Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Slik jij vitamine D tegen botontkalking?

Botontkalking. De kans is groot dat je er op latere leeftijd mee te maken krijgt. 1 op de 3 vrouwen in Nederland boven de 55 jaar heeft namelijk osteoporose en is zich daar al dan niet van bewust. Na de overgang lopen zij een groter risico, omdat het lichaam minder vrouwelijk hormoon (oestrogeen) aanmaakt. Door de afname van dit hormoon wordt de botafbraak versneld.

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Om osteoporose tegen te gaan, is er naast calcium ook vitamine D nodig. Vitamine D zorgt namelijk dat het calcium opgenomen kan worden in de botten. Dit zorgt voor sterke botten en tanden. Vitamine D kun je op verschillende manieren binnen krijgen. Eén van de manieren is via de huid. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid namelijk vitamine D aangemaakt. Daarnaast zit vitamine D in vlees en vette vis, zoals haring, makreel en zalm. Ook zuivelproducten bevatten het, zij het in mindere mate. Tegenwoordig wordt vitamine D in Nederland toegevoegd aan margarine, halvarines en bak- en braadproducten.

Weet jij eigenlijk wel wat vitamine D voor je lichaam doet? Wat de gevolgen kunnen zijn van een langdurig tekort aan vitamine D? Heb je zelf osteoporose (botontkalking)? Wat doe je om botontkalking tegen te gaan, of om de schade te beperken? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Wim

    Jammer dat uit de meeste verhalen niet blijkt dat het belangrijkste is: voldoende vitamine D en calcium. De geadviseerde hoeveelheden in Nederland zijn te laag in vergelijking met de adviezen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Daar wordt op basis van veel literatuurstudies geadviseerd: 5000 Internationale Eenheid vitamine D en 1000-1200 milligram calcium.

    Reageer
  • Sil

    A van de vegte

    Ik ben een buitenmens, maar lig niet te zonnebaden. Vitamine D voldoende dus! Daarnaast eet ik elke dag, rauwe amandelen ze worden het goud onder de noten genoemd en bevatten veel calcium. Zeven per dag zou al voldoende zijn! Goed te weten voor mensen die geen zuivel verdragen. met vr. gr. Ans

    Reageer
  • Sil

    mevr huybregts

    Ik zou niet zonder buitenlucht kunnen denk ik ,evenals n lekker visje of harinkje vind ik oo zo lekker en gezond .
    Maar natuurlijk groenten en vlees ook .Juist daarom steek ik zo lekker in mijn vel denk ik ,en voel me heel actief .
    Dus raad ik iedereen aan dat te doen ,en je merkt na n tijdje dat t veel beter met je gaat .succes iedereen ...

    Reageer
  • Sil

    Lies van Tol

    Ik heb van de arts Fosamax en vitamine D3 1000 mg. Ik slik dit al een aantal jaren. In het ziekenhuis heeft de arts een botscan laten maken.

    Reageer
  • Sil

    Riah

    hallo,

    Ik heb osteopenie, dus de voorloper van osteoporose. Als je t-score minder dan 2,5 is wordt het osteoporose genoemt. Zelf heb ik bv in mijn wervelkolom min 1,7.
    Ik heb hiervoor van de reumatoloog Calcichew gekregen.
    Mijn kalkinname is beperkt, hoewel ik vroeger wel schoolmelk dronk, en later kaas en yogurt. Ben ook altijd aktief geweest, gesport en gewandeld. Met andere woorden, gewoon pech en toch gekregen.
    Heb ook regelmatig gelezen dat botontkalking nergens zoveel voorkomt als in Nl. Het zal wel aan de zuivelindustrie liggen.
    Om de toevoeging van Vit. D. heb ik moeten vragen. Was niet nodig want ik kwam genoeg buiten. Blijkbaar heb je als donkerharig/huidig toch echt elke dag zonllicht nodig.
    groetjes Riah

    Reageer
  • Sil

    fia de bruijn

    vitaminen kan je innemen, als je er baat bij hebt, gaat niet zomaar iets slikken, ik gebruikt glucosamine ik drinkt melk yoghurt en eet aardbeien.
    Ik beweeg elke dag o.a.fietsen op de loopband en lopen, doe ik dat niet, ben of wordt ik stijf en heb ook pijn,het helpt bij mij bewegen, maar niet overbelasten, neem af en toe eens rust, luister naar je lichaam heel belangrijk. veel sukses

    Reageer
  • Sil

    Bernadette

    Bewegen, bewegen, bewegen: in principe ga ik overal per fiets naar toe, geef yogales (14 uur in de week) en weet dat dat een perfecte manier is om op een verantwoorde manier te bewegen en soepel te blijven. Verder eet ik veel groene groenten, doe sesamzaad in het brood dat ik bak en eet iedere morgen in mijn ontbijt een handjevol amandelen, terwijl de (plantaardige) marganine die we gebruiken ook extra vit.D bevat.
    Al jaren ben ik vegetarier, waardoor ik waarschijnlijk nog bewuster omga met eten en drinken (ik gebruik geen melk, omdat dat volgens mij niet eens zo goed is voor "elck" omdat dierlijke producten juist helpen om kalk af te breken.

    Reageer
  • Sil

    Mariska

    Weet niet of ik van mezelf kan zeggen dat ik botontkalking heb, maar let wel goed op mijn vitamine D inname. Ik vul mijn voeding aan met calcium tabletten.

    Reageer
  • Sil

    marijke

    helaas komt botontkalking ook voor als je gewoon netjes calcium en vitamine D binnenkrijgt. Ik ben nu 24 en heb al vanaf mijn twaalfde last van zware botontkalking zonder dat daarvan de oorzaak bekend is. Het is dus niet altijd te voorkomen helaas!

    Reageer
    • Sil

      Marijke

      Beste Marijke,
      Gebruik jij hiervoor medicijnen?
      Zo ja, welke?
      Vr. groet

      Reageer
  • Sil

    Jans Hofman

    door jaren lang slecht eten (anorecia) heb ik ook last van botontkalking ik heb daar jaren medicijnen voor geslikt inmiddels al allang weer gezond

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

76 - 6 =

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren