Website van het Jaar

Hoeveel eiwitten heb je dagelijks nodig?

Volwassenen hebben gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Dat betekent dat iemand van 70 kilogram zo’n 56 gram eiwit per dag moet eten (bron Voedingscentrum). Het advies is om de eiwitten over de dag te verspreiden, dus producten met eiwitten in het ontbijt, de lunch en de warme maaltijd. Vooral een eiwitrijk ontbijt is belangrijk!

Eiwitten en soja - Hoeveel eiwitten dagelijks nodig?

Waarom een ontbijt met eiwitten?

Een lekker uitgebalanceerd ontbijt met voldoende eiwitten geeft je een goede start van de dag. Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang. Een ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 kcal.

Uit welke bronnen van eiwitten kan je kiezen?

  • Plantaardige eiwitten: soja, noten, zaden, peulvruchten, volkoren granen, zoals een plantaardige variatie op yoghurt of kwark op basis van soja.
  • Dierlijke eiwitten: vlees, zuivel, eieren, vis.

Het soort en de hoeveelheid aminozuren in eiwitten bepaalt de kwaliteit ervan, en dit kan per voedingsmiddel verschillen. Zowel soja-eiwitten als dierlijke eiwitten bevatten hoogwaardige eiwitten, wat betekent dat ze alle essentiële aminozuren in optimale hoeveelheden bevatten.

Neem de tijd om rustig te ontbijten. Varieer met lekkere ontbijtproducten, eet bewust en geniet van dit rustige moment voordat een drukke dag begint. Zet de wekker desnoods een kwartiertje eerder als het je steeds niet lukt om te ontbijten. Heb je kinderen? Geef het goede voorbeeld! Voor hen is ontbijten ook heel belangrijk.

Hoeveel eiwitten heb jij per dag nodig? Bekijk het met de eiwit-calculator:

Pagina laatst aangepast opĀ 09-10-2017

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren