Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Pijnmanagement van gewrichtspijn: zo houd je de controle

Goedgekeurt icoonInformatie goedgekeurd door Drs. MPH H. Vrij-Mazee
4.3 uit 5 - 20 beoordelingen
Beoordeling icoon18 mensen vonden deze informatie nuttig

~Advertorial~

Wil jij een middagje met de fiets of wandelend erop uitgaan, maar word je geplaagd door gewrichtspijn, zoals artrose in de knie? Misschien is dit een herkenbaar probleem. Gelukkig kun je door middel van pijnmanagement hier iets aan doen. 

Je kunt op verschillende manieren last hebben van gewrichtspijn. Dit is afhankelijk van waar de pijn zit. Door bepaalde bewegingen kan gewrichtspijn als vervelend of als beperkt worden ervaren, bijvoorbeeld tijdens het wandelen, sporten of dansen. Deze pijn heeft niet alleen invloed op jouw lichaam, maar ook op jouw emoties. Daarom is pijnmanagement belangrijk: grip houden op de gewrichtspijn, zodat je kunt blijven doen wat je graag wilt. Dit artikel geeft jou tips om de controle over de pijn te houden. 

Stel persoonlijke doelen  

Een doel helpt je om ergens naartoe te werken, ook met het onder controle houden van gewrichtspijn. Denk goed na over hoe de gewrichtspijn impact heeft op je leven en wat je precies wilt veranderen. Bijvoorbeeld: je wilt graag een lange boswandeling maken. Als dat nu niet lukt vanwege de gewrichtspijn, kun je kleinere doelen stellen. Beweging is namelijk erg belangrijk als je artrose hebt, daarom moet je zo veel mogelijk in beweging blijven. Vind je het moeilijk om zelf doelen te stellen? Praat er dan over met een drogist, apotheker of dokter. 

Een doel helpt je om ergens naartoe te werken, ook met het onder controle houden van gewrichtspijn. Denk goed na over hoe de gewrichtspijn impact heeft op je leven en wat je precies wilt veranderen. Bijvoorbeeld: je wilt graag een lange boswandeling maken. Als dat nu niet lukt vanwege de gewrichtspijn, kun je kleinere doelen stellen. Beweging is namelijk erg belangrijk als je artrose hebt, daarom moet je zo veel mogelijk in beweging blijven. Vind je het moeilijk om zelf doelen te stellen? Praat er dan over met een drogist, apotheker of dokter. 

Bepaal jouw eigen tempo  

Accepteer dat de activiteiten waar jij van houdt meer tijd kunnen kosten dan eerst. Houd jij van werken in de tuin, maar kun je niet lang op je hurken zitten? Werk dan in kortere stukjes. Als je daar altijd van genoot, probeer dat dan ook nu te doen, ook als het minder vlot gaat. Stel daarnaast geen onrealistische tijdsdoelen, want je kunt ontmoedigd raken wanneer iets niet lukt. Geef niet op als het lastig wordt: vastberadenheid speelt een enorme rol in het behalen van jouw doelen. Probeer met de huisarts een weg te vinden om bepaalde bezigheden op te pakken op een manier die voor jou werkt. Laat de gewrichtspijn niet voor uitzonderingen zorgen.  

Accepteer dat de activiteiten waar jij van houdt meer tijd kunnen kosten dan eerst. Houd jij van werken in de tuin, maar kun je niet lang op je hurken zitten? Werk dan in kortere stukjes. Als je daar altijd van genoot, probeer dat dan ook nu te doen, ook als het minder vlot gaat. Stel daarnaast geen onrealistische tijdsdoelen, want je kunt ontmoedigd raken wanneer iets niet lukt. Geef niet op als het lastig wordt: vastberadenheid speelt een enorme rol in het behalen van jouw doelen. Probeer met de huisarts een weg te vinden om bepaalde bezigheden op te pakken op een manier die voor jou werkt. Laat de gewrichtspijn niet voor uitzonderingen zorgen.  

Meditatie, stretchen, ontspannen en oefeningen 

Spanning en stress loslaten, kan een positieve impact hebben op de pijnbeleving en het managen van de gewrichtspijn. Meditatie en mindfulness kunnen een manier zijn om dat te bereiken. Rustige (stretch)oefeningen kunnen bovendien helpen om flexibeler te worden, je mobiliteit te vergroten en je spieren te verstevigen. Een fysiotherapeut kan hiervoor oefeningen op maat samenstellen. Neem daarnaast de tijd om te ontspannen, zoals aan het einde van de dag een lang bad of een warme douche nemen. Ook kun je aromatherapie proberen om te ontspannen. 

Spanning en stress loslaten, kan een positieve impact hebben op de pijnbeleving en het managen van de gewrichtspijn. Meditatie en mindfulness kunnen een manier zijn om dat te bereiken. Rustige (stretch)oefeningen kunnen bovendien helpen om flexibeler te worden, je mobiliteit te vergroten en je spieren te verstevigen. Een fysiotherapeut kan hiervoor oefeningen op maat samenstellen. Neem daarnaast de tijd om te ontspannen, zoals aan het einde van de dag een lang bad of een warme douche nemen. Ook kun je aromatherapie proberen om te ontspannen. 

- Advertentie -

Pijnverlichtende gel  

Naast deze tips kun je een gel proberen, zoals Voltaren Emulgel Extra Sterk 2,32%. Deze gel kan lichte tot milde gewrichtspijn* in de knie en vinger verlichten en ontstekingen remmen. Zo kun jij de activiteiten blijven uitvoeren waar je energie uit haalt. Dankzij de vernieuwde dop maak jij met één klik de tube moeiteloos open. Breng de gel elke 12 uur aan. Zo kan de gel diep en aanhoudend in de huid doordringen en wordt de pijn verlicht. Wil jij meer weten over hoe jij gewrichtspijn kan verlichten? Lees dan meer over Voltaren Emulgel Extra Sterk 2,32%.  

Disclaimer:  

* Voltaren Emulgel 2,32% (diclofenac diethylammononium) is een geneesmiddel bij gewrichtspijn in knie en vinger. Voltaren niet gebruiken gedurende het laatste trimester van de zwangerschap. Lees voor gebruik de bijsluiter. PM-NL-VOLT-20-00046 KOAG-KAG: XXX XXXX-XXXX  

Naast deze tips kun je een gel proberen, zoals Voltaren Emulgel Extra Sterk 2,32%. Deze gel kan lichte tot milde gewrichtspijn* in de knie en vinger verlichten en ontstekingen remmen. Zo kun jij de activiteiten blijven uitvoeren waar je energie uit haalt. Dankzij de vernieuwde dop maak jij met één klik de tube moeiteloos open. Breng de gel elke 12 uur aan. Zo kan de gel diep en aanhoudend in de huid doordringen en wordt de pijn verlicht. Wil jij meer weten over hoe jij gewrichtspijn kan verlichten? Lees dan meer over Voltaren Emulgel Extra Sterk 2,32%.  

Disclaimer:  

* Voltaren Emulgel 2,32% (diclofenac diethylammononium) is een geneesmiddel bij gewrichtspijn in knie en vinger. Voltaren niet gebruiken gedurende het laatste trimester van de zwangerschap. Lees voor gebruik de bijsluiter. PM-NL-VOLT-20-00046 KOAG-KAG: XXX XXXX-XXXX  

Bronnen 

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen:  

  • Healthtalk 
  • Brigham and Women's Hospital 
  • US National Library of Medicine National Institutes of Health

~Advertorial~

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen:  

  • Healthtalk 
  • Brigham and Women's Hospital 
  • US National Library of Medicine National Institutes of Health

~Advertorial~

KOAG - nr. 309-0221-6677

Pagina laatst aangepast op 08-04-2022

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Vond je deze informatie nuttig?

4.3 uit 5 - 20 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

En ontvang 2 tot 4 keer per maand alle informatie over jouw gezondheid

Je kunt je op ieder moment uitschrijven voor de nieuwsbrief. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid.

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl