Water drinken is belangrijk

Ons lichaam bestaat voor tweederde uit water. Het vormt een groot gedeelte van ons bloed, helpt onze gewrichten en ogen vochtig te houden en is essentieel voor de chemische processen die in onze cellen plaatsvinden. Water is voor je lichaam, net als zuurstof, van levensbelang. Je kunt enkele weken leven zonder eten, maar lang zonder water kunnen we niet.

Je lichaam verliest tot twee liter vocht per dag door transpiratie en het vocht dat verdampt als je ademt. Als je sport kun je zelfs nog meer verliezen: tot 2 liter in 40 minuten. Water dat je verliest moet je aanvullen om gezond te blijven. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid drinkwater voor volwassenen ligt tussen de anderhalf en twee liter (ongeveer acht grote glazen) per persoon, afhankelijk van het lichaamsgewicht.

Door meer water te drinken kun je je gezondheid op peil houden en verbeteren. Wacht niet tot je dorst krijgt, maar drink regelmatig over de dag. Gewoon water is het beste, maar daarnaast zijn er verschillende soorten water te koop. Denk aan water met bubbels of zonder, met een smaakje, bronwater of kraanwater.

Drink jij veel water? Hou je je aan de aanbevolen hoeveelheid? Drink je meer of minder? En drink je naast kraanwater ook andere soorten water? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Merle

    Mijn kleindochter drinkt totaal niet meer dan een halve liter per dag. Ze wordt misselijk als ze meer drinkt. Ze is achttien. Kan dit kwaad?

    Reageer
  • Sil

    Meisje

    Ik ben een meisje van net 15 en ik drink maar een half klein glaasje vocht (water, cola of anders) per dag. Soms heb ik dagen achter elkaar dat ik helemaal niets drink, maar ik heb geen last, pijn of wat dan ook in mijn lichaam, dus wat zou er dan kunnen gebeuren?

    Reageer
  • Sil

    almas

    Ik drink heel veel drinken, want ik voetbal vaak. En als je rent verlies je vocht en vocht komt van water vandaar dat ik veel drink. Als ik veel drink, drink ik kraanwater

    Reageer
  • Sil

    Houtluis.

    Is water met "bubbels" goed of slecht voor kinderen en waarom?

    Reageer
  • Sil

    Henny

    Omdat ik hartritmestoornissen heb heeft de cardioloog me dringend aangeraden om niet teveel te drinken. Als je drinkt, komt de hele "machinerie" in je lichaam in werking en dat komt o.a. op het hart aan. Ofschoon 2 liter vocht per dag gezond is, drink ik anderhalve liter en dat is ook genoeg, maar wel het minimum.

    Reageer
  • Sil

    Twopac

    Water drinken ontgift ook je lichaam en je word er niet dik van. Ik zie alleen maar voordelen.

    Reageer
  • Sil

    Elsje

    Gebruik bij twee liter water drinken per dag een halve theelepel zeezout in. Anders raak je teveel mineralen kwijt. De zeezout bevat zelf mineralen maar houdt die ook vast. Alleen water drinken is dus niet genoeg.

    Reageer
  • Sil

    frans

    Koolzuurhoudende kartonnen pakken light frisdrank is dat ook water? Of moet het echt water zijn met niks erbij om aan je hoeveelheid water per dag te komen?

    Reageer
  • Sil

    M.

    Ria Ook ik drink veel te weinig, maar dat heeft te maken met mijn slikproblemen. Vooral met dranken zoals water of thee/sap verslik ik me snel, dus drink ik dat maar weinig. Is het vocht wat dikker (karnemelk of troebele sinas bv) dan gaat het beter. Heeft iemand hier ook last van?

    Reageer
  • Sil

    rosieta

    Hallo ik weet van mijzelf dat ik zeker genoeg drink. 's Morgens twee koppen koffie 's middags een glas melk en om vijf uur een bak koffie en de hele avond water uit een twee liter pak. Op een avond dus vocht genoeg en plassen doe ik ook genoeg. Fijne dag allemaal en vergeet niet te drinken.

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

16 - 6 =

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren