Cholesteroldieet

Met een cholesteroldieet probeer je de cholesterolwaarden in balans te houden. Zo is er voeding die cholesterol kan verhogen en kan verlagen. Op de eerste pagina van dit dossier heb je gelezen dat je zo’n dertig procent van je cholesterol uit je voeding haalt. Ook las je hier dat er goed en slecht cholesterol bestaat, namelijk HDL-cholesterol en LDL-cholesterol. Met welke voeding kun je hier invloed op uitoefenen?

Cholesterolrijke voeding

Doordat je lichaam tot op zekere hoogte zelf in staat is om een overschot aan LDL-cholesterol af te voeren via het HDL-cholesterol, is het belangrijk dat beide cholesterolsoorten met elkaar in balans zijn. Door kritisch te zijn over je voeding kun je hier al veel invloed op uitoefenen. Het eten van verzadigde vetten zorgt dat je lichaam meer cholesterol aanmaakt, waardoor een overschot aan het slechte LDL-cholesterol ontstaat. De volgende producten kun je daarom beter vermijden of met mate nemen:

  • Koek en gebak
  • Snacks
  • Vet vlees, vette vleeswaren en worst
  • Kokosvet

Dan zijn er nog producten die van zichzelf veel cholesterol bevatten. Sommige producten die zorgen dat je lichaam cholesterol aanmaakt bevatten namelijk van zichzelf óók al cholesterol. Ook deze producten kun je beter met mate nemen:

  • Volle melkproducten en volvette kaas
  • Paling
  • Garnalen
  • Eieren
  • Roomboter
  • Orgaanvlees en orgaanvleeswaren
  • Vlees en vleeswaren

Tot slot is het verstandig om filterkoffie te drinken in plaats van kookkoffie of koffie uit een cafetière. Ongefilterde koffie bevat namelijk cafestol, een stofje dat cholesterolverhogend kan werken.

Voeding binnen het cholesteroldieet

Gelukkig is er ook voeding die een positieve werking heeft op je cholesterolgehalte. Deze voedingsmiddelen passen allemaal binnen een gezonde levensstijl. Dit houdt in dat ze ook buiten cholesterol om een gunstige werking hebben op je lichaam. Belangrijk is wel om een gezonde levensstijl lang aan te houden en niet slechts tijdelijk. Voedingsmiddelen die passen in een cholesteroldieet zijn:

  • Groente en fruit
  • Onverzadigde oliën zoals olijfolie
  • Vloeibare bak- en braadproducten
  • Noten
  • Vette vis
  • Volkoren graanproducten, rijst en pasta
  • Magere melk en melkproducten
  • Mager vlees, kip en vleesvervangers
  • Margarine of halvarine

Voeding met daarin plantensterolen is ook erg goed voor het cholesterolgehalte. Plantensterolen vind je in noten, plantaardige oliën en granen, maar er zijn ook melkproducten op de markt waar ze aan zijn toegevoegd. Je voeding speelt dus een belangrijke rol bij het in stand houden van een gezonde cholesterolwaarde.

Voedingssupplementen ter ondersteuning van een cholesteroldieet

Een cholesteroldieet is een goed begin. Ook kun je voedingssupplementen slikken die je hierbij ondersteunen. Zoals rode gistrijst, maar ook kaneel en andere voedingsstoffen. Lees op de volgende pagina meer over het rode gistrijstsupplement en de combinatie hiervan met andere ingrediënten.

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door onze partners

Pagina laatst aangepast op 31-10-2016

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren