Website van het Jaar

Sport jij met een hartslagmeter?

Een hartslagmeter geeft je een beeld van je inspanning. Zo kun je tijdens het sporten direct kijken hoe het met je conditie is. Tegelijkertijd is de hartslagmeter een goed middel om overbelasting te voorkomen. Er zijn verschillende hartslagmeters te koop. Afhankelijk van de manier waarop je sport (recreatief of prestatiegericht) kun je kiezen voor een eenvoudig model of een met meer opties. Een hartslagmeter geeft een betrouwbare meting van het aantal slagen per minuut en is tijdens de inspanning makkelijk te gebruiken.

De formule voor de maximale hartslag is 220 minus de leeftijd. Voor iemand van 40 ligt de maximale hartslag dus op 180 slagen per minuut. Deze formule geeft een goede indicatie van de maximale hartslag, maar het is geen keiharde waarde. Een afwijking van 10 of 12 slagen is meestal niet iets om je zorgen over te maken. Om je eigen individuele maximale hartslag te bepalen, kun je het best een test doen bij een inspanningsfysioloog.

Gebruik jij een hartslagmeter tijdens het sporten? Of sport jij liever op gevoel? En ga jij wel eens de grens van je maximale hartslag over? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Roos (22)

    Ik vind dat men veel te makkelijk vitaminepillen slikt, zonder te weten dat te veel helemaal niet goed is.
    Een teveel aan vitamine C plas of poep je gewoon weer uit, maar bij een te grote hoeveelheid van andere vitaminen kunnen vervelende biujwerkingen ontstaan zoals: hoofdpijn, duizeligheid, verwijdde bloedvaten, vermindert vermogen om vet om te zetten in energie, problemen met zenuwen in armen en benen, vermoeidheid, misselijkheid, diarree, en kalkafzetting buiten het bot.

    Wanneer je dus niet ziek bent en normaal eet, is het dus misschien helemaal niet zo verstandig om extra vitamines te slikken

    Reageer
  • Sil

    Hin

    Na een zesvoudige bypass operatie in 1998 ben ik na de revalidatie weer begonnen met sporten bij een fitnesscentrum.
    Hierbij ben ter geruststelling van mijzelf gebruik gaan maken van de meest eenvoudige Polar hartslagmeter. Het voordeel hiervan is dat je je maximale inspanning en je hersteltijd in de gaten houdt en je ook een duidelijk inzicht krijgt in je opgebouwde conditie.
    Nu na ruim 3 jaar na de toch best wel ingrijpende operatie ik doe met plezier en zonder angsten o.a.spinning. lopen etc waarbij de hartslagmeter voor mij onmisbaar is geworden

    Reageer
  • Sil

    Wolbert

    Tussen welke grens moet je blijven tijdens het recreatie-hardlopen?

    Reageer
  • Sil

    Jos

    Hoe bepaal ik mijn maximale hartfrequentie?

    Reageer
  • Sil

    K. ten Bhömer

    Graag zou ik willen weten waarmee rekening te houden bij het sporten op een hometrainer. In februari 2001 heb ik een hartinfarct gehad. Om meer te bewegen fiets ik om de dag op een hometrainer, waarbij ik o.a. gebruik maak van een hartslagmeter. Verder zijn er ook andere waarden in te stellen als afstand, watt etc. Zijn hier schema's voor?

    Reageer
  • Sil

    m. smit

    Een hartslagmeter maakt het mogelijk je inspanning van dag tot dag bij te houden. Ik vind het veiliger en stimulerender om ermee te trainen.

    Reageer
  • Sil

    marcel

    Ik gebruik zelf regelmatig een hartslagmeter. Maar waneer je in het bos hardloopt, heb je er niet zo veel aan omdat je dan hele onregelmatige metingen hebt. Ook ben ik erachter gekomen dat mijn hartslag tijdens intensief mountainbiken een heel andere waarde aangeeft dan met maximaal hardlopen, dus pas op. Verder veel sportplezier!!

    Reageer
  • Sil

    jolanda

    Ik liep vandaag in het bos en had mijn hartslagmeter om, gewoon even om te testen hoe het werkt (ook een polar). Toen ik op mijn hartslagmeter keek, schrok ik, mijn hartslag was volgens de meter 190. Toen ik even stilstond, was deze wel weer snel terug naar 148 en toen bleef het rond de 148. Als ik gewoon stil zit, staat hij rond de 90 bij mij. Volgens mij is dit veel te hoog, weet iemand hoe dit zit?

    Reageer
  • Sil

    kalloemisier , l

    Bij sporten gaat mijn hartslag oplopen tot 175 soms. Is het goed, want daarna gaat hij ook omlaag tot 165..

    Reageer
  • Sil

    kalloemisier,l

    Is sauna(droge) 4 a 5 keren per week wel gezond?

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

47 + 3 =

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren