Zoeken

Stress

Wat is stress?

Stress is eigenlijk gewoon spanning. Je hebt altijd een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Deze spanning zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. Pas wanneer er teveel spanning aanwezig is, leidt dit tot klachten. Vaak wordt alleen dit stress genoemd.

Bij stress maakt je lichaam zich klaar om te vechten of te vluchten. Je hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam het hormoon adrenaline gaat maken. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller en je spieren spannen zich aan. Er gaat meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren toe en minder naar bijvoorbeeld je spijsverteringskanaal. Op die manier kun je optimaal reageren op het ‘gevaar’. Als het gevaar na een paar minuten nog niet geweken is, maakt je lichaam ook nog cortisol aan, een ander stresshormoon dat je ‘paraat’ houdt.

De effecten zijn normaal gesproken van korte duur, waarna je lichaam even de tijd nodig heeft om zich te herstellen. Als de stress te lang aanhoudt, kun je overspannen raken of een burnout krijgen.

Oorzaken van stress

Veel verschillende situaties kunnen stress veroorzaken. Een hoge werkdruk is een vrij bekend voorbeeld, maar ook ziekte of overlijden van een naaste kan voor veel stress zorgen. Toch is niet iedereen even gevoelig voor stress. Dit heeft te maken met de balans tussen de draagkracht die je hebt en de draaglast die je te verduren krijgt. Als je een hoge draagkracht hebt, kun je meer of grotere stressvolle situaties aan dan iemand die een lage draagkracht heeft. 

Symptomen van stress

Wanneer een stressvolle situatie te lang duurt of meerdere stressvolle situaties elkaar te snel opvolgen, heeft je lichaam geen tijd om zich te herstellen. De stress stapelt zich dan op totdat het teveel wordt.

De symptomen van srtess zijn onder te verdelen in vier verschillende soorten: lichamelijke klachten, psychische klachten, gedragsymptomen en gedachtensymptomen.

Lichamelijke klachten:

Psychische klachten:

  • Snel geïrriteerd en gefrustreerd of juist snel huilen.
  • Gevoel van ongelukkigheid, machteloosheid en dingen somber inzien.

Gedachtensymptomen:

Gedragssymptomen:

  • Bazigheid, snauwerigheid en extreem kritisch tegenover anderen.
  • Overmatig eten, drinken, roken, etcetera.

Daarnaast onderdrukt een langdurig verhoogde hoeveelheid cortisol het immuunsysteem, waardoor je vatbaarder bent voor ziektes.

Deze tekst is goedgekeurd door H. Vrij-Mazee, arts

Volgende paginaBehandeling

Delen
Wist je dat?

Frijters Mind Tuning helpt je van je stress afLichamelijke klachten zoals hoofdpijn, rugpijn en stijve nek veroorzaakt kunnen worden door stress? Wanneer dit langdurig aanhoudt, kan het je dagelijks leven zo ernstig beïnvloeden dat je zowel thuis als op je werk niet goed meer kunt functioneren. Met Frijters Mind Tuning kun je echter in 2 à 3 sessies helemaal van je klachten af zijn.

- advertorial -

Jongere met burn-out Wist je dat?

Een burn-out steeds vaker onder kinderen én jongeren voorkomt? Onderzoek heeft uitgewezen dat één op de drie kinderen lijdt aan angst en stress. Tien procent kampt met ernstige vermoeidheidsklachten. De oorzaak? De prestatiemaatschappij en enorme sociale druk. Hierdoor zijn er te weinig rustpauzes om even op adem te komen. In het dossier Burn-out bij kinderen en jongeren geven we daarom tips hoe ouders ervoor kunnen zorgen dat hun oogappel niet opgebrand raakt.  

Wist je dat?

Dossier Puisten: alle feiten op een rijStress puisten verergert? De stress zorgt ervoor dat bepaalde hormonen in je lijf harder gaan werken. Eén van die hormonen zorgt voor meer olie in je huid, waardoor je nog sneller puistjes krijgt. Meer over het ontstaan, maar vooral over het behandelen vind je in dossier Puisten. Ook vind je er handige tips over het behandelen van mee-eters en maken we korte metten met veelgehoorde fabels. 

Wist je dat?

WCStress je darmflora kan verstoren? Hierdoor kun je last krijgen van stoelgangproblemen, uiteenlopend van een opgeblazen gevoel tot diarree of juist verstopping. Voor een goede stoelgang is het dan ook belangrijk om stressvolle situaties te vermijden. Daarbij draagt vezelrijke voeding en voldoende beweging aan een goed ontlastingspatroon. Wil je weten waarom? En hoe je je stoelgang kunt bevorderen? Lees dan onze special Stoelgang.

Interessantste links
Nieuwsbrief Gezondheidsplein Nieuwsbrief

Meld je aan voor de Gezondheidsplein nieuwsbrief en blijf moeiteloos op de hoogte van Gezondheidsplein en nieuwtjes rondom onderstaande aandoening!

Video van de week

Wat is basaalcelcarcinoom en hoe herken je het? (video 2 van 5)

Bekijk de video