PDS-dieet (FODMAP-dieet)

In het kort:

  • Voeding speelt een belangrijke rol in het leven van mensen met een spastische darm.
  • Bepaalde voedingsmiddelen kunnen PDS-klachten uitlokken of verergeren. Welke voedingsmiddelen dat precies zijn, wisselt per persoon. 
  • Door middel van het FODMAP-dieet kun je in kaart brengen welke voedingsmiddelen bij jou klachten veroorzaken. 
  • Het is verstandig om het FODMAP-dieet onder begeleiding van een diëtist te volgen. 
  • Een groot deel van de mensen met PDS heeft baat bij het FODMAP-dieet. 

Voeding en PDS

Voeding speelt een belangrijke rol in het leven van mensen met een spastische darm. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen PDS-klachten namelijk uitlokken of verergeren. Welke voedingsmiddelen dat precies zijn, wisselt per persoon. 

Voorbeelden van voedingsmiddelen die bij veel patiënten klachten uitlokken zijn:

  • Vette, pittige of sterk gekruide voedingsmiddelen.
  • Bepaalde groenten, zoals kool, paprika, ui, prei en knoflook.
  • Bepaalde fruitsoorten, zoals appel.
  • Voedingsmiddelen die veel suiker bevatten, zoals snoep en gebak.
  • Koolzuurhoudende dranken.
  • Alcoholhoudende dranken.
  • Koffie. 

Om je klachten te verminderen, kan het dus erg zinvol zijn om in kaart te brengen welke voedingsmiddelen bij jou klachten veroorzaken. Houd bijvoorbeeld gedurende een aantal weken in een dag- of notitieboek bij wat je hebt gegeten en of je daarna klachten had, en zo ja, hoe erg de klachten waren. Je kunt hierbij de hulp van je huisarts of een diëtist inschakelen. Heb je eenmaal ontdekt welke voedingsmiddelen bij jou klachten veroorzaken, dan kun je die vervolgens zoveel mogelijk vermijden. 

Het toepassen van het FODMAP-dieet is een andere manier om erachter te komen voor welke voedingsmiddelen je darmen gevoelig zijn. 

FODMAP-dieet

Het FODMAP-dieet (ook wel FODMAP-beperkt dieet) is een eliminatiedieet speciaal ontwikkeld voor mensen met prikkelbare darm syndroom. FODMAP staat voor Fermentable Oligosaccharides Disaccharides Monosaccharides and Polyols. FODMAPs zijn suikers in voeding die klachten kunnen geven als je darmen hier gevoelig voor zijn. Als je het FODMAP-dieet gaat volgen, dan elimineer je tijdelijk bepaalde voedselgroepen uit je voedingspatroon, die je vervolgens stap voor stap weer gaat eten. Zo kun je erachter komen welke voedingsmiddelen bij jou klachten veroorzaken. 

Let op: schakel de hulp van je huisarts of een diëtist in als je het FODMAP-dieet wilt volgen. Zo verklein je de kans op mogelijke tekorten aan voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. 

Meer weten over het FODMAP-dieet?

De informatie op deze pagina is gebaseerd op de volgende bronnen:

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren