Website van het Jaar

Behandeling van stress

De belangrijkste sleutelwoorden om stress te verminderen zijn voldoende ontspanning en beweging. Het is belangrijk dat je zelf erkent dat je gestrest bent en je de tijd neemt om er wat tegen te doen. Hoe eerder, hoe beter, want de herstelperiode duurt langer naarmate je langer gestrest bent. Hieronder staan een paar tips tegen stress:

  • Doe ontspanningsoefeningen. Meditatie of yoga zijn goede manieren om even helemaal tot rust te komen.
  • Praat er met iemand over of schrijf je problemen op. Ga bijvoorbeeld op zoek naar een psycholoog of coach. Praten lucht altijd op, maar opschrijven kan een net zo groot effect hebben.
  • Probeer je negatieve denkpatroon om te buigen in een positief denkpatroon. Niemand is perfect. Jij niet, maar een ander ook niet. Het is dan ook niet erg als dingen niet helemaal lukken.
  • Durf nee te zeggen en geef tijdig je grenzen aan. Zorg ervoor dat je niet te veel hooi op je vork neemt.
  • Leef gezond en beweeg regelmatig (minstens 30 minuten per dag). Als je lichamelijk lekker in je vel zit, gaat het geestelijk vaak ook veel beter.
  • Neem fysiotherapie, psychosomatische fysiotherapie is een behandeling die veel mensen met stress helpt. Lees meer over psychosomatische fysiotherapie op solvo.

Naast dat je zelf dus veel kunt doen om stress te verminderen, zijn er veel cursussen en trainingen die je kunnen helpen met stress om te gaan. Bijna iedere GGZ-instelling geeft wel stresstrainingen waar je je rechtstreeks voor kunt inschrijven. 

Medicatie bij stress

Een arts kan slaapmedicatie of kalmerende medicijnen geven tegen de slapeloosheid of onrust. Op die manier kan het lichaam zich beter herstellen. Deze medicijnen lossen echter niet de stress zelf op en zijn alleen als ondersteuning bedoeld.

Pagina laatst aangepast opĀ 16-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren