Website van het Jaar

Wat kan ik zelf doen bij vermoeidheid door kanker?

Vermoeidheid bij kanker gaat niet zomaar over. Het neemt een extremere vorm aan dan normale moeheid. Met onderstaande tips kun je leren omgaan met vermoeidheidsklachten en deze verminderen, maar het geeft geen garantie dat de moeheid overgaat.

Fysieke activiteit en rust

Heb je net een behandeling achter de rug? Probeer daarna fysiek actief te zijn, het liefste een uurtje per dag. Sporten mag, maar minder intensieve beweging zoals wandelen is ook voldoende. Door beweging slaap je beter en maak je je hoofd leeg waardoor mentale vermoeidheid afneemt. Beweging is overigens niet alleen vlak na een behandeling belangrijk. Blijf in beweging. Vermoeidheid door kanker kan jaren aanhouden.

Zorg ook voor regelmaat en een goede verdeling van activiteiten. Houd regelmatige slaaptijden aan en pak voldoende rustmomenten gedurende de dag. Verdeel fysieke en mentale activiteiten goed over de week. Zoek eventueel hulp bij een fysiotherapeut of andere specialist.

Voeding

Voeding biedt ondersteuning bij het krijgen van energie. Probeer daarom een volwaardig voedingspatroon aan te houden, waarbij je noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Energie krijg je binnen via eiwitten, koolhydraten en vetten. Let ook op voldoende inname van vitaminen en mineralen; deze zorgen ervoor dat het lichaam goed functioneert. Leg je voedingspatroon eventueel voor aan een diëtist of overleg of supplementen zinvol zijn voor jou. In het algemeen luidt het voedingsadvies bij vermoeidheid per dag:

  • Drie tot vier sneetjes brood
  • Twee plakken kaas
  • Twee plakken vleeswaren of ander beleg
  • Drie bekers melk/melkproducten
  • Twee porties fruit
  • Drie opscheplepels groenten
  • Honderd gram vis, vlees, gevogelte, ei en vegetarische vervangers
  • Drie stuks/opscheplepels rijst, aardappelen, pasta en peulvruchten
  • Dertig gram/milliliter margarine, boter, halvarine of olie
  • Minimaal anderhalve liter vocht

Ben je te moe om een maaltijd te bereiden? Koop eventueel kant-en-klaarmaaltijden of maak gebruik van een maaltijdservice. Als je een vermoeidheidsdagboek bijhoudt (zie volgende alinea) kun je eetmomenten ook inplannen. Op tijdstippen dat je minder vermoeid bent ga je eten.

Dagboek

Houd een vermoeidheidsdagboek bij. In dit dagboek schrijf je wat je dagelijkse bezigheden zijn, wanneer je vermoeid raakt en hoe moe je bent (op een schaal van 1 tot 10). Bijna niemand zal in het dagboek aangeven helemaal uitgerust te zijn.

Acceptatie

Het is lastig, maar kan zoveel rust geven: acceptatie. Accepteer je beperkingen en de veranderingen sinds de ziekte. Vraag jezelf af waar je grenzen liggen en ga daar niet overheen. Stel prioriteiten. Raak niet nog vermoeider door teveel hooi op je vork te nemen.

Pagina laatst aangepast op 17-11-2017

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren