Website van het Jaar

Gescheurde achillespees voorkomen

Heb je al eens eerder een gescheurde achillespees gehad? Of weet je dat de achillespees jouw zwakke plek is? Dan wil je wellicht extra maatregelen nemen om een (herhaalde) scheur te voorkomen. Onderstaande tips zijn geen garantie, maar kunnen wel het risico op een achillespeesruptuur verkleinen.

Tip 1: Train de achillespees

Een sterke achillespees zal minder snel scheuren. Train daarom de achillespees met speciale oefeningen. Je vindt een paar voorbeelden op de pagina Oefeningen voor de achillespees. Het trainen van de pees vergt geduld – net als elke andere pees en spier in je lichaam. Probeer het rustig op te bouwen, anders kan de achillespees overbelast raken en dan ben je nog verder van huis.

Om de achillespees steeds sterker te maken, verhoog je het aantal oefeningen beetje bij beetje. Wil je na een tijdje regelmatig hardlopen? Verhoog dan geleidelijk de loopafstand en snelheid. Vermijd liever plotselinge snelle sprintjes, onverwachtse bewegingen en ren niet ineens een heuvel op. Dit geldt vooral als je herstellende bent van een gescheurde achillespees.

Tip 2: Draag goede schoenen

Voor elke sport geldt: draag de juiste sportuitrusting. Bij de achillespees gaat het vooral om de juiste schoenen. Laat je adviseren bij een sportwinkel of een zorgspecialist, zoals de orthopeed of de fysiotherapeut. Het kost mogelijk wat meer geld dan je oude schoenen, maar zo verminder je wel het risico op een gescheurde achillespees of andere blessure.

Tip 3: Doe altijd een warming-up en cooling-down

Een verantwoorde training gaat altijd gepaard met een warming-up en cooling-down. Vooral als je gevoelig bent voor blessures, zoals een gescheurde achillespees. Een paar minuten is al genoeg. Zo bereid je jouw lichaam voor op de training en loop je minder risico op blessures. Denk bij de warming-up ook aan het rekken van de kuitspieren. Die zijn erg belangrijk bij het voorkomen van een achillespeesruptuur.

Toch last van pijn in de achillespees?

Een scheur van de achillespees is niet altijd te voorkomen. Wees voorbereid als je een acute fikse pijn voelt rond je achillespees, lees daarover meer op de pagina Wat te doen bij een achillespeesruptuur?

Pagina laatst aangepast op 03-01-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door onze partners

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren