Website van het Jaar

Oefeningen bij lage rugpijn

Er zijn verschillende oefeningen die de onderrug versterken of ontspannen. Door het uitvoeren van deze oefeningen kun je de klachten van lage rugpijn verminderen. Overleg altijd eerst met een arts of fysiotherapeut, voordat je op eigen houtje oefeningen gaat uitvoeren.

Ontspannende oefeningen bij lage rugpijn

Ontspannende oefeningen maken de spieren in de rug los, hierdoor wordt stijfheid minder.

Knieën optrekken

Hoe voer je de oefening uit?

  1. Ga op je rug liggen.
  2. Zet je voeten plat op de grond.
  3. Trek een knie langzaam naar je borst.
  4. Houd deze houding dertig seconden vast.
  5. Herhaal met het andere been.

Onderrug draaien

Hoe voer je de oefening uit?

  1. Ga op je rug liggen.
  2. Zet je voeten plat op de grond.
  3. Beweeg de knieën vanuit deze houding langzaam naar links.
  4. Herhaal de beweging naar de rechterkant.
  5. Laat de schouders op de grond rusten tijdens de oefening.

Bekken kantelen

Hoe voer je de oefening uit?

  1. Maak je rug zo hol mogelijk (billen naar achter en buik naar voren).
  2. Trek de onderrug langzaam weer recht.

Deze oefening kun je zowel liggend, zittend als staand uitvoeren.

Spierversterkende oefeningen bij lage rugpijn

Naast ontspannende oefening is het belangrijk om de onderrugspieren sterker te maken. Door sterkere spieren voorkom je rugklachten in de toekomst. Belangrijk om te trainen zijn:

  • De buikspieren, sterkere buikspieren zorgen ervoor dat de rug minder belast wordt.
  • De rugspieren.

Therapie bij lage rugpijn

Naast het zelf doen van oefeningen, zijn er verschillende therapeuten en therapieën die het herstel van lage rugklachten kunnen versnellen.

Deze tekst is goedgekeurd door Wim van Donselaar, Medisch Hoofdredacteur dokterdokter.nl

Pagina laatst aangepast opĀ 29-04-2020

Deze informatie is gecontroleerd door:

Drs. W. van Donselaar
Voormalig huisarts | Medisch adviseur & reizigersarts
Stichting Studentengezondheidszorg
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren