Wat is kyfose?

Eigenlijk slaat het woord kyfose op de natuurlijke bolling van de rug, zoals je die ziet ter hoogte van de borstkas en heupen. Een vergroeiing van de ruggenwervelkolom bij de borstwervels kan leiden tot een overmatige kyfose, ook wel hyperkyfose of een bochel genoemd. Op deze pagina lees je de belangrijkste informatie over hyperkyfose, kyfoscoliose en vind je oefeningen die je kunnen helpen als je een bochel hebt.

Kyfose in ruggenwervelkolom

Kyfose symptomen

Hyperkyfose is vanaf de zijkant goed te herkennen aan iemands houding. Je ziet dan dat het hoofd en de schouders niet recht boven de rug staan, maar meer naar voren hangen. Het kan ook lijken alsof iemand heel onderuitgezakt staat en daarbij vooral de bovenkant van de rug achteruit laat hangen.

Over het algemeen hebben mensen met symptomen van kyfose vooral last van pijnklachten aan de rug, nek en schouders. De pijn kan vervolgens ook leiden tot hoofdpijn en evenwichtsproblemen. Ook kan het continu corrigeren van de houding zorgen voor spierpijn en vermoeidheid. Bij zeer ernstige gevallen van hyperkyfose kunnen mensen ook last hebben van ademhalingsproblemen, doordat de vergroeide ruggengraat ook de borstkas vervormt en daarmee de longen verdrukt.

Oorzaken van kyfose

Kyfose kan aangeboren zijn of het gevolg van een aangeboren aandoening, zoals de ziekte van Scheuermann of zenuw- en spieraandoeningen. Maar ook op latere leeftijd kan kyfose zich ontwikkelen. Zo komt kyfose bij wat oudere vrouwen vaker voor vanwege osteoporose. Door de ontkalking van de ruggenwervels worden deze brozer, waardoor ze samengedrukt kunnen worden of breken. De rug kan daardoor in een bochel verzakken.

Andere aandoeningen die kunnen leiden tot kyfose zijn spondylose, Engelse ziekte, een tumor in de ruggenwervelkolom en bepaalde vormen van reuma, waaronder de ziekte van Bechterew.

Ook een slechte lichaamshouding kan zorgen voor een kyfose. Door veel onderuitgezakt zitten of zware dingen te tillen, kunnen de spieren en ligamenten (banden) in je rug zodanig oprekken dat ze je ruggengraat niet meer goed ondersteunen. Hierdoor kan je rug verzakken in een overmatige bolling.

Wat is kyfoscoliose?

Zoals de naam al suggereert is een kyfoscoliose een vergroeiing van de rug met zowel een overmatige bolling (kyfose) als een vergroeiing in zijwaartse richting (scoliose). Kyfose en scoliose komen vaak samen voor. Kyfoscoliose kan door dezelfde factoren worden veroorzaakt als kyfose en scoliose. Verder komt kyfoscoliose bijna altijd voor bij het Ehlers-Danlos syndroom. Lees hier meer over de oorzaken van scoliose.

Je herkent kyfoscoliose aan de gecombineerde symptomen van kyfose en scoliose. Denk aan een bolle rug en oneven schouderbladen. Kyfoscoliose kan leiden tot rugpijn, ademhalingsproblemen en beknelde zenuwen die uit het ruggenmerg ontspringen.

Oefeningen bij een bochel

Oefeningen zijn bevorderlijk als je last hebt van kyfose of als je een slechte houding hebt (die kan leiden tot kyfose). Door middel van oefeningen kun je de spieren versterken en de rug soepel houden. Zo kunnen oefeningen je helpen bij het verbeteren van je houding en het verminderen van pijnklachten. Een fysiotherapeut of oefentherapeut kan je helpen bij het opstellen van goede oefeningen voor jouw specifieke lichaamshouding en kijkt of je de oefeningen op de juiste manier uitvoert.

Oefeningen tegen kyfose kun je gemakkelijk overal uitvoeren. Doe ze bijvoorbeeld eens vijf minuten tussen het werken door of tijdens de reclame op tv. Een aantal oefeningen die je kunnen helpen bij het corrigeren van je lichaamshouding bij overmatige kyfose zijn:

  • Ga rechtop staan of zitten. Beweeg je je kin rustig naar achteren, zonder deze omhoog of omlaag te brengen. Van de zijkant ziet het eruit alsof je een onderkin probeert te maken. Ontspan je nek daarna weer rustig. Herhaal deze oefening een aantal keer.
  • Ga rechtop staan of zitten. Beweeg je schouders naar achteren en omlaag. Voor je gevoel is het een goed richtpunt om te denken dat je je schouderbladen in de richting van de tegenovergestelde bil beweegt. Herhaal de beweging een paar keer.
  • Ga rechtop tegen de muur staan, waarbij je billen, schouders en hoofd de muur raken. Je voeten mogen een aantal centimeter van de muur af staan. Breng je armen omhoog in de ‘handen omhoog of ik schiet!’ houding, waarbij je hele arm de muur moet raken. Beweeg je armen rustig omhoog en omlaag langs de muur (alsof je een sneeuwengel tegen de muur maakt met je armen).

Pagina laatst aangepast op 23-07-2019

Eindredactie: Alieke de Greeuw

Deze informatie is gecontroleerd door:

R. Pieterse, fysiotherapeut
R. Pieterse
Fysiotherapeut, manueel therapeut en praktijkhouder
Profess Fysio

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren