Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Pijnmanagement van gewrichtspijn: zo houd je de controle

~Advertorial~

Wil jij een middagje met de fiets of wandelend erop uitgaan, maar word je geplaagd door gewrichtspijn, zoals artrose in de knie? Misschien is dit een herkenbaar probleem. Gelukkig kun je door middel van pijnmanagement hier iets aan doen. 

Je kunt op verschillende manieren last hebben van gewrichtspijn. Dit is afhankelijk van waar de pijn zit. Door bepaalde bewegingen kan gewrichtspijn als vervelend of als beperkt worden ervaren, bijvoorbeeld tijdens het wandelen, sporten of dansen. Deze pijn heeft niet alleen invloed op jouw lichaam, maar ook op jouw emoties. Daarom is pijnmanagement belangrijk: grip houden op de gewrichtspijn, zodat je kunt blijven doen wat je graag wilt. Dit artikel geeft jou tips om de controle over de pijn te houden. 

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Stel persoonlijke doelen  

Een doel helpt je om ergens naartoe te werken, ook met het onder controle houden van gewrichtspijn. Denk goed na over hoe de gewrichtspijn impact heeft op je leven en wat je precies wilt veranderen. Bijvoorbeeld: je wilt graag een lange boswandeling maken. Als dat nu niet lukt vanwege de gewrichtspijn, kun je kleinere doelen stellen. Beweging is namelijk erg belangrijk als je artrose hebt, daarom moet je zo veel mogelijk in beweging blijven. Vind je het moeilijk om zelf doelen te stellen? Praat er dan over met een drogist, apotheker of dokter. 

Bepaal jouw eigen tempo  

Accepteer dat de activiteiten waar jij van houdt meer tijd kunnen kosten dan eerst. Houd jij van werken in de tuin, maar kun je niet lang op je hurken zitten? Werk dan in kortere stukjes. Als je daar altijd van genoot, probeer dat dan ook nu te doen, ook als het minder vlot gaat. Stel daarnaast geen onrealistische tijdsdoelen, want je kunt ontmoedigd raken wanneer iets niet lukt. Geef niet op als het lastig wordt: vastberadenheid speelt een enorme rol in het behalen van jouw doelen. Probeer met de huisarts een weg te vinden om bepaalde bezigheden op te pakken op een manier die voor jou werkt. Laat de gewrichtspijn niet voor uitzonderingen zorgen.  

Meditatie, stretchen, ontspannen en oefeningen 

Spanning en stress loslaten, kan een positieve impact hebben op de pijnbeleving en het managen van de gewrichtspijn. Meditatie en mindfulness kunnen een manier zijn om dat te bereiken. Rustige (stretch)oefeningen kunnen bovendien helpen om flexibeler te worden, je mobiliteit te vergroten en je spieren te verstevigen. Een fysiotherapeut kan hiervoor oefeningen op maat samenstellen. Neem daarnaast de tijd om te ontspannen, zoals aan het einde van de dag een lang bad of een warme douche nemen. Ook kun je aromatherapie proberen om te ontspannen. 

Pijnverlichtende gel  

Naast deze tips kun je een gel proberen, zoals Voltaren Emulgel Extra Sterk 2,32%. Deze gel kan lichte tot milde gewrichtspijn* in de knie en vinger verlichten en ontstekingen remmen. Zo kun jij de activiteiten blijven uitvoeren waar je energie uit haalt. Dankzij de vernieuwde dop maak jij met één klik de tube moeiteloos open. Breng de gel elke 12 uur aan. Zo kan de gel diep en aanhoudend in de huid doordringen en wordt de pijn verlicht. Wil jij meer weten over hoe jij gewrichtspijn kan verlichten? Lees dan meer over Voltaren Emulgel Extra Sterk 2,32%.  

Disclaimer:  

* Voltaren Emulgel 2,32% (diclofenac diethylammononium) is een geneesmiddel bij gewrichtspijn in knie en vinger. Voltaren niet gebruiken gedurende het laatste trimester van de zwangerschap. Lees voor gebruik de bijsluiter. PM-NL-VOLT-20-00046 KOAG-KAG: XXX XXXX-XXXX  

Bronnen 

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen:  

  • Healthtalk 
  • Brigham and Women's Hospital 
  • US National Library of Medicine National Institutes of Health

~Advertorial~


KOAG - nr. 309-0221-6677

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren