Website van het Jaar

Is calorieën tellen de juiste manier?

Calorieën tellen

Is calorieën tellen de juiste manier om je fit te voelen, gezond te eten en eventueel af te vallen? Ja en nee. Calorieën tellen kan een fijne manier zijn om gezond te eten, zodat je niet meer calorieën eet dan dat je verbrandt. Er komt echter meer bij kijken.

Wat is een calorie?

Een calorie is een energie-eenheid. Deze energie-eenheid die je vaak op verpakkingen van etenswaren ziet staan, vertelt jou hoeveel energie het product je zal geven. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt slaat je lichaam het op als vet. Andersom geldt dat er minder vet in je lichaam over blijft als je meer verbrandt dan het aantal binnengekregen calorieën.

Koolhydraten, eiwitten en vetten

Er zijn drie voedingsstoffen die calorieën leveren: koolhydraten, eiwitten en vetten. Hoewel elke calorie hetzelfde aantal energie levert, worden calorieën in ons lichaam anders verteerd. De calorieën verkregen uit koolhydraten stimuleren bijvoorbeeld de vetopslag (waardoor je sneller aankomt) als je ze niet gelijk verbrandt. Calorieën verkregen uit eiwitten en (gezonde) vetten doen dit in mindere mate en zorgen juist sneller voor energie.

0% vet is niet altijd beter

Je kunt dus calorieën tellen en daarbij in gedachte houden wat voor soort calorie het is. Staat er op een verpakking ’0% vet’ dan wil dit dus niet zeggen dat dit beter is. De vetten zijn waarschijnlijk vervangen voor suikers (koolhydraten) wat een product niet gezonder maakt.

Houvast bij calorieën tellen

De caloriebehoefte verschilt per persoon. Om een houvast te hebben vind je hieronder de gemiddelde aantallen calorieën per geslacht en leeftijdscategorie.

Caloriebehoefte bij vrouwen

Vrouwen: 19 t/m 30 jaar Vrouwen: 31 t/m 50 jaar Vrouwen: 51+
Zittend beroep 2000 1800 1600
Licht actief 2000–2200 2000 1800
Zeer actief 2400 2200 2000–2200

Caloriebehoefte bij mannen

Mannen: 19 t/m,30 jaar Mannen: 31 t/m 50 jaar Mannen: 51+
Zittend beroep 2400 2200 2000
Licht actief 2600-2800 2400–2600 2200–2400
Zeer actief 2800–3000 2800–3000 2400–2800

*Dagelijkse caloriebehoefte volgens Institute of Medicine Dietary Reference Intakes

Manieren om calorieën te tellen

Er zijn verschillende manieren die helpen bij calorieën tellen. Denk bijvoorbeeld aan de calorieteller-apps van tegenwoordig. Je vult in wat je dagelijks eet en drinkt en zo houd je bij wat je calorie-inname is die dag. Om nog meer inzicht te krijgen in het aantal verbrande calorieën kun je een gadget zoals een activity tracker aanschaffen. Met een bewegingssensor, hartslagmeter en aan de hand van andere factoren (leeftijd, geslacht, gewicht, lengte) meet zo’n tracker hoeveel calorieën je op een dag verbrandt. Er is meestal een app verbonden aan de tracker, waarbij je een overzicht van je calorie-inname krijgt.

Bovendien stimuleert een activity tracker in dit geval ook een actievere leefstijl. Als je ziet dat je een normale hoeveelheid calorieën binnenkrijgt, maar niet genoeg verbrandt, ga je waarschijnlijk meer bewegen!

Pagina laatst aangepast op 23-04-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren