Zes feitjes over soja

Het consumeren van sojaproducten als vervanger van dierlijke producten is voor sommigen nog redelijk nieuw. Er bestaan dan ook nog vragen over het gebruik van sojaproducten in het dagelijks leven. Om daar antwoord op te geven zetten we hier zes feitjes over soja op een rijtje:

  1. Sojaproducten zijn 100% plantaardig en dus van nature lactosevrij.
  2. Sojaproducten zijn van nature arm aan verzadigd vet en bevatten geen dierlijke vetten. Door producten met veel verzadigde vetten, als vlees en zuivel, te vervangen door sojaproducten, die meervoudige onverzadigde vetten bevatten, kan de hoeveelheid verzadigde vetten en cholesterol in voeding worden verminderd. Vermindering van de consumptie van verzadigd vet draagt bij tot de instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed.
  3. Soja is niet alleen goed voor jou,* maar ook minder belastend voor het milieu. Voor de productie van bijvoorbeeld een liter sojadrink is twee keer minder land en vier keer minder water nodig en er wordt 2.5 keer minder CO2 uitgestoten dan bij de productie van een liter koemelk.**
  4. Calciumverrijkte sojaproducten zijn volwaardige variaties op zuivel. Sojaproducten zijn namelijk een bron van hoogwaardige soja-eiwitten en de meeste sojaproducten worden verrijkt met calcium en vitamines.
  5. Sojaproducten passen perfect in een gezond en evenwichtig voedingspatroon vanaf één jaar. Onderzoek heeft aangetoond dat soja op jonge leeftijd leidt tot een normale groei en ontwikkeling. Een team van kinderartsen (onder leiding van dokter Yvan Vandenplas, UZ Brussel) heeft op basis van 35 studies geconcludeerd dat er geen verschil is in groei en ontwikkeling tussen kinderen gevoed met op soja gebaseerde zuigelingenvoeding en kinderen gevoed met op koemelk gebaseerde zuigelingenvoeding. Moedermelk heeft overigens de voorkeur voor baby’s.
  6. De verteerbaarheid van niet gefermenteerde producten is uitstekend. Er is geen verschil tussen de gezondheidsvoordelen van gefermenteerde sojaproducten (bijvoorbeeld de plantaardige variatie op yoghurt) en ongefermenteerde producten (bijvoorbeeld sojadrink)

Lees op de pagina 'Plantaardig versus dierlijke eiwitten' meer over de verschillen tussen de twee soorten eiwitten.

Eiwitten en soja - zes feitjes over soja

* Plantaardige voedingsmiddelen zijn doorgaans arm aan verzadigd vet. Vermindering van de consumptie van verzadigd vet draagt bij tot de instandhouding van normale cholesterol gehalten in het bloed.

** Ecofys, University of Twente 2016

Pagina laatst aangepast op 09-10-2017

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren