Website van het Jaar

Haaruitval en kaalheid bij vrouwen

Haarverlies: iedere vrouw heeft er wel eens last van. Het is normaal om iedere dag zo’n zestig tot honderd haren te verliezen, maar wanneer het er structureel meer worden, spreek je van haaruitval. Je vindt meer haren in je haarborstel dan anders en ook het doucheputje raakt verstopt. Haaruitval kan in periodes voorkomen; het kan ook zijn dat al je haren uitvallen en dat je kaal wordt.

Kaal worden is voor de meeste vrouwen een grote nachtmerrie. Ze zien zichzelf als minder vrouwelijk en aantrekkelijk. Het heersende schoonheidsideaal is nog altijd een volle haardos. Hierdoor kunnen vrouwen die last hebben van haarverlies erg onzeker worden.

Helaas krijgen veel vrouwen, vooral als ze ouder worden, te maken met haaruitval. In dit dossier kun je lezen over de normale haargroei en waardoor haaruitval veroorzaakt kan worden. De verschillende aandoeningen die haaruitval bij vrouwen kunnen veroorzaken worden belicht. Ook wordt er beschreven welke psychische gevolgen haaruitval kan hebben voor een vrouw. Daarnaast kun je lezen over eventuele behandelingen en oplossingen bij kaalheid.

Normale haargroei

Haargroei vindt plaats in een cyclus. Dit betekent dat je haren verschillende stappen doorlopen tijdens de groei en deze stappen steeds opnieuw plaatsvinden bij elke nieuwe haar. De groeifase – ook wel de anagene fase genoemd – is de eerste stap en duurt drie tot vijf jaar. Het haar groeit dan gemiddeld een centimeter per maand. We zien tijdens de groeifase mooie volle haren, waarbij de kapper er regelmatig aan te pas moet komen om je kapsel in model te houden.

Vervolgens komt een haar in de overgangsfase (katagene fase) van een tot twee weken. Hierna volgt de rustfase, ook wel telogene fase genoemd. Normaal duurt deze fase zo’n drie maanden. De haar wordt doffer en moet uitvallen om plaats te maken voor een nieuwe haar in hetzelfde haarzakje. Het is daarom heel normaal dat iemand dagelijks haren verliest. Tot honderd haren per dag verliezen is normaal.

Haren groeien steeds uit dezelfde haarzakjes die bij de geboorte al aanwezig zijn. Het aantal haarzakjes op de hoofdhuid verschilt van persoon tot persoon. Gemiddeld heb je tussen de 85.000 en 140.000 haarzakjes. Er groeien normaal tot wel vier haren uit hetzelfde haarzakje. Na de geboorte worden er geen nieuwe haarzakjes gevormd. Dat is ook de reden dat permanent ontharen werkt. Daarbij wordt het haarzakje namelijk kapotgemaakt, waardoor er nooit meer een nieuwe haar uit kan groeien.


In deze video wordt uitgelegd hoe je haar normaal groeit. Bron: Esthecin

Gezond haar

Er zijn een aantal factoren die de gezondheid van de haren beïnvloeden. Dat zijn zowel innerlijke als uitwendige factoren.

Uitwendige invloeden op je haar

  • Zwemmen in chloorwater en de zee kan het haar beschadigen, zeker als daar nog eens een hoeveelheid zonlicht bij komt. Was het haar daarom meteen uit met schoon water na het zwemmen. Bescherm het haar tegen overmatig zonlicht met een filter of beter nog een hoofddeksel.
  • Kleuren van de haren kan de haren aantasten. De mate waarin ligt aan de samenstelling en het gebruik van het product. Normaal gesproken wordt het haar eerst ontkleurd met waterstofdioxide, waterstofperoxide of ammoniak. Dit tast de schubben van de haren aan. Deze schubben liggen normaal als dakpannen over elkaar, maar gaan door de behandeling open staan. De haren worden daardoor droog en breken sneller af. Haarzakjes, die vlak onder het oppervlak van de hoofdhuid liggen kunnen beschadigd worden door zowel het bleken als de haarverf en dat gaat ten koste van de haargroei. Wil je je haar toch graag kleuren? Kies dan een product met minder dan 5% bleekmiddel. Daarnaast zijn er natuurlijke kleurstoffen, zoals de hennaproducten. Tenslotte kan de verf het best aangebracht worden door een kapper, zodat de verf geen contact krijgt met de hoofdhuid.

Inwendige invloeden op je haar

De gezondheid van de haren wordt bepaald in de haarzakjes. Je stofwisseling heeft dus invloed op de conditie van je haar. En deels hebben we dat zelf in de hand:

  • Vermijd zo goed mogelijk toxische stoffen. Kijk maar eens naar de huid en de haren van rokers.
  • Vermijd het gebruik van hormoonverstorende stoffen in voeding en cosmetica. Dat zijn onder andere weekmakers in plastics (BPA) en stoffen als ftalaten en parabenen. Ook resten van landbouwgif, zoals glyfosaat, verstoren het hormonale evenwicht.
  • Zorg voor afwisselende verse voeding met voldoende voedingsstoffen. Zo voorkom je een tekort van vitamine D3 en K2. Deze beide zijn belangrijk in de conditie van de huid en haren. Een gezond voedingspatroon (eventueel aangevuld met supplementen) kan daarom bijdragen aan gezond haar.

Pagina laatst aangepast opĀ 06-07-2020

Auteur: BSc. Alieke de Greeuw

Deze informatie is gecontroleerd door:

Onze partner Drs. Hans van Montfort, arts en ontwikkelaar van Esthecin.

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren