Website van het Jaar

Behandeling van vermoeidheid

Behandeling van vermoeidheid

De behandeling van vermoeidheid zal meestal bestaan uit het wegnemen van de oorzaak.

Als iemand slecht slaapt bijvoorbeeld, is het belangrijk om te onderzoeken waar dit aan ligt om eventuele oorzaken aan te pakken. Als iemand veel stress heeft kunnen rustgevende medicijnen tijdelijk helpen, maar rustgevende medicijnen kunnen ook vermoeidheid veroorzaken. Voor sommige van deze medicijnen is een recept nodig, maar er zijn ook enkele medicijnen zonder recept verkrijgbaar, die bijvoorbeeld kunnen helpen om in slaap te vallen. Deze medicijnen nemen de oorzaak van de vermoeidheid niet weg. Daarom is het advies om, wanneer vermoeidheid blijft bestaan, een afspraak te maken bij de huisarts.

Door een gesprek met eventueel een vragenlijst, lichamelijk onderzoek en eventueel bloedonderzoek zal de huisarts onderzoeken of er een medisch probleem achter de vermoeidheid schuilt. Vervolgens zal de huisarts onderzoeken wat de behandelmogelijkheden zijn. De voorkeur van de huisarts zal daarbij uitgaan naar het wegnemen van de oorzaak van de vermoeidheid kan hij ook verschillende medicijnen voorschrijven.

Wat te doen bij vermoeidheid?

De meest voor de hand liggende manier om van vermoeidheid af te komen, is voldoende slapen. Gemiddeld heeft een volwassene zeven tot negen uur slaap op een dag nodig. Hieronder vind je een paar tips om makkelijker in slaap te kunnen vallen:

  • Houd een vast ritueel aan voor het slapengaan. Ga bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd naar bed en houd een vaste volgorde aan van handelingen (tandenpoetsen, naar het toilet gaan, etc.).
  • Neem een warme douche of bad vlak voor het naar bed gaan. Dit kan je al een beetje rozig maken waardoor je gemakkelijker inslaapt.
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. Probeer echter niet (intensief) te sporten vlak voor het slapengaan, want dit kan je wakker houden. Neem geen koffie of suiker vlak voordat je naar bed gaat.
  • Vermijd stress. Probeer overdag je dag niet te druk te maken.
  • Vermijd beeldscherm werk in de avond.

Pagina laatst aangepast opĀ 16-12-2019

Auteur: Anne van Es

Deze informatie is gecontroleerd door:

E.S.M de Lange- de Klerk
Dr. E.S.M de Lange- de Klerk
GGZ-arts
Crisisdienst en ouderenpsychiatrie
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren