Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Behandeling van angst

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Hoe ziet de behandeling van angst eruit?

Een behandeling kan bestaan uit medicijnen, therapie of een combinatie van beide. De soort behandeling hangt af van de ernst van je angststoornis.

Therapie

Bij angstoornissen wordt tegenwoordig gekozen voor cognitieve gedragstherapie. Hoe je denkt (cognitief) heeft invloed op je gevoelsleven. Als je negatief over iets of jezelf denkt, word je gemakkelijker somber of angstig. Ook hoe je doet en je gedrag beïnvloedt je gevoel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ontwijkend gedrag.

Bij cognitieve gedragstherapie ga je samen met een therapeut onderzoeken of het negatieve gevoel dat je hebt wel terecht is en in hoeverre je gedrag normaal, passend, is. Vervolgens ga je uitzoeken welke manier van denken en doen beter (bij je) past.

Lees meer over verschillende soorten angsten en de bijbehorende therapieën op de pagina Psychologie op solvo.nl.

Medicijnen

Als er voor een medicijn gekozen wordt bij een angststoornis, hangt het af van de stoornis en de ernst ervan welk medicijn je zal krijgen.

De medicijnen kun je ruwweg in twee groepen verdelen:

  • Benzodiazepinen.
    Benzodiazepinen worden gebruikt vanwege hun rustgevende werking. Bekende middelen zijn: valium (diazepam), seresta (oxazepam), xanax (alprazolam).
  • Antidepressiva.
    Antidepressiva hebben door hun werking een positieve invloed op je stemming. Bekende antidepressiva zijn: Pozac (Fluoxotine), Remeron (Mirtazapine) en Tryptyzol.

Medicatie moet onder begeleiding gestart worden. Neem nooit zomaar pillen van een ander. De medicatie kan bijwerkingen en benzodiazepinen kunnen een verslavend effect hebben.

Wat kun je zelf doen tegen angst?

Bij angsten is het erg belangrijk dat je je bewust bent van je angsten, dat je de angsten zélf niet vermijdt. Praat over je angsten met bekenden. Het kan soms helpen om stil te staan bij wanneer en hoe de angst ontstond. Ga bij jezelf kritisch na of wat je denkt bij een angst wel klopt. 

Het kan ook helpen als je een soort dagboek bijhoudt waarin je schrijft wat er op angstige momenten (met je) gebeurt. Meer tips lees je hier.

Bronnen

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen:

Pagina laatst aangepast op 14-12-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:


Heeft deze informatie je geholpen?
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren