Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Behandeling van nachtmerries

Goedgekeurt icoonInformatie goedgekeurd door S. Kruisdijk
2.8 uit 5 - 13 beoordelingen
Beoordeling icoon7 mensen vonden deze informatie nuttig

Wat te doen bij een enge droom?

Bij een enge droom kun je aantal maatregelen nemen om rustiger verder te kunnen slapen. Het wordt aangeraden om voordat je verder slaapt je nachtmerrie op te schrijven, erover te praten of iets anders te gaan doen (zoals lezen of muziek luisteren). Hiermee voorkom je dat je nachtmerrie weer verdergaat zodra je gaat slapen. Ook voor kinderen is het goed om over hun enge droom te praten. Je kunt een lichtje aanlaten in hun kamer, zodat ze na het wakker worden uit een nachtmerrie meteen hun veilige omgeving herkennen.

Bij een enge droom kun je aantal maatregelen nemen om rustiger verder te kunnen slapen. Het wordt aangeraden om voordat je verder slaapt je nachtmerrie op te schrijven, erover te praten of iets anders te gaan doen (zoals lezen of muziek luisteren). Hiermee voorkom je dat je nachtmerrie weer verdergaat zodra je gaat slapen. Ook voor kinderen is het goed om over hun enge droom te praten. Je kunt een lichtje aanlaten in hun kamer, zodat ze na het wakker worden uit een nachtmerrie meteen hun veilige omgeving herkennen.

Nachtmerries voorkomen

Om nachtmerries te voorkomen of te verminderen kun je zelf ontspanningsoefeningen doen. Als je met minder stress gaat slapen, heb je minder kans op een enge droom die nacht. Mochten ontspanningsoefeningen niet genoeg helpen, dan zijn er enkele professionele behandelingen mogelijk om minder last te krijgen van nachtmerries. Met een verwijzing van je huisarts kun je op zoek naar een medisch specialist zoals een psychotherapeut, psycholoog of psychiater. Zij kunnen je helpen bij het verminderen of voorkomen van nachtmerries door middel van bijvoorbeeld ontspanningstherapie of psychotherapie.

Laatst bijgewerkt op 3 april 2018

Om nachtmerries te voorkomen of te verminderen kun je zelf ontspanningsoefeningen doen. Als je met minder stress gaat slapen, heb je minder kans op een enge droom die nacht. Mochten ontspanningsoefeningen niet genoeg helpen, dan zijn er enkele professionele behandelingen mogelijk om minder last te krijgen van nachtmerries. Met een verwijzing van je huisarts kun je op zoek naar een medisch specialist zoals een psychotherapeut, psycholoog of psychiater. Zij kunnen je helpen bij het verminderen of voorkomen van nachtmerries door middel van bijvoorbeeld ontspanningstherapie of psychotherapie.

Laatst bijgewerkt op 3 april 2018

Verder lezen

Pagina laatst aangepast op 03-04-2018

Deze informatie is gecontroleerd door:

Vond je deze informatie nuttig?

2.8 uit 5 - 13 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl