Website van het Jaar

Waar zit omega 3 in?

Omega 3 moeten we uit onze voeding halen omdat het lichaam dit zelf niet kan maken maar omega 3 wel nodig heeft voor onze hersenfuncties en het aanmaken van cellen. De vraag is: waar zit omega 3 in?

Omega 3-vetzuren associëren we onmiddellijk met vette vis, maar omega 3 kan ook in andere voedingsmiddelen zitten, denk aan noten, sommige plantaardige olie en zelfs groente en fruit (papaja). In het algemeen heeft iemand met een gevarieerd eetpatroon dus geen omega 3-tekort. Desondanks blijft de belangrijkste bron voor omega 3 toch vette vis. Wie nooit vis eet moet dus toch een beetje extra op zijn of haar omega 3-gehalte letten. De meeste vegetariërs hebben overigens meestal geen omega 3-tekort, omdat zij doorgaans veel noten eten en die bevatten ook omega 3.

Omega 3-voeding

De grootste bron van DHA- en ELA-omega 3 is vette vis. Andere vissoorten zoals witte vis en schelpdieren bevatten ook omega 3-vetzuren maar dan in mindere mate. Let wel op met gekweekte vis. Gekweekte vis bevat namelijk veel of juist weinig omega 3, afhankelijk van de voeding die de vissen krijgen. Vissen halen hun omega 3 namelijk uit algen. Als vissen geen algen krijgen, hebben zij ook geen hoog omega 3-gehalte.

Vette vissoorten zijn bijvoorbeeld:

  • Zalm
  • Haring
  • Makreel
  • Sardines
  • Forel

Naast dat omega 3 in vette vis zit, zit het ook in andere producten. Echter is dit alleen maar ALA- omega 3. Je lichaam is in staat om ALA-omega 3 om te zetten in DHA- en EPA-omega 3, maar de efficiëntie hiervan is nog niet helemaal duidelijk. Producten die ALA-omega 3 bevatten zijn:

  • Noten: walnoten, pinda’s, amandelen en hazelnoten
  • Plantaardige oliën: lijnzaadolie (mits niet verwarmd), walnootolie, hennepolie, koolzaadolie en olijfolie
  • Groene bladgroenten en koolsoorten
  • Sommige vlees- en eierensoorten
  • Margarines met toegevoegde omega 3

Pagina laatst aangepast opĀ 22-06-2017

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Deze tekst is nagekeken door T. van der Beek, arts.

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren