Cholesterolarm dieet en leefstijlaanpassing

Een hoog LDL-cholesterolgehalte is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Bij een hoog LDL-cholesterol is het daarom goed om maatregelen te nemen in je leefstijl. Wat verstaan we onder een cholesterolarm dieet? En waar moet je nog meer op letten bij een te hoog LDL-cholesterol?

Wat is een cholesterolarm dieet of cholesterolverlagend dieet?

Wie een te hoog (LDL-)cholesterol heeft doet er goed aan om gezonder te leven. Met een cholesterolarm dieet - of eigenlijk cholesterolverlagend dieet - bedoelen we een voedingspatroon dat gunstig is voor het cholesterolgehalte in het bloed om zo het risico op hart- en vaatziekten te verlagen.

Cholesterol in voeding

Voorheen waren adviezen voor een cholesterolarm dieet vooral gericht op voedingsmiddelen die van nature veel cholesterol bevatten. Het gaat dan uitsluitend om producten van dierlijke oorsprong. Voedingsmiddelen die relatief veel cholesterol bevatten zijn bijvoorbeeld:

  • Eieren
  • Vlees (bijvoorbeeld lamsvlees, rundvlees, varkensvlees en orgaanvlees)
  • Paling
  • Schaaldieren (bijvoorbeeld garnalen, krab en kreeft)
  • Volle zuivelproducten (bijvoorbeeld volle melk of yoghurt)

Omdat deze voedingsmiddelen een verhogend effect hebben op het cholesterolgehalte in het bloed adviseert het Voedingscentrum om deze producten met mate te eten.

Daarnaast zijn tegenwoordig de adviezen voor een cholesterolarm dieet meer gericht op het gehele voedingspatroon en de leefstijl. Wie volgens de Schijf van Vijf eet heeft een goede basis voor gezond eten en een gezond cholesterol. In de Schijf van Vijf staan namelijk producten die het LDL-cholesterol niet verhogen. Naast gezonde voeding is een gezonde leefstijl in het algemeen belangrijk om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen.

Cholesterol en leefstijl

Naast voedingsadviezen zijn er meer leefstijladviezen die de kans op hart- en vaatziekten helpen verminderen. Belangrijke adviezen zijn: regelmatige lichaamsbeweging, een gezond gewicht, weinig stress en niet roken.

Dit dossier is geschreven gebruikmakend van adviezen door J. Plat - Professor 'Fysiologie van de voeding' aan de Universiteit Maastricht

Pagina laatst aangepast opĀ 22-07-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren