Website van het Jaar

Behandeling van een dwangstoornis

Bij een dwangstoornis wordt vaak psychologische behandeling ingezet. Daarnaast kan soms ook medicatie helpen.

Psychologische behandeling

Wanneer je dwangstoornis door bepaalde situaties ernstiger wordt, kan de geestelijke gezondheidszorg vaak helpen. De meest effectieve psychologische behandeling bij een dwangstoornis is gedragstherapie. Je leert dan angstwekkende situaties te doorstaan en je dwang te bedwingen. Cognitieve gedragstherapie kan een nuttig middel zijn om je te helpen over de angst heen te komen die je dwangneuroses veroorzaakt. Hierbij bekijk je waar je negatieve gedachtes vandaan komen, en buig je deze samen met de behandelaar om tot positieve gedachten. Deze behanderlaar kan een praktijkondersteuner GGZ, psycholoog of psychiater zijn. Lees meer over therapieën bij angsten op de pagina Psychologie op solvo.nl.

Medicijnen bij dwangstoornis

Vroeger werden vaak kalmeringsmiddelen gebruikt om dwangneuroses te behandelen. De bekendste zijn benzodiazepines, zoals oxazepam en diazepam. Het nadeel van deze middelen is dat ze verslavend zijn. Je hebt steeds meer nodig om de angst voldoende te onderdrukken. Tegenwoordig worden vaak antidepressiva voorgeschreven. Deze zijn niet verslavend, en onderdrukken de angsten vaak goed.

Sinds 2006 wordt ook rTMS (repetetive Transcranial Magnetic Stimulation) toegepast als behandeling bij obsessief compulsieve stoornissen. Deze behandeling voert een neuroloog in het ziekenhuis uit. Bij rTMS worden korte magnetische pulsen naar de hersenen gestuurd om de het hersendeel dat de angst veroorzaakt minder actief te maken.   

Wat kun je zelf doen bij een dwangneurose?

Er zijn verschillende dingen die je zelf kunt doen om klachten bij een angststoornis te verminderen en beter met angst om te gaan:

  • Slaap voldoende
  • Leef volgens een vast ritme: eet en slaap op vaste momenten
  • Eet gevarieerd en voldoende
  • Gebruik ademhalingsoefeningen om tot rust te komen wanneer je je angstig voelt
  • Vermijd geen activiteiten die je eng vindt
  • Gebruik geen alcohol en drugs

Pagina laatst aangepast op 29-04-2019

Eindredactie: Michelle Vellinga

Deze informatie is gecontroleerd door:

S. Kruisdijk, psycholoog
S. Kruisdijk
Psycholoog

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren