Website van het Jaar

Laxeren voor een darmonderzoek? 5 handige tips!

Door de invoering van het bevolkingsonderzoek darmkanker zullen in de nabije toekomst steeds meer coloscopieën worden uitgevoerd. Nu zijn dat er nog jaarlijks 20.000, straks 66.000.

Wat veel mensen nog niet weten is dat dit darmonderzoek een zorgvuldige voorbereiding vraagt, met laxeren als belangrijkste onderdeel. Laxeermiddel nemen én klaar, zou je denken. Maar zo gemakkelijk is het niet. Reden: de grote hoeveelheid laxeervloeistof – vaak wel 3 liter of meer – en de eentonig smaak daarvan. Met de volgende 5 tips drink je de laxeerdrank zonder problemen tot de laatste druppel op.

1. Drink de laxeervloeistof gekoeld

Melk, cola en een goed glas rosé. Allemaal drink je dit gekoeld. En een glas laxeervloeistof ook. Waarom? Omdat het simpelweg lekkerder is, dan wanneer het lauw-warm is. Je kunt de laxeervloeistof van tevoren klaarmaken en in de koelkast zetten. Of je kunt een paar ijsblokje toevoegen, op het moment dat je gaat drinken.

2. Drink de laxeervloeistof met een rietje

De eerste liters gaan vaak nog wel, maar hoe meer je drinkt, hoe eentoniger de smaak zal worden. Misschien zelfs zo erg, dat het je gaat tegenstaan. De gouden tip is dan: gebruik een rietje. Hiermee breng je de laxeervloeistof verder in je mond, waardoor je dus ook minder proeft.

3. Voeg een scheutje limonadesiroop of citroensap toe

Fris mondgevoel? Een wolkje siroop of citroensap doorbreekt het eentonige smakenpalet van de laxeervloeistof. Voeg dit pas toe als je de laxeerdrank zonder niet meer te pruimen vindt. Doe je het meteen vanaf het begin, dan heeft het geen effect. Want op een gegeven moment zal het vleugje citroen of aardbei weer saai smaken.

4. Gebruik kauwgom tussendoor en tijdens het drinken

Nog zo’n tip voor een fris mondgevoel. Een kauwgompje neutraliseert de smaak van de laxeervloeistof.

5. Neem rustig de tijd om alles op te drinken

Hardlopers zijn doodlopers, zo luidt het aloude gezegde. En dat is niet voor niks. Ook bij het drinken van laxeervloeistof kun je beter gedoseerd, in een vast tempo te werk gaan. Snel, snel, snel heeft alleen maar een averechts effect: je kunt misselijk worden. Zet daarom een glas naast je neer en probeer deze elke 10 à 15 minuten leeg te drinken. Tussendoor kun je ook gerust andere – let op – heldere vloeistoffen drinken om de smaak af te wisselen. Bijvoorbeeld: water, vruchtsap zonder vruchtvlees, aanmaaklimonade, sportdranken zonder koolzuur of thee en koffie zonder melk (maar suiker mag).

Pagina laatst aangepast opĀ 10-12-2015

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Dit dossier is tot stand gekomen in samenwerking met het RIVM.

Auteur: redactie van Gezondheidsplein

Bron: Ziekenhuis.nl, Amphia Ziekenhuis, MC Alkmaar, RIVM

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren