Website van het Jaar

De gewrichtsfunctie bij ouderen, sporters en mensen met overgewicht

Er zijn enkele groepen die gevoeliger zijn voor problemen met de gewrichten, zoals ouderen, sporters, personen die zwaar fysiek arbeid verrichten en mensen met teveel vetweefsel in het lichaam. Bij hen kan het kraakbeen sneller beschadigd raken, wat nadelig kan zijn voor de gewrichtsfunctie.

Gewrichtsfunctie bij ouderen

Ouderen zijn een belangrijke groep die klachten ondervindt van het bewegingsapparaat. Doordat het lichaam van een ouder persoon simpelweg al langer onderhevig is aan slijtage, verhoogt dit het risico op gewrichtsklachten. Ook neemt je lichaam minder efficiënt voedingsstoffen op naarmate je ouder wordt. Bouwstenen als glucosamine en lichaamseigen stoffen worden daarnaast minder aangemaakt.

Voornamelijk het heupgewricht is vaker aangedaan bij ouderen dan bij andere leeftijdsklassen. Vanaf 65 jaar heeft bijna veertig procent van de Nederlanders heupklachten

Gewrichtsfunctie bij sporters

Regelmatige sporters lopen ook een verhoogd risico op het ontwikkelen van gewrichtsproblematiek. Ook hier geldt weer dat er een grotere belasting is van de gewrichten. Bij intensieve sporten zoals balsporten, vechtsporten en wintersporten komt er veel kracht te staan op gewrichten en ondergaan deze een flinke belasting. Ook bij hardlopers of marathonlopers worden de knieën en enkels flink belast. Een verminderde gewrichtsfunctie kan het gevolg zijn.

Gewrichtsfunctie bij mensen met teveel vetweefsel in het lichaam

Wanneer er sprake is van overgewicht zijn de gewrichten constant onderhevig aan grotere krachten. Dit ontstaat doordat er een zwaardere last rust op de gewrichten, voornamelijk de knieën en enkels krijgen het dan zwaar te verduren. Voor een goed behoud van de gewrichten is een gezond gewicht dan ook essentieel.

Gewrichtsfunctie bij mensen die fysiek zwaar arbeid verrichten

Mensen met fysiek zwaar werk, zoals werklieden en bouwvakkers, belasten hun gewrichten veel. Dat maakt dat ook deze groep gevoelig is voor problemen aan de gewrichten. Om dat te verhelpen, maar ook om het te voorkomen, is het daarom van belang gezonde gewrichten op te bouwen.

Hoor je bij een van bovenstaande groepen?

Voor alle bovengenoemde risicogroepen is het van belang om voldoende aandacht aan de gewrichten te besteden. Zorg dat er voldoende beweging is, maar voorkom overbelasting. Luister dus goed naar wat je eigen lichaam aangeeft. Daarnaast is het essentieel om een goede warming-up te doen voordat je begint met sporten. Het verliezen van overtollig gewicht kan de belasting op je gewrichten verminderen.

Zoals eerder besproken is het daarnaast essentieel het lichaam in staat te stellen om genoeg kraakbeen aan te maken. Hiervoor dient het lichaam in de basis voldoende voedingsstoffen te hebben om dit aan te maken. Kraakbeen vormt immers de basis van je gewrichten. Een kwalitatief hoogwaardig glucosamine supplement kan daarbij helpen.

Pagina laatst aangepast op 23-09-2016

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren