Hoeveel omega 3 per dag?

Omega 3 draagt bij aan de cel aanmaak en cel vernieuwing van ons lichaam, maar hoeveel omega 3 heb je per dag nodig? Krijg je eigenlijk gewoon voldoende omega 3 binnen als je gevarieerd eet?  

De Gezondheidsraad heeft een aantal voedingsrichtlijnen opgesteld voor de inname van omega 3. Voor al deze adviezen geldt dat dit een gemiddelde is. Als je een dag of een week niet de aanbevolen hoeveelheid omega 3 binnen hebt gekregen loop je niet meteen risico op een omega 3-tekort. Hiervoor moet je langdurig te weinig omega 3 binnenkrijgen. Wil je zeker weten dat je een tekort hebt opgelopen dan kun je dit het best even laten testen bij de huisarts.

Omega 3-advies

Het advies voor de hoeveelheid omega 3 per dag is voor vrouwen twee gram ALA-omega 3 en voor mannen drie gram ALA-omega 3.

Voor EPA en DHA adviseert de Gezondheidsraad om per dag 200 milligram omega-3 vetzuren uit vis binnen te krijgen. Deze aanbeveling haal je door twee keer per week vis te eten en het liefst één keer daarvan een vette vissoort.

Wie heeft er vaak een omega 3-tekort?

Doorgaans heeft iemand die gevarieerd en regelmatig vis eet weinig kans op een omega 3-tekort. Helaas zijn er veel mensen die geen vis lusten of vanuit bepaalde overtuigingen geen vis eten. Deze groep mensen kan een omega 3-tekort krijgen, daarom zijn voor hen visoliecapsules wellicht een oplossing. Deze visoliecapsules bevatten DHA- en EPA-omega 3-vetzuren.

Er zijn sterke aanwijzingen dat omega 3-vetzuren flink wat gezondheidsvoordelen met zich meebrengt, maar het is nog niet helemaal duidelijk of deze gezondheidseffecten ook komen door de combinatie met andere stoffen die in vis zitten. Daarom heeft het eten van voldoende vette vis de voorkeur boven het slikken van visoliecapsules.

Vissen halen hun omega 3 uit algen. Er zijn aanwijzingen dat we ook door het eten van algen omega 3 binnen kunnen krijgen.  

Welke visoliecapsules?

Er zijn veel verschillende visoliecapsules op de markt, maar niet iedere visoliecapsule is van dezelfde kwaliteit. Verdiep je eerst goed in de verschillende beschikbare soorten voordat je visoliecapsules koopt en realiseer je ook dat duurder niet altijd een betere kwaliteit betekent.  

Let bij het kopen van visoliecapsules ook op de duurzaamheid van het product. Soms wordt de vis speciaal gevangen voor de visoliecapsules, dit is bijvoorbeeld het geval in de walvisvangst. Een duurzamere oplossing is wanneer visoliecapsules van een restproduct gemaakt worden, bijvoorbeeld van de resten van zalmfilet.

Pagina laatst aangepast op 22-06-2017

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Deze tekst is nagekeken door T. van der Beek, arts.

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren