Website van het Jaar

Behandeling van osteoporose

Meestal wordt botontkalking pas ontdekt nadat je iets gebroken hebt. De diagnose kan alleen met zekerheid gesteld worden met behulp van een speciale röntgenfoto die de dichtheid (stevigheid) van je botten meet. Het is niet te zien op een normale röntgenfoto. Als je een verhoogd risico hebt op het krijgen van botontkalking kan je arts je ook preventief medicijnen geven.

Medicijnen bij osteoporose

Je krijgt over het algemeen alleen medicijnen tegen botontkalking als de dichtheid van je botten sterk afgenomen is. Enkele medicijnen die je voorgeschreven kan krijgen zijn:

  • Bisfosfonaten. Deze voorkomen de afbraak van je botten door aan het calcium in de botten te binden. Bisfosfonaten kunnen maag- en slokdarmklachten als bijwerking hebben, daarom moet je ze met goed veel water innemen. Nadeel van dit medicijn is dat je twee uur voor tot twee uur na inname ervan geen calciumhoudende producten mag nemen.
  • Denosumab. Lees verder over denosumab op Ziekenhuis.nl.
  • Strontiumrenalaat. Dit medicijn stimuleert de aanmaak van bot en remt de afbraak.
  • SERMs. Deze medicijnen bootsen de werking van het vrouwelijke hormoon oestrogeen na. Ze zijn daarom alleen geschikt voor vrouwen. SERMs remmen de botafbraak, maar ze kunnen als bijwerking ook opvliegers veroorzaken.
  • Bijschildklierhormoon. Dit hormoon stimuleert de opname van calcium door je darmen en de aanmaak van nieuwe botcellen. Je krijgt dit medicijn alleen maar voorgeschreven als andere medicijnen niet helpen.

Wat kun je zelf doen bij osteoporose?

Je kunt zelf al veel dingen doen om de balans tussen botaanmaak en botafbraak te verbeteren. Daarnaast kun je ook maatregelen nemen om te voorkomen dat je valt en een botbreuk oploopt:

  • Eet of drink voldoende zuivel. Het advies is om vier porties zuivel per dag te nemen. Een portie zuivel is bijvoorbeeld een glas melk, een schaaltje yoghurt of een plak kaas.
  • Blijf in beweging. Bewegen stimuleert de botaanmaak. Daarnaast zorgt een actief leven er ook voor dat je reactiesnelheid en evenwicht op peil blijven waardoor je minder snel valt.
  • Kom regelmatig in daglicht. Daglicht stimuleert de aanmaak van vitamine D dat nodig is voor sterke botten. Iedere dag een kwartiertje zonlicht op een blanke huid is al genoeg. Als je om wat voor reden dan ook niet veel buiten kunt komen, een donkere huid hebt of als je een sluier draagt, kun je vitamine D-pillen gebruiken. Overleg dit met je huisarts.
  • Voorkom dat je valt. Over losliggende matjes, snoeren of andere rommel kun je gemakkelijk struikelen. Wees ook voorzichtig met gladde oppervlakken. Als je slecht ter been bent, kun je ook hulpmiddelen aanvragen.

Pagina laatst aangepast op 07-08-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren