Gescheurde achillespees voorkomen

Heb je al eens eerder een gescheurde achillespees gehad? Of weet je dat de achillespees jouw zwakke plek is? Dan wil je wellicht extra maatregelen nemen om een (herhaalde) scheur te voorkomen. Onderstaande tips zijn geen garantie, maar kunnen wel het risico op een achillespeesruptuur verkleinen.

Tip 1: Train de achillespees

Een sterke achillespees zal minder snel scheuren. Train daarom de achillespees met speciale oefeningen. Je vindt een paar voorbeelden op de pagina Oefeningen voor de achillespees. Het trainen van de pees vergt geduld – net als elke andere pees en spier in je lichaam. Probeer het rustig op te bouwen, anders kan de achillespees overbelast raken en dan ben je nog verder van huis.

Om de achillespees steeds sterker te maken, verhoog je het aantal oefeningen beetje bij beetje. Wil je na een tijdje regelmatig hardlopen? Verhoog dan geleidelijk de loopafstand en snelheid. Vermijd liever plotselinge snelle sprintjes, onverwachtse bewegingen en ren niet ineens een heuvel op. Dit geldt vooral als je herstellende bent van een gescheurde achillespees.

Tip 2: Draag goede schoenen

Voor elke sport geldt: draag de juiste sportuitrusting. Bij de achillespees gaat het vooral om de juiste schoenen. Laat je adviseren bij een sportwinkel of een zorgspecialist, zoals de orthopeed of de fysiotherapeut. Het kost mogelijk wat meer geld dan je oude schoenen, maar zo verminder je wel het risico op een gescheurde achillespees of andere blessure.

Tip 3: Doe altijd een warming-up en cooling-down

Een verantwoorde training gaat altijd gepaard met een warming-up en cooling-down. Vooral als je gevoelig bent voor blessures, zoals een gescheurde achillespees. Een paar minuten is al genoeg. Zo bereid je jouw lichaam voor op de training en loop je minder risico op blessures. Denk bij de warming-up ook aan het rekken van de kuitspieren. Die zijn erg belangrijk bij het voorkomen van een achillespeesruptuur.

Toch last van pijn in de achillespees?

Een scheur van de achillespees is niet altijd te voorkomen. Wees voorbereid als je een acute fikse pijn voelt rond je achillespees, lees daarover meer op de pagina Wat te doen bij een achillespeesruptuur?

Pagina laatst aangepast opĀ 03-01-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door onze partners

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren