Website van het Jaar

Behandeling van een posttraumatische stressstoornis

Erg belangrijk is dat iemand na een traumatische gebeurtenis steun uit de omgeving krijgt. Niet iedereen heeft meteen hulp nodig. Het is ook niet altijd nodig om meteen over je trauma te praten: praat als jij er behoefte aan hebt.

Als klachten lang na het trauma aan blijven houden, is het wel verstandig hulp in te schakelen. Zelfhulpmiddelen worden niet aangeraden. Het beste is om naar je huisarts te gaan, die kan je doorverwijzen naar een psycholoog, psychotherapeut of psychiater. Deze kunnen je behandelen met cognitieve gedragstherapie. Hierbij zal je in gesprek gaan met de therapeut of arts. Blootstelling (exposure) aan de herinneringen aan het trauma wordt hierbij vaak toegepast. Ook EMDR is een effectieve therapie bij PTSS. Hierbij zal de psycholoog, therapeut of psychiater je vragen te denken aan het trauma, terwijl je naar bijvoorbeeld de vingers van de therapeut kijkt. Hierdoor wordt het trauma anders opgeslagen in je hersenen.

Een arts kan ook medicijnen voorschrijven. Medicijnen die werken tegen PTSS zijn antidepressiva, zoals fluoxetine en paroxetine. E-health kan ook helpen bij posttraumatische stressstoornis. Hierbij kijk je bijvoorbeeld filmpjes waarin je advies en voorlichting krijgt. Dit ondersteunt vaak de therapie van een therapeut.

Wat kun je zelf doen bij PTSS?

Kort na een traumatische gebeurtenis kun je contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland. Hier kun je vertellen wat je hebt meegemaakt en eventueel vervolgafspraken plannen. Bovendien is het mogelijk in contact te komen met lotgenoten.

Er zijn ook verschillende andere dingen die je zelf kunt doen om de klachten te verminderen. Je kunt:

  • Steun zoeken bij lotgenoten en mensen die je vertrouwt
  • Rust nemen
  • Ontspannen, leuke dingen doen
  • Regelmaat in je leven brengen
  • Stap voor stap proberen terug te denken aan het trauma
  • Praten met anderen over hun leven
  • Geleidelijk aan je dagelijkse bezigheden oppakken
  • Gezond eten
  • Een dagboek bijhouden waarin je opschrijft waarvoor je bang bent

Zorg dat je geen alcohol en drugs neemt. Dit helpt niet bij PTSS. Het is ook goed om duidelijk te zijn wanneer je wel en wanneer je niet wil praten.

Pagina laatst aangepast op 03-05-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

S. Kruisdijk, psycholoog
S. Kruisdijk
Psycholoog

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren