Website van het Jaar

Te veel vitamine A

Je kunt niet alleen een tekort hebben aan vitamine A, maar ook een overschot. Hoe kom je aan te veel vitamine A en heeft het gevolgen? Lees het op deze pagina.

Heeft een teveel aan vitamine A nadelige gevolgen?

Een teveel aan vitamine A, ook wel hypervitaminose A genoemd, heeft nadelige effecten. Te veel vitamine A kan namelijk een vergiftiging veroorzaken. Je hebt chronische vergiftiging en acute. Een aantal positieve effecten van vitamine A gaan averechts werken. Klachten die mogelijk optreden zijn:

  • Rode en schilferige huid
  • Misselijkheid
  • Problemen met zicht
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Slaperigheid
  • Afwijkingen aan je ogen, huid en/of skelet

Als bovengrens voor een aanvaardbare (veilige) inneming van vitamine A geldt 800 microgram per dag (een tot drie jaar) tot maximaal 3000 microgram per dag (volwassenen). Zwangere vrouwen mogen ook niet meer dan 3000 microgram per dag binnenkrijgen, aangezien dit de kans vergroot op aangeboren afwijkingen.

Een teveel aan vitamine A komt zelden voor. Voordat deze aandoeningen verschijnen zou er een onrealistische hoeveelheid vitamine A ingenomen moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan dagelijks tien sneeën brood met leverpastei voor meerdere weken achter elkaar. In deze situatie zal een chronische vergiftiging optreden. Hierbij zullen langzaam lichamelijk klachten verschijnen.

Als je de bovengenoemde hoeveelheid vitamine A in een kortere tijd inneemt, is er kans op een acute vergiftiging. Bij een acute vergiftig kunnen de lichamelijke klachten vrijwel direct opkomen.

Welke producten bevatten veel vitamine A?

Een teveel aan vitamine A is alleen te halen uit dierlijke producten of overmatig hooggedoseerde supplementen. Vooral bij het regelmatig eten van leverproducten heb je een kans op een vitamine A vergiftiging. Aan peuters en kleuters (een tot drie jaar) wordt daarom geadviseerd om het gebruik van leverproducten te beperken. Zij hebben minder vitamine A nodig dan volwassenen en komen hierdoor sneller aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Het is in eerste plaats belangrijk om te variëren in belegsoorten. Houd als vuistregel aan: niet meer dan twee tot drie boterhammen met (smeer)leverworst per week.

Voor volwassenen wordt aanbevolen om maximaal twee boterhammen met leverpastei per dag te eten. Als een zwangere leverworst of leverpaté wil eten, krijgt ze het advies van de diëtist om dit te vermijden. Lees meer hierover op de pagina Vitamine A en zwangerschap.

Het krijgen van hypervitaminose A, via groente en fruit, is zelden bij iemand vastgesteld. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat er minder bètacaroteen tot vitamine A wordt omgezet, als er al genoeg vitamine A in het lichaam is opgenomen.

Pagina laatst aangepast op 29-04-2020

Deze informatie is gecontroleerd door:

Geschreven in samenwerking met diëtist Marian Hooijer

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren