Cholesterolarm dieet en leefstijlaanpassing

Een hoog LDL-cholesterolgehalte is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Bij een hoog LDL-cholesterol is het daarom goed om maatregelen te nemen in je leefstijl. Wat verstaan we onder een cholesterolarm dieet? En waar moet je nog meer op letten bij een te hoog LDL-cholesterol?

Wat is een cholesterolarm dieet of cholesterolverlagend dieet?

Wie een te hoog (LDL-)cholesterol heeft doet er goed aan om gezonder te leven. Met een cholesterolarm dieet - of eigenlijk cholesterolverlagend dieet - bedoelen we een voedingspatroon dat gunstig is voor het cholesterolgehalte in het bloed om zo het risico op hart- en vaatziekten te verlagen.

Cholesterol in voeding

Voorheen waren adviezen voor een cholesterolarm dieet vooral gericht op voedingsmiddelen die van nature veel cholesterol bevatten. Het gaat dan uitsluitend om producten van dierlijke oorsprong. Voedingsmiddelen die relatief veel cholesterol bevatten zijn bijvoorbeeld:

  • Eieren
  • Vlees (bijvoorbeeld lamsvlees, rundvlees, varkensvlees en orgaanvlees)
  • Paling
  • Schaaldieren (bijvoorbeeld garnalen, krab en kreeft)
  • Volle zuivelproducten (bijvoorbeeld volle melk of yoghurt)

Omdat deze voedingsmiddelen een verhogend effect hebben op het cholesterolgehalte in het bloed adviseert het Voedingscentrum om deze producten met mate te eten.

Daarnaast zijn tegenwoordig de adviezen voor een cholesterolarm dieet meer gericht op het gehele voedingspatroon en de leefstijl. Wie volgens de Schijf van Vijf eet heeft een goede basis voor gezond eten en een gezond cholesterol. In de Schijf van Vijf staan namelijk producten die het LDL-cholesterol niet verhogen. Naast gezonde voeding is een gezonde leefstijl in het algemeen belangrijk om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen.

Cholesterol en leefstijl

Naast voedingsadviezen zijn er meer leefstijladviezen die de kans op hart- en vaatziekten helpen verminderen. Belangrijke adviezen zijn: regelmatige lichaamsbeweging, een gezond gewicht, weinig stress en niet roken.

Dit dossier is geschreven gebruikmakend van adviezen door J. Plat - Professor 'Fysiologie van de voeding' aan de Universiteit Maastricht

Pagina laatst aangepast op 22-07-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren