Website van het Jaar

Cholesterol verlagen

Algemene adviezen bij te hoog cholesterol

Als je verhoogde cholesterolwaarden hebt, krijg je advies over een gezonde leefstijl om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen:

  • Gezond leven, bijvoorbeeld stoppen met roken
  • Voldoende lichaamsbeweging
  • Gezond eten, bijvoorbeeld voeding rijk aan onverzadigde vetten en vezels

Wanneer deze leefstijlveranderingen onvoldoende effect hebben op je gezondheid, kan de arts je cholesterolverlagende medicijnen geven, zoals een statine.

Cholesterolverlagende voeding

Hieronder volgen enkele tips voor cholesterolverlaging met voeding.

1. Vermijd transvetten en vervang verzadigd door onverzadigd vet:

  • Vermijd roomboter, volvette kaas en volvette zuivelproducten.
  • Kies voor plantaardige oliën,  (vloeibare) margarine en halvarine in een kuipje.

2. Neem magere zuivelproducten:

  • 20+ en 30+ kazen
  • Mozzarella
  • Hüttenkäse
  • Zuivelspread
  • Halfvolle en magere melk(producten)

3. Matig met vlees en varieer met vis, peulvruchten, ei en noten:

  • Eet één keer per week peulvruchten, zoals bruine bonen, linzen of kikkererwten.
  • Eet één keer per week vette vis, zoals zalm, haring of makreel.
  • Neem elke dag een handje ongezouten noten.
  • Neem maximaal 300 gram magere rood vlees per week (vlees van rund en varken).
  • Eet twee tot drie eieren per week (drie tot vier voor vegetariërs).

4. Drink zo min mogelijk ongefilterde koffie, ga voor gefilterde koffie:

  • Vermijd kookkoffie en koffie uit de cafetière.
  • Kies voor gewone koffie.

5. Eet voldoende vezels:

  • Eet per dag 30 tot 40 gram vezels.
  • Kies voor volkoren vezels.
  • Eet twee stukken fruit en minimaal 250 gram groenten per dag.

Cholesterol verlagen met plantensterolen

Plantensterolen zijn natuurlijke stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in plantaardige oliën, noten, granen, fruit en groente. Plantensterolen hebben een vergelijkbare structuur met die van cholesterol. Hierdoor blokkeren de plantensterolen gedeeltelijk de opname van cholesterol uit je darmen. Dit resulteert in een verlaging van LDL-cholesterol in je bloed.

Pagina laatst aangepast opĀ 21-09-2020

Auteur: MSc. Carmen Venema

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren