Website van het Jaar

Wat te doen tegen vermoeidheid? Het begint bij voeding

Het antwoord op de vraag wat te doen tegen vermoeidheid begint bij wat je in je mond stopt. Het onderhouden van een gezond voedingspatroon met voldoende vitamines en mineralen is echt de eerste stap. Voor veel mensen een hele opgave zo blijkt uit onderzoek van het RIVM; een groot deel van de Nederlanders krijgt namelijk onvoldoende vitamines en mineralen binnen.

Hoewel een goed voedingspatroon alle vitamines en mineralen bevat die van belang zijn bij een gezond energiemetabolisme, blijkt uit recent onderzoek* dat we veel liever grijpen naar koffie (36 procent), energie drank (29 procent) en suikerhoudende producten (24 procent) om onze vermoeidheid tegen te gaan. Deze oplossingen zijn slechts een ‘quick fix’ en werken dus niet op de lange termijn.

*              Multiscope Onderzoek. (Augustus 2015).

Groene groente en volle zuivel

Grappig is dat vitamines zelf helemaal geen energie leveren en toch zijn ze van essentieel belang om de benodigde energie uit eiwitten vet en koolhydraten te halen. Een tekort aan één of meerdere van deze vitamines of mineralen kan je energiemetabolisme daarom flink verstoren. Uit de literatuur blijkt dat kinderen en jongeren met onverklaarbare vermoeidheidsklachten na een dieet van groene groenten, rundvlees, volle melk en roomboter al na drie maanden verbeteringen lieten zien op zowel mentaal als fysiek vlak. Veel meer dan kinderen die een gewoon dieet volgden om hun onverklaarbare vermoeidheid tegen te gaan.

Voedingstips tegen vermoeidheid

Wat je kunt doen tegen vermoeidheid begint dus met goed voor jezelf zorgen. Maar hoe doe je dat dan? Gezond eten is minder ingewikkeld dan je denkt en je kunt er meteen mee beginnen. Dit zijn de tips:

  • Eet onbeperkt groente en fruit
  • Eet regelmatig noten, zaden, pitten en verschillende soorten granen
  • Eet matig vlees, vis en eieren en kies altijd voor volle zuivel en roomboter
  • Beperk (ongezonde) tussendoortjes
  • Drink iedere twee uur een glas water
  • Vermijd kleurstoffen, aspartaam, smaakstoffen, cafeïne, alcohol, en geraffineerde suikers
  • Eet regelmatig en ontbijt iedere dag
  • Slik eventueel aanvullend een multivitaminesupplement voor meer energie bij vermoeidheid om mogelijk opgebouwde tekorten te verhelpen

Extra aanvullen met multivitamines

Aanvullend op een gezond en uitgebalanceerd dieet kun je suppleren met een extra multivitamine. Vooral bij mensen waarbij vermoeidheid een probleem is, kunnen geringe tekorten al flinke gevolgen hebben. Dan kan een multivitaminesupplement voor meer energie bij vermoeidheid een steuntje in de rug geven. Belangrijk is wel om je te realiseren dat het lang duurt voordat er tekorten ontstaan en het minstens zo veel tijd kost om de voorraden vitamines en mineralen weer aan te vullen. Wil je multivitamines echt een kans geven? Dan moet je ze minstens twee maanden gebruiken.

Pagina laatst aangepast op 15-07-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren