Website van het Jaar

Tips om mantelzorg goed in te richten

De combinatie van een betaalde baan, de mantelzorg voor kind, partner of ouders en tijd voor jezelf vraagt elke dag opnieuw een flinke dosis energie en organisatietalent. Niet voor niets voelt 40% van de werkende mantelzorgers zich zwaarbelast of zelfs overbelast. Hieronder geven we daarom enkele tips om mantelzorg goed in te richten en jezelf te ontlasten.

Tips voor werkende en niet-werkende mantelzorgers

  • Denk aan ook jezelf (en gezin). Probeer de permanente zorg en verantwoordelijkheid te delen met andere familieleden of vrienden. Indien dat niet mogelijk is, probeer dan in ieder geval de zorg regelmatig tijdelijk over te dragen, zodat jij tijd voor jezelf (en gezin) hebt. Je kunt hiervoor ook beroepskrachten of vrijwilligers inschakelen. Dit wordt ook wel respijtzorg genoemd. Lees meer wanneer je in aanmerking komt voor respijtzorg
  • Besteed regeltaken uit aan een mantelzorgmakelaar. Hij of zij kan de administratie uit handen nemen en aanvraagformulieren voor medische hulpmiddelen versturen. 
  • Creëer een ondersteuningsnetwerk. Zorg dat je een groep mensen hebt op wie je altijd kunt terugvallen, niet alleen qua zorgtaken, maar ook om je hart te luchten. 
  • Houd een (digitaal) zorgdagboek als je de zorg deelt. Hierin kun je bij houden wie wat doet, wanneer bepaalde afspraken zijn gemaakt en hoe het met de zorgvrager gaat. Zo kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan.
  • Zorg voor een noodplan. Dit geeft rust. Als er iets onverwachts gebeurt, kun je altijd het noodplan in werking stellen. 
  • Let ook goed op je eigen gezondheid. Eet gezond, zorg voor voldoende nachtrust en beweeg veel. Luister naar je lichaam en ga bij klachten op tijd naar de huisarts. Als je je gezond voelt, kun je de zorg langer volhouden.

Tips voor werkende mantelzorgers, op het werk

Pagina laatst aangepast opĀ 31-12-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren