Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Wat kan ik zelf doen bij vermoeidheid door kanker?

4.8 uit 5 - 11 beoordelingen
Beoordeling icoon0 mensen vonden deze informatie nuttig

Vermoeidheid bij kanker gaat niet zomaar over. Het neemt een extremere vorm aan dan normale moeheid. Met onderstaande tips kun je leren omgaan met vermoeidheidsklachten en deze verminderen, maar het geeft geen garantie dat de moeheid overgaat.

Fysieke activiteit en rust

Heb je net een behandeling achter de rug? Probeer daarna fysiek actief te zijn, het liefste een uurtje per dag. Sporten mag, maar minder intensieve beweging zoals wandelen is ook voldoende. Door beweging slaap je beter en maak je je hoofd leeg waardoor mentale vermoeidheid afneemt. Beweging is overigens niet alleen vlak na een behandeling belangrijk. Blijf in beweging. Vermoeidheid door kanker kan jaren aanhouden.

Zorg ook voor regelmaat en een goede verdeling van activiteiten. Houd regelmatige slaaptijden aan en pak voldoende rustmomenten gedurende de dag. Verdeel fysieke en mentale activiteiten goed over de week. Zoek eventueel hulp bij een fysiotherapeut of andere specialist.

Heb je net een behandeling achter de rug? Probeer daarna fysiek actief te zijn, het liefste een uurtje per dag. Sporten mag, maar minder intensieve beweging zoals wandelen is ook voldoende. Door beweging slaap je beter en maak je je hoofd leeg waardoor mentale vermoeidheid afneemt. Beweging is overigens niet alleen vlak na een behandeling belangrijk. Blijf in beweging. Vermoeidheid door kanker kan jaren aanhouden.

Zorg ook voor regelmaat en een goede verdeling van activiteiten. Houd regelmatige slaaptijden aan en pak voldoende rustmomenten gedurende de dag. Verdeel fysieke en mentale activiteiten goed over de week. Zoek eventueel hulp bij een fysiotherapeut of andere specialist.

Voeding

Voeding biedt ondersteuning bij het krijgen van energie. Probeer daarom een volwaardig voedingspatroon aan te houden, waarbij je noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Energie krijg je binnen via eiwitten, koolhydraten en vetten. Let ook op voldoende inname van vitaminen en mineralen; deze zorgen ervoor dat het lichaam goed functioneert. Leg je voedingspatroon eventueel voor aan een diëtist of overleg of supplementen zinvol zijn voor jou. In het algemeen luidt het voedingsadvies bij vermoeidheid per dag:

  • Drie tot vier sneetjes brood
  • Twee plakken kaas
  • Twee plakken vleeswaren of ander beleg
  • Drie bekers melk/melkproducten
  • Twee porties fruit
  • Drie opscheplepels groenten
  • Honderd gram vis, vlees, gevogelte, ei en vegetarische vervangers
  • Drie stuks/opscheplepels rijst, aardappelen, pasta en peulvruchten
  • Dertig gram/milliliter margarine, boter, halvarine of olie
  • Minimaal anderhalve liter vocht

Ben je te moe om een maaltijd te bereiden? Koop eventueel kant-en-klaarmaaltijden of maak gebruik van een maaltijdservice. Als je een vermoeidheidsdagboek bijhoudt (zie volgende alinea) kun je eetmomenten ook inplannen. Op tijdstippen dat je minder vermoeid bent ga je eten.

Voeding biedt ondersteuning bij het krijgen van energie. Probeer daarom een volwaardig voedingspatroon aan te houden, waarbij je noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Energie krijg je binnen via eiwitten, koolhydraten en vetten. Let ook op voldoende inname van vitaminen en mineralen; deze zorgen ervoor dat het lichaam goed functioneert. Leg je voedingspatroon eventueel voor aan een diëtist of overleg of supplementen zinvol zijn voor jou. In het algemeen luidt het voedingsadvies bij vermoeidheid per dag:

  • Drie tot vier sneetjes brood
  • Twee plakken kaas
  • Twee plakken vleeswaren of ander beleg
  • Drie bekers melk/melkproducten
  • Twee porties fruit
  • Drie opscheplepels groenten
  • Honderd gram vis, vlees, gevogelte, ei en vegetarische vervangers
  • Drie stuks/opscheplepels rijst, aardappelen, pasta en peulvruchten
  • Dertig gram/milliliter margarine, boter, halvarine of olie
  • Minimaal anderhalve liter vocht

Ben je te moe om een maaltijd te bereiden? Koop eventueel kant-en-klaarmaaltijden of maak gebruik van een maaltijdservice. Als je een vermoeidheidsdagboek bijhoudt (zie volgende alinea) kun je eetmomenten ook inplannen. Op tijdstippen dat je minder vermoeid bent ga je eten.

Dagboek

Houd een vermoeidheidsdagboek bij. In dit dagboek schrijf je wat je dagelijkse bezigheden zijn, wanneer je vermoeid raakt en hoe moe je bent (op een schaal van 1 tot 10). Bijna niemand zal in het dagboek aangeven helemaal uitgerust te zijn.

Houd een vermoeidheidsdagboek bij. In dit dagboek schrijf je wat je dagelijkse bezigheden zijn, wanneer je vermoeid raakt en hoe moe je bent (op een schaal van 1 tot 10). Bijna niemand zal in het dagboek aangeven helemaal uitgerust te zijn.

- Advertentie -

Acceptatie

Het is lastig, maar kan zoveel rust geven: acceptatie. Accepteer je beperkingen en de veranderingen sinds de ziekte. Vraag jezelf af waar je grenzen liggen en ga daar niet overheen. Stel prioriteiten. Raak niet nog vermoeider door teveel hooi op je vork te nemen.

Het is lastig, maar kan zoveel rust geven: acceptatie. Accepteer je beperkingen en de veranderingen sinds de ziekte. Vraag jezelf af waar je grenzen liggen en ga daar niet overheen. Stel prioriteiten. Raak niet nog vermoeider door teveel hooi op je vork te nemen.

Vond je deze informatie nuttig?

4.8 uit 5 - 11 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Pagina laatst aangepast op 14-11-2017

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl