit. Sinds ongeveer een half jaar, op advies van diëtiste , daarnaast ook een schaaltje met muesli. Sinds 3 maanden heb ik gezondheidsklachten, vaak duizelig en moe. Kan dat komen doordat we van het alleen eten van fruit als ontbijt zijn afgestapt?

    Reageer
    • Sil

      Ina

      Beste, het lijkt mij het beste om het uit te proberen.
      Terug naar alleen fruit.
      Ik ben benieuwd hoe het gaat!!!

      Reageer
  • Sil

    Robertman

    Een leven lag fit is het beste boek op dit gebied wat ik (72 en gezond en fit) ooit gelezen heb .
    Vooral ook omdat ze steeds het betrekkelijke van hun eigen mening, soms zelfs met enige zelfspot weergeven.
    En als je dan een keer van de "regels" wil afwijken: gewoon doen.
    Ook het grote receptenboek is de moeite waard

    Reageer
  • Sil

    Anneke

    Hallo,

    In 1985 begon ik met een leven lang fit. Opeens kreeg ik stukken meer energie. Ik hield al die jaren vooral de basisprincipes aan, zoals de combi groenten en vlees of vis, of groenten en een kleine hoeveelheid aardappels of rijst. 's Morgens fruit zoveel je wil en 's middags de lunch zoals hetvoorgeschreven staat. Dus vooral: veel groenten en fruit.
    Sommige dingen zijn achterhaald, zoals dat nu blijkt dat eieren wél gezond zijn. Die eitjes raad de schrijver af, maar intussen heeft men ontdekt dat het geen kwaad kan, tenminste als het ei biologisch is. (Niet biologische eieren zijn van kippen die met mais gevoerd zijn. Daardoor ontstaat er een slechte balans tussen het omega d3 en omega 6 gehalte. En dat veroorzaakt ontstekingen.)
    Het boek zou dus hier en daar wat bijgesteld moeten worden, zoals bv. dat niet iedereen alle fruit kan verdragen in de vroege ochtend. Ik kreeg destijds wat maagklachten door het zure sinas-appelsap en nam daarna ander fruit. Maar het blijft een waarheid dat je zo fit wordt als een hoentje. Ik ben 68 en een orthomoleculair voedingsadviseur geloofde 6 jaar geleden al niet dat ik na 2 uur lopen nergens pijn heb. Nou dat is nog steeds zo mag u weten.
    Ik wens iedereen die ermee begint veel succes toe en als het te uitgebreid of teveel is, dus enkel de basisprincipes aanhouden. Eet liever een salade dan brood, waarvan inmiddels bewezen is dat de gluten, door het vele muteren van de granen niet meer zo gezond zijn voor onze hersens. Wil je toch brood, neem dan spelt.

    Groet en ik wens iedereen een goede gezondheid toe.

    Reageer
    • Sil

      Ellenoor

      Hallo Anneke,

      Hopelijk zit je nog steeds op het spoor van Een Leven Lang Fit. Ik heb het boek al jaren in de kast staan, maar kon me er maar niet toe zetten serieus te beginnen, vooral omdat ik graag koffie drink 's morgens en dat natuurlijk alles uit balans haalt. Ik ben slank, maar niet erg gezond, tob met allerlei kwalen die ik toeschrijf aan mijn eetgewoontes en suikerverslaving.

      Het wordt hoog tijd (ben 60 plus) dat ik mijn gezondheid boven mijn toch heel kortdurende schranspleziertjes (die altijd gevolgd worden door schuldgevoel) ga stellen en daarom ben ik drie dagen geleden begonnen met het LLF dieet en ik heb helemaal geen honger, noch behoefte aan zoetigheid! Ik raak meer en meer gemotiveerd om het vol te houden en ben erg benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met verbeterde gezondheid/energie.

      Groetjes, Ellenoor

      Reageer
      • Sil

        Anneke

        Beste Eleneoor,

        Hou aub vol, want je kwaliteit van leven verandetd en je voelt je goed en gelukkiger. Ik leef al lang niet meer 100% precies volgend het boekje van LLF, maar ik hou hun belangrijkste principes vast. Veel groeten en fruit. Ook het belang van de combinatie heb ik altijd vastgehouden.

        Zoals ik eerder vermeldde; eieren werden afgeraden terwijl men later ontdekte dat vooral biologische eieren super gezond zijn. Als je wat ‘bij blijft’ op het gebied van voeding, dus ook de ontwikkelingen volgt, kan je een leven lang fit zelf aanpassen.

        Bijvoorbeeld koffie werd verboden, maar Amerikaanse artsen ontdekten dat één kop koffie gezonder is dan helemaal geen koffie. Het schijnt goed te zijn voor de lever. Zo moet je zelf even ‘bijblijven’ door voedingsadviezen te volgen.

        Ik heb me 10 jaar geleden tijdens de principes van LLF verdiept in het bloedgroependieet, door arts Peter Adamo die het later specifyseerde in het genotype dieet. Dat houdt in dat wat voor de een goed is niet goed hoeft te zijn voor de ander. Erg interessant, maar voor sommige mensen wat ingewikkeld.

        Het gaat er niet meteen om om af te vallen, maar om je beter te voelen. Dat is eigenlijk nog belangrijker.
        Dus ik doe FFL en daarbij let ik ook op via Genotype dieet welke groenten ik beter kan laten staan en welke heilzaam voor me zijn. Dat geldt voor alle voedingsmiddelen. Ik eet bijvoorbeeld alleen geitenkaas, omdat kaas en vooral de schimmelkaas niet goed zou zijn voor bloedgroep O.

        Bijvoorbeeld mensen met bloedgroep O voelen zich prima met een lekker stukje vlees bij het eten, terwijl de A en AB meer van granen houden. Dus liever een boterhammetje dan warm eten. Bij kinderen zie je al vroeg hun voorkeur die in het bloedgroep-genotypedieet is vast te stellen. Jammer dat het een beetje ingewikkeld is, maar je hebt in Nederland ook coaches in die je hiermee helpen (bij Utrecht).

        Als je je voornamelijk houdt aan 70 % groenten en fruit, is dat al helemaal super dan heb je al zoveel winst. In de jaren 70 was ik al een aanhanger van Dr. Moerman. Hij was degene die groente en fruit adviseerde om kanker te voorkomen. Jammer genoeg werd hij niet gehoord. Hij was 90 en zo fit als een hoentje.

        Als je zin hebt in een stukje vlees, eet dat dan. Maar kies absoluut voor biologisch. Koop het bijvoorbeeld in de aanbieding en vries het in. Dan heb je minder last van de hogere prijzen. Veel succes met alles omtrent je gezondheid, want dat is nog altijd het belangrijkste.

        Groet Anneke

        Reageer
    • Sil

      Henriette

      Hallo Anneke,

      Jouw verhaal sprak mij aan vooral omdat je anders bent gaan denken over brood en ook eieren eet. Ik zit tegen de overgang aan en ben zwaarder geworden. Overal lees ik dat je dan op koolhydraten moet letten, dus toen ik pasta, rijst en aardappelen en brood weg ging laten besliste ik om aan rawfood te gaan doen. Dit houdt je niet vol vooral niet in de winter.

      Nou eet ik tussen de middag wel veel groente, rauwkost en sla maar met noten, eieren of geitenkaas en 's avonds doe ik het wat rustig aan, vooral alleen groenten. 's Morgens alleen fruit. Heb je misschien wat tips of recepten?

      Reageer
      • Sil

        Anneke

        Hallo Henriëtte,

        Goed hoor dat je de gezonde richting hebt gekozen. Het mooiste is dat je het resultaat altijd zelf merkt, je voelt je fijner, gezonder. En daar gaat het toch uiteindelijk om?

        Natuurlijk zijn er veel meer belangrijke dingen, maar gezondheid staat voorop, omdat je dan in staat bent je leven op jouw manier leuker of beter te maken en daardoor meer voor de ander te kunnen betekenen.
        Het is dus het fundament, de basis.

        Je vraagt recepten. Die staan ook al veel in LLF. Ik maak geregeld hun recepten van de dressings en bijvoorbeeld de kerrie mayonaise.

        Zelf eet ik hoofdzakelijk erg basic. Gewoon groenten wokken of stomen. Van de twee soorten groenten die ik tegelijk kook, of wok of stoom, heb ik een lekkere combi gekozen. Bijvoorbeeld erwten en bietjes, sperzieboontjes met gebakken tomaten of tomatensaus tomatenchutney, snijbonen en champignons.
        Vaker leg ik een lapje geitenkaas over de sperzieboontjes (op het laatst). iedere smaak is echter anders en misschien hou jij van andere kaas. Als je vasthoudt aan veel groenten en alleen fruit ‘s morgens, dan komt die fantasie vanzelf.

        Zelf heb ik niet de behoefte aan zoveel aparte smaken, de verse groenten zijn iedere dag een feestje om het te eten en je smaakpapillen veranderen of verbeteren naarmate je minder ‘slechte’ dingen ‘eet.

        Mijn tip is ook vooral na te gaan welke bloedgroep je hebt. Je kan daarin ontdekken welke groenten en fruitsoorten heilzaam voor je zijn en welke schadelijk zouden kunnen zijn. Ik eet bijvoorbeeld al jaren geen bloemkool meer omdat dat juist voor mij niet goed is, maar het zou voor jou bijvoorbeeld heilzaam kunnen zijn. Ook laat ik de melkproducten weg, maar wel cottage cheese die heilzaam voor me is. Voor jou zou dat weer bijvoorbeeld kwark kunnen zijn. De voeding is afgestemd op je bloedgroep, maar die bloedgroep is weer gespecificeerd in 4 of 5 groepen.

        Opvallend vind ik, nadat ik mijn leefstijl van een leven lang fit heb gecombineerd met het Bloedgroep-genotypedieet, ik nóg fitter ben geworden. 13 jaar geleden kwam ik er via dat boek achter dat tarwe slecht voor me was en ik ging toen over op spelt. Nu, op dit moment mag ik maar één keer per week spelt eten, omdat tijdens het ouder worden je lijf verandert en sommige dingen minder goed verteerd, verwerkt kunnen worden. Dat betekent dat het nu slecht voor mijn darmen is, terwijl het 20 jaar terug nog goed voor me was. Je kan zoveel winnen met een beetje je best doen wat je gezondheid betreft.
        Succes!!

        Groet Anneke

        Reageer
        • Sil

          Ann

          Hallo Anneke,

          Welk boek kan je me aanrade , het gaat me vooral om de recepten.
          En weet je ook waar ik het kan verkrijgen?

          Groetjes,
          Ann

          Reageer
        • Sil

          Cis

          Hallo Anneke,

          Ik ben het zo met jou eens. Inderdaad in de jaren '80 begonnen met LLF. Ik was slank (tot mager) maar was wel van jongs af aan al bezig met voeding en gezondheid en LLF sprak mij enorm aan. Ik merkte inderdaad de voordelen, ook al hoefde ik niet af te vallen en dat gebeurde ook niet. Maar mijn lichaam ging gezonder functioneren. Vooral merk je, zoals ze in het boek ook al zeggen, dat je door een andere combinatie van voeding bijvoorbeeld geen (stink)scheetjes meer laat.. want de boel ligt niet meer te verroten en vergisten in je maag-darmkanaal. Ook word je huid veel mooier en gezonder en je voelt je uiteraard écht fitter in je lijf en leden.
          Toch is het verwaterd. Wel altijd met voeding bezig gebleven, maar niet meer zo strikt. Vorig jaar boek weer uit de kast gepakt. Ik sta nog steeds vierkant achter het principe, eigenlijk, maar ik was inmiddels gewend aan mijn havermoutje in de ochtend.
          Nu, sinds een week of twee, weer begonnen met fruit in de ochtend en tegen het eind van de ochtend mijn havermout (met water, trouwens, ik lust mijn leven lang al geen melk, gelukkig).
          Omdat ik volgens het DASH principe leef (Dietary Approach to Stop Hypertension) eet ik veel groenten en fruit. Alleen het fruit wilde ik ook nog weleens later op de dag of in de avond eten. Daar ben ik nu weer mee gestopt. Fruit in de ochtend.
          Volgens DASH eet ik dus ca 750 gram groenten en fruit per dag. Bijzonder verzadigend.
          Brood was nooit een favoriet, tenzij een lekker stuk vers desembrood en nu doe ik eens in de maand of langer, eens halfje desembrood eten verdeeld over een dag of twee, drie. Als 'taartje'.
          Suiker, melkproducten (behalve biogarde ivm bloeddruk-aanpak) gebruik ik niet. Peulvruchten, paar keer per week, noten zo uit de hand, geen brood, aardappelen, rijst, pasta. Heel zelden in ieder geval. Soms verstopte suiker.. want een koekje vind ik weleens lekker. En drop is mijn probleempje. Mag nu eens per week een dropstaaf van de bio-supermarkt van mezelf.
          Net als jij hoeft het van mij niet te ingewikkeld met veel bijzondere recepten, ik hou van groenten, eet elke dag bij mijn lunch avocado, tomaat, stengel bleekselderij en wortel. Daarbij twee maïswafels zonder toevoegingen, biologisch. En in de avond eet ik groenten met eens wat quinoa, havergrutten ofzo. Of niet, dan alleen groenten. Simpel geroerbakt of een hele bups in de oven gooien. Of een salade maken. Maar alles simpel en de eigen smaken van de groenten gewoon proeven. AF en toe een eitje. Soms een stukje vis erbij. Geen vlees meer. Of zelden een hapje kip. Een plakje kaas of feta.
          Wel is de lunch mijn 'grootste' maaltijd, qua hoeveelheid groenten. En in de avond nog maar ca 200, 250 gr groenten met of zonder iets erbij.

          Ben wel wat aangekomen sinds ik gestopt ben met roken, aantal jaar terug, maar omdat ik levenslang mager was, vond ik het prachtig. In het begin. Nu wil ik er weer wat af. Niet te veel.
          Dus ga ik weer LLFitten, wat strikter, een tijdje.
          Leuk dat ik dit topic vind!

          Heb je nog meer tips of ideeën, laat het me weten. Vind dit erg leuk. O ja, en waar lees ik meer over voeding t.o.v. je bloedgroep? Want klinkt ook logisch, net zoals de types van de Ayurveda, waarvan ik ook uitgevonden heb wat qua voeding het best bij mij past is ook wat ik, onbewust, van kinds af aan al het fijnst vind. Zoals liever warm dan koud eten en drinken en bepaalde voeding niet en die vond ik eigenlijk als kind al niet fijn. Zo bijzonder, ook.

          Groetjes
          Cis

          Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

41 - 1 =

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren