Cholesterol verlagen

Algemene adviezen bij te hoog cholesterol

Als je verhoogde cholesterolwaarden hebt, krijg je advies over een gezonde leefstijl om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen:

  • Gezond leven, bijvoorbeeld stoppen met roken
  • Voldoende lichaamsbeweging
  • Gezond eten, bijvoorbeeld voeding rijk aan onverzadigde vetten en vezels

Wanneer deze leefstijlveranderingen onvoldoende effect hebben op je gezondheid, kan de arts je cholesterolverlagende medicijnen geven, zoals een statine.

Cholesterolverlagende voeding

Hieronder volgen enkele tips voor cholesterolverlaging met voeding.

1. Vermijd transvetten en vervang verzadigd door onverzadigd vet:

  • Vermijd roomboter, volvette kaas en volvette zuivelproducten.
  • Kies voor plantaardige oliën,  (vloeibare) margarine en halvarine in een kuipje.

2. Neem magere zuivelproducten:

  • 20+ en 30+ kazen
  • Mozzarella
  • Hüttenkäse
  • Zuivelspread
  • Halfvolle en magere melk(producten)

3. Matig met vlees en varieer met vis, peulvruchten, ei en noten:

  • Eet één keer per week peulvruchten, zoals bruine bonen, linzen of kikkererwten.
  • Eet één keer per week vette vis, zoals zalm, haring of makreel.
  • Neem elke dag een handje ongezouten noten.
  • Neem maximaal 300 gram magere rood vlees per week (vlees van rund en varken).
  • Eet twee tot drie eieren per week (drie tot vier voor vegetariërs).

4. Drink zo min mogelijk ongefilterde koffie, ga voor gefilterde koffie:

  • Vermijd kookkoffie en koffie uit de cafetière.
  • Kies voor gewone koffie.

5. Eet voldoende vezels:

  • Eet per dag 30 tot 40 gram vezels.
  • Kies voor volkoren vezels.
  • Eet twee stukken fruit en minimaal 250 gram groenten per dag.

Cholesterol verlagen met plantensterolen

Plantensterolen zijn natuurlijke stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in plantaardige oliën, noten, granen, fruit en groente. Plantensterolen hebben een vergelijkbare structuur met die van cholesterol. Hierdoor blokkeren de plantensterolen gedeeltelijk de opname van cholesterol uit je darmen. Dit resulteert in een verlaging van LDL-cholesterol in je bloed.

Pagina laatst aangepast op 18-06-2020

Auteur: MSc. Carmen Venema

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren