Website van het Jaar

Ischias oefeningen

Oefeningen bij ischias

Ben je op zoek naar oefeningen bij ischias? Om de pijnklachten bij ischias te verminderen en rugproblemen in de toekomst te voorkomen kun je naast de behandeling van de arts of therapeut zelf oefeningen doen om de rugspieren sterker te maken. Let erop dat je bij het zelf uitvoeren van oefeningen nooit bewegingen forceert. Overleg bij twijfel altijd eerst met een arts of fysiotherapeut.

Voer deze oefeningen uit om de pijnklachten te verminderen:

Oefening 1:

  1. Begin op je rug liggend op de grond
  2. Zet je voeten wat dichterbij je billen, je knieën wijzen naar het plafond terwijl de voeten op de grond blijven rusten
  3. Open beide knieën naar buiten en sluit de knieën daarna weer langzaam
  4. Voer tijdens de beweging druk uit op de zijkant van de knieën

Oefening 2:

  1. Begin op je rug liggend op de grond met opgetrokken knieën
  2. Strek om en om een been en trek het weer op
  3. Laat de hiel van de voet hierbij op de grond rusten

Oefening 3:

  1. Ga op de niet pijnlijke zij liggen
  2. Trek de ene knie op
  3. Strek het pijnlijke been
  4. Zorg dat tijdens het strekken de heup licht gebogen blijft

Ischias oefeningen later stadium

Wanneer de ergste pijnklachten zijn afgenomen voeg je deze oefeningen toe:

Oefening 4:

  1. Ga zitten op de rand van het bed en steun met de handen achter op het bed
  2. Trek een van de knieën op
  3. Strek daarna deze knie
  4. Wissel van been en voer de oefening nogmaals uit

Oefening 5:

  1. Ga op de grond zitten
  2. Strek de benen
  3. Buig met het bovenlichaam naar voren en probeer langzaam de tenen aan te raken

Oefening 6:

  1. Ga staan terwijl je met je hand ergens aan vast houdt
  2. Zet het pijnlijke been iets naar voren
  3. Zwaai daarna het pijnlijke been rustig van voor naar achter

Deze tekst is nagekeken door Robbin Pieterse, fysiotherapeut

Pagina laatst aangepast opĀ 23-04-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren