Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Is calorieën tellen de juiste manier?

3.1 uit 5 - 17 beoordelingen
Beoordeling icoon17 mensen vonden deze informatie nuttig

Calorieën tellen

Is calorieën tellen de juiste manier om je fit te voelen, gezond te eten en eventueel af te vallen? Ja en nee. Calorieën tellen kan een fijne manier zijn om gezond te eten, zodat je niet meer calorieën eet dan dat je verbrandt. Er komt echter meer bij kijken.

Is calorieën tellen de juiste manier om je fit te voelen, gezond te eten en eventueel af te vallen? Ja en nee. Calorieën tellen kan een fijne manier zijn om gezond te eten, zodat je niet meer calorieën eet dan dat je verbrandt. Er komt echter meer bij kijken.

Wat is een calorie?

Een calorie is een energie-eenheid. Deze energie-eenheid die je vaak op verpakkingen van etenswaren ziet staan, vertelt jou hoeveel energie het product je zal geven. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt slaat je lichaam het op als vet. Andersom geldt dat er minder vet in je lichaam over blijft als je meer verbrandt dan het aantal binnengekregen calorieën.

Een calorie is een energie-eenheid. Deze energie-eenheid die je vaak op verpakkingen van etenswaren ziet staan, vertelt jou hoeveel energie het product je zal geven. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt slaat je lichaam het op als vet. Andersom geldt dat er minder vet in je lichaam over blijft als je meer verbrandt dan het aantal binnengekregen calorieën.

Koolhydraten, eiwitten en vetten

Er zijn drie voedingsstoffen die calorieën leveren: koolhydraten, eiwitten en vetten. Hoewel elke calorie hetzelfde aantal energie levert, worden calorieën in ons lichaam anders verteerd. De calorieën verkregen uit koolhydraten stimuleren bijvoorbeeld de vetopslag (waardoor je sneller aankomt) als je ze niet gelijk verbrandt. Calorieën verkregen uit eiwitten en (gezonde) vetten doen dit in mindere mate en zorgen juist sneller voor energie.

Er zijn drie voedingsstoffen die calorieën leveren: koolhydraten, eiwitten en vetten. Hoewel elke calorie hetzelfde aantal energie levert, worden calorieën in ons lichaam anders verteerd. De calorieën verkregen uit koolhydraten stimuleren bijvoorbeeld de vetopslag (waardoor je sneller aankomt) als je ze niet gelijk verbrandt. Calorieën verkregen uit eiwitten en (gezonde) vetten doen dit in mindere mate en zorgen juist sneller voor energie.

- Advertentie -

0% vet is niet altijd beter

Je kunt dus calorieën tellen en daarbij in gedachte houden wat voor soort calorie het is. Staat er op een verpakking ’0% vet’ dan wil dit dus niet zeggen dat dit beter is. De vetten zijn waarschijnlijk vervangen voor suikers (koolhydraten) wat een product niet gezonder maakt.

Je kunt dus calorieën tellen en daarbij in gedachte houden wat voor soort calorie het is. Staat er op een verpakking ’0% vet’ dan wil dit dus niet zeggen dat dit beter is. De vetten zijn waarschijnlijk vervangen voor suikers (koolhydraten) wat een product niet gezonder maakt.

Houvast bij calorieën tellen

De caloriebehoefte verschilt per persoon. Om een houvast te hebben vind je hieronder de gemiddelde aantallen calorieën per geslacht en leeftijdscategorie.

Caloriebehoefte bij vrouwen

Vrouwen: 19 t/m 30 jaar Vrouwen: 31 t/m 50 jaar Vrouwen: 51+
Zittend beroep 2000 1800 1600
Licht actief 2000–2200 2000 1800
Zeer actief 2400 2200 2000–2200

Caloriebehoefte bij mannen

Mannen: 19 t/m,30 jaar Mannen: 31 t/m 50 jaar Mannen: 51+
Zittend beroep 2400 2200 2000
Licht actief 2600-2800 2400–2600 2200–2400
Zeer actief 2800–3000 2800–3000 2400–2800

*Dagelijkse caloriebehoefte volgens Institute of Medicine Dietary Reference Intakes

De caloriebehoefte verschilt per persoon. Om een houvast te hebben vind je hieronder de gemiddelde aantallen calorieën per geslacht en leeftijdscategorie.

Caloriebehoefte bij vrouwen

Vrouwen: 19 t/m 30 jaar Vrouwen: 31 t/m 50 jaar Vrouwen: 51+
Zittend beroep 2000 1800 1600
Licht actief 2000–2200 2000 1800
Zeer actief 2400 2200 2000–2200

Caloriebehoefte bij mannen

Mannen: 19 t/m,30 jaar Mannen: 31 t/m 50 jaar Mannen: 51+
Zittend beroep 2400 2200 2000
Licht actief 2600-2800 2400–2600 2200–2400
Zeer actief 2800–3000 2800–3000 2400–2800

*Dagelijkse caloriebehoefte volgens Institute of Medicine Dietary Reference Intakes

Manieren om calorieën te tellen

Er zijn verschillende manieren die helpen bij calorieën tellen. Denk bijvoorbeeld aan de calorieteller-apps van tegenwoordig. Je vult in wat je dagelijks eet en drinkt en zo houd je bij wat je calorie-inname is die dag. Om nog meer inzicht te krijgen in het aantal verbrande calorieën kun je een gadget zoals een activity tracker aanschaffen. Met een bewegingssensor, hartslagmeter en aan de hand van andere factoren (leeftijd, geslacht, gewicht, lengte) meet zo’n tracker hoeveel calorieën je op een dag verbrandt. Er is meestal een app verbonden aan de tracker, waarbij je een overzicht van je calorie-inname krijgt.

Bovendien stimuleert een activity tracker in dit geval ook een actievere leefstijl. Als je ziet dat je een normale hoeveelheid calorieën binnenkrijgt, maar niet genoeg verbrandt, ga je waarschijnlijk meer bewegen!

Er zijn verschillende manieren die helpen bij calorieën tellen. Denk bijvoorbeeld aan de calorieteller-apps van tegenwoordig. Je vult in wat je dagelijks eet en drinkt en zo houd je bij wat je calorie-inname is die dag. Om nog meer inzicht te krijgen in het aantal verbrande calorieën kun je een gadget zoals een activity tracker aanschaffen. Met een bewegingssensor, hartslagmeter en aan de hand van andere factoren (leeftijd, geslacht, gewicht, lengte) meet zo’n tracker hoeveel calorieën je op een dag verbrandt. Er is meestal een app verbonden aan de tracker, waarbij je een overzicht van je calorie-inname krijgt.

Bovendien stimuleert een activity tracker in dit geval ook een actievere leefstijl. Als je ziet dat je een normale hoeveelheid calorieën binnenkrijgt, maar niet genoeg verbrandt, ga je waarschijnlijk meer bewegen!

Vond je deze informatie nuttig?

3.1 uit 5 - 17 beoordelingen

Pagina laatst aangepast op 21-04-2020

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl