Behandeling van orthostatische hypotensie

Orthostatische hypotensie vormt op zichzelf geen direct gevaar voor de gezondheid, maar de klachten worden vaak wel als vervelend ervaren. Het ‘niet lekker voelen’ en de angst om (flauw) te vallen hebben vaak een zeer negatieve invloed op de kwaliteit van leven. Daarnaast kan iemand verkeerd vallen bij duizeligheid, waardoor letsel ontstaat. Wanneer je veel last hebt van klachten door orthostatische hypotensie, kun je met je arts overleggen welke behandelingen mogelijk zijn.

Als medicijnen de klachten veroorzaken, kan de medicatie eventueel worden aangepast. Dit betreft bijvoorbeeld het verlagen van de dosering, het verplaatsen van het innametijdstip of het overschakelen op een ander medicijn indien mogelijk. Soms adviseert de arts elastische steunkousen (tot aan de lies), omdat deze de bloedsomloop stimuleren. De druk van de kousen bevordert de stuwing van het bloed uit het onderbeen omhoog in het lichaam.

Wat kun je zelf doen bij orthostatische hypotensie?

Om orthostatische hypotensie te voorkomen kun je zelf een aantal maatregelen nemen. Denk hierbij aan:

  • Voldoende drinken.
  • Voldoende zout eten.
  • Het hoofdeinde van het bed omhoog zetten.
  • Rustig opstaan uit bed; blijf eerst een aantal minuten op de bedrand zitten en span de onderbeenspieren aan (bijvoorbeeld door om de beurt de tenen en hakken op te tillen).
  • Rustig overeind komen uit een stoel of vanuit gebukte houding.
  • Lang stilstaan vermijden of blijf op de plaats bewegen.
  • Niet te warm douchen en eventueel een douchestoel gebruiken.
  • De maaltijden over de dag verdelen en niet te veel in een keer eten (bij een maaltijd gaat er meer bloed naar de darmen).

Welke adviezen in jouw persoonlijke situatie nuttig zijn, kun je overleggen met je arts.

Wat te doen bij duizeligheidsklachten?

Wanneer je duizeligheid voelt opkomen kun je een aantal maatregelen nemen om te voorkomen dat de klachten erger worden. Ga bijvoorbeeld even liggen of ga met de benen omhoog of gehurkt zitten. Ook het aanspannen van de vuisten of billen kan helpen om de bloeddruk te verhogen. Je kunt ook de benen kruisen en tegen elkaar aanduwen (de benen aanspannen). Dit kan staand maar ook zittend (met name verstandig bij evenwichtsproblemen).

Pagina laatst aangepast op 22-11-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren