Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Behandeling van een dwangstoornis

Bij een dwangstoornis wordt vaak psychologische behandeling ingezet. Daarnaast kan soms ook medicatie helpen.

Psychologische behandeling

Wanneer je dwangstoornis door bepaalde situaties ernstiger wordt, kan de geestelijke gezondheidszorg vaak helpen. De meest effectieve psychologische behandeling bij een dwangstoornis is gedragstherapie. Je leert dan angstwekkende situaties te doorstaan en je dwang te bedwingen. Cognitieve gedragstherapie kan een nuttig middel zijn om je te helpen over de angst heen te komen die je dwangneuroses veroorzaakt. Hierbij bekijk je waar je negatieve gedachtes vandaan komen, en buig je deze samen met de behandelaar om tot positieve gedachten. Deze behanderlaar kan een praktijkondersteuner GGZ, psycholoog of psychiater zijn. Lees meer over therapieën bij angsten op de pagina Psychologie op solvo.nl.

Medicijnen bij dwangstoornis

Vroeger werden vaak kalmeringsmiddelen gebruikt om dwangneuroses te behandelen. De bekendste zijn benzodiazepines, zoals oxazepam en diazepam. Het nadeel van deze middelen is dat ze verslavend zijn. Je hebt steeds meer nodig om de angst voldoende te onderdrukken. Tegenwoordig worden vaak antidepressiva voorgeschreven. Deze zijn niet verslavend, en onderdrukken de angsten vaak goed.

Sinds 2006 wordt ook rTMS (repetetive Transcranial Magnetic Stimulation) toegepast als behandeling bij obsessief compulsieve stoornissen. Deze behandeling voert een neuroloog in het ziekenhuis uit. Bij rTMS worden korte magnetische pulsen naar de hersenen gestuurd om de het hersendeel dat de angst veroorzaakt minder actief te maken.   

Wat kun je zelf doen bij een dwangneurose?

Er zijn verschillende dingen die je zelf kunt doen om klachten bij een angststoornis te verminderen en beter met angst om te gaan:

  • Slaap voldoende
  • Leef volgens een vast ritme: eet en slaap op vaste momenten
  • Eet gevarieerd en voldoende
  • Gebruik ademhalingsoefeningen om tot rust te komen wanneer je je angstig voelt
  • Vermijd geen activiteiten die je eng vindt
  • Gebruik geen alcohol en drugs

Pagina laatst aangepast op 29-04-2019

Deze informatie is gecontroleerd door: H. Vrij-Mazee, arts

.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren