Website van het Jaar

LDL-cholesterol verlagen door voeding

Bijna iedereen heeft weleens gehoord over cholesterol. Maar wat is cholesterol precies en waarom is het zo belangrijk voor je gezondheid? In dit dossier lees je meer over de soorten cholesterol - het HDL-cholesterol en het LDL-cholesterol – en de invloed van voeding hierop. Inclusief tips voor het cholesterol verlagen door voeding! 

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof die van nature in ons lichaam voorkomt. De lever maakt cholesterol aan. Daarnaast neemt het lichaam een klein deel van het cholesterol uit voeding op. Cholesterol is een belangrijke stof voor bijvoorbeeld de bouw van cellen en hormonen. Het is dus op zichzelf ook niet schadelijk.

Er zijn twee soorten cholesterol:

Waarom cholesterol verlagen?

Cholesterolwaarden horen in balans te zijn. Normaal regelt het lichaam exact hoeveel cholesterol er wordt opgenomen uit voeding en hoeveel er wordt aangemaakt om een constante cholesterolconcentratie in de cellen van het lichaam en het bloed te behouden. Soms zijn deze cholesterolwaarden uit balans. Dit is vooral een probleem als er te veel van het LDL-cholesterol in het bloed zit. Het lichaam maakt dan bijvoorbeeld te veel cholesterol aan of haalt te weinig LDL-cholesterol uit het bloed. Als het cholesterol te hoog is, kun je het cholesterol verlagen.

Een verhoogd cholesterol geeft niet altijd klachten, maar is wel een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Op den duur kan met name het LDL-cholesterol zich ophopen in de wanden van de bloedvaten. Dit proces heet aderverkalking. Als je langere tijd een verhoogd cholesterol hebt vernauwen de bloedvaten hierdoor en kunnen zelfs tijdelijk afgesloten raken. Dit kan leiden tot hart- en vaatziekten, zoals pijn op de borst, een hartaanval of een beroerte. Lees meer over HDL-/ LDL-cholesterol en hart- en vaatziekten.

Wie heeft meer kans op een hoog cholesterol?

Er zijn een aantal factoren die een negatieve invloed hebben op het cholesterol:

  • Veel ongezonde vetten eten: verzadigd vet en transvet zijn ongunstig voor het cholesterolgehalte. Lees meer over cholesterol verlagen door voeding.
  • Te weinig lichaamsbeweging.
  • Roken.
  • Overgewicht.
  • Een ziekte, zoals diabetes of een traag werkende schildklier (hypothyreoïdie).
  • Erfelijkheid: in sommige families komt een hoog cholesterol vaker voor. Lees ook de pagina familiaire hypercholesterolemie.

Meer informatie over de risicofactoren voor een hoog cholesterol vind je op de website van de Hartstichting.

Cholesterol verlagen door voeding en medicijnen

Er zijn verschillende manieren om het cholesterol te verlagen. Zo bestaan er verschillende medicijnen die de aanmaak van cholesterol remmen en als gevolg daarvan het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. De bekendste en meest voorgeschreven cholesterolverlagers zijn statines – ook wel cholesterol(synthese)remmers genoemd. Soms schrijft de arts medicijnen voor bij een hoog cholesterol, maar een gezonde leefstijl blijft te allen tijde van groot belang en ook de eerste stap in het toewerken naar een gezond cholesterol. Ook als medicijnen niet nodig zijn, is het zinvol om te letten op de cholesterolwaarden. In dit dossier vind je meer informatie over de invloed van leefstijl en voeding op cholesterol en over wetenschappelijke inzichten over cholesterolverlagende voeding

Dit dossier is geschreven gebruikmakend van adviezen door J. Plat - Professor 'Fysiologie van de voeding' aan de Universiteit Maastricht

Pagina laatst aangepast op 22-07-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren