Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Omega 3

3.6 uit 5 - 42 beoordelingen
Beoordeling icoon0 mensen vonden deze informatie nuttig

Omega 3, het is te koop in de winkel en ons wordt verteld dat het gezond is. Omega 3 heeft ergens een link met vette vissoorten, maar vet is toch juist ongezond? Of dit vet dan weer niet?  

De kennis die we hebben over omega 3 komt voort uit een onderzoek naar het leefpatroon van de Eskimo’s. Onderzoekers kwamen erachter dat de Eskimo’s in Groenland amper hartkwalen hadden en dat dit waarschijnlijk te maken had met hun voedingspatroon. Eskimo’s eten namelijk erg veel vette vis en dat is een rijke bron aan omega 3. Maar wat is omega 3 eigenlijk? Hoeveel omega 3 hebben we per dag nodig? Wat veroorzaakt een omega 3-tekort? En met welke voeding krijgen we omega 3 binnen?

Wat is omega 3?

Omega 3 is een onverzadigd vetzuur. Vaak denken we dat vet niet goed voor ons is, maar het lichaam heeft sommige vetten nodig en deze moeten we halen uit onze voeding. Deze vetten worden essentiële vetten genoemd. Omega 3 is zo’n essentieel vetzuur. Er bestaan drie verschillende soorten omega 3-vetzuren namelijk:

  • Alfa-linoleenzuur (ALA) omega 3
  • Eicosapentaeenzuur (EPA)-omega 3
  • Docosahexaeenzuur (DHA)-omega 3

De meest essentiële omega 3 is de ALA-omega 3. Het lichaam is niet in staat om ALA aan te maken, maar met ALA-omega 3 kan het lichaam wel zelf EPA-omega 3 en DHA-omega 3 aanmaken. Hoe dit proces precies verloopt en hoe efficiënt dit proces is, is voor wetenschappers nog niet helemaal duidelijk. ALA, DHA en EPA zitten vooral in omega 3-rijke voeding, maar wat is omega 3-rijke voeding?

Omega 3 is een onverzadigd vetzuur. Vaak denken we dat vet niet goed voor ons is, maar het lichaam heeft sommige vetten nodig en deze moeten we halen uit onze voeding. Deze vetten worden essentiële vetten genoemd. Omega 3 is zo’n essentieel vetzuur. Er bestaan drie verschillende soorten omega 3-vetzuren namelijk:

  • Alfa-linoleenzuur (ALA) omega 3
  • Eicosapentaeenzuur (EPA)-omega 3
  • Docosahexaeenzuur (DHA)-omega 3

De meest essentiële omega 3 is de ALA-omega 3. Het lichaam is niet in staat om ALA aan te maken, maar met ALA-omega 3 kan het lichaam wel zelf EPA-omega 3 en DHA-omega 3 aanmaken. Hoe dit proces precies verloopt en hoe efficiënt dit proces is, is voor wetenschappers nog niet helemaal duidelijk. ALA, DHA en EPA zitten vooral in omega 3-rijke voeding, maar wat is omega 3-rijke voeding?

Visoliecapsules

Voor degene die weinig omega 3-rijke voeding eten, zijn er gelukkig andere manieren om toch de benodigde omega 3 binnen te krijgen, namelijk door middel van omega 3-supplementen. De meeste omega 3-vetzuren zitten in doorzichtige capsules en bevatten DHA- en/of ELA-omega 3. Let bij het kopen van visoliecapsules altijd op het percentage DHA-omega 3 of ELA-omega 3 dat in de capsule zit, dit kan nogal variëren.

Zorg er ook voor dat er geen andere (onbekende) hulpstoffen in de capsules zit maar alleen visolie. Neem een merk dat visoliecapsules maakt van hoogwaardige kwaliteit. Vaak bevatten de goedkopere visolie tabletten (huismerken) de tweede lichting visolie die van minder goede kwaliteit is dan de eerste (gezonde) lichting. Dat betekent overigens niet dat alle duurdere merken vanzelfsprekend hoogwaardige visolie bevatten. Verdiep je dus goed in de verschillende merken en bekijk de ingrediëntenlijst.

Voor degene die weinig omega 3-rijke voeding eten, zijn er gelukkig andere manieren om toch de benodigde omega 3 binnen te krijgen, namelijk door middel van omega 3-supplementen. De meeste omega 3-vetzuren zitten in doorzichtige capsules en bevatten DHA- en/of ELA-omega 3. Let bij het kopen van visoliecapsules altijd op het percentage DHA-omega 3 of ELA-omega 3 dat in de capsule zit, dit kan nogal variëren.

Zorg er ook voor dat er geen andere (onbekende) hulpstoffen in de capsules zit maar alleen visolie. Neem een merk dat visoliecapsules maakt van hoogwaardige kwaliteit. Vaak bevatten de goedkopere visolie tabletten (huismerken) de tweede lichting visolie die van minder goede kwaliteit is dan de eerste (gezonde) lichting. Dat betekent overigens niet dat alle duurdere merken vanzelfsprekend hoogwaardige visolie bevatten. Verdiep je dus goed in de verschillende merken en bekijk de ingrediëntenlijst.

- Advertentie -

Vond je deze informatie nuttig?

3.6 uit 5 - 42 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Pagina laatst aangepast op 22-06-2017

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Meld je aan voor de nieuwsbrief

En ontvang 2 tot 4 keer per maand alle informatie over jouw gezondheid

Je kunt je op ieder moment uitschrijven voor de nieuwsbrief. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid.

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl