Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.
Inhoudsopgave

Nachtzweten (Nachtelijk zweten)

In het kort

  • Nachtzweten is een veelvoorkomende klacht bij zowel mannen als vrouwen.
  • Oorzaken van nachtzweten zijn bijvoorbeeld nachtmerries, slaapproblemen of koorts.
  • Symptomen van overmatig zweten zijn blozen, rillingen en koud zweten. 
  • Nachtzweten kan worden gestimuleerd door een schommelende of veranderende hormoonspiegel.
  • Let op: er is geen enkele relatie tussen overmatig zweten en hygiëne. Wel kan slechte hygiëne ervoor zorgen dat geurtjes zich ophopen.

Wat is nachtzweten?

Nachtelijk zweten is het overmatig zweten in de nacht. Transpireren zorgt ervoor dat je lichaam afkoelt en voorkomt dat het oververhit raakt. Anders dan ‘gewoon’ zweten, is nachtzweten wel degelijk hinderlijk. Je wordt ‘s nachts zwetend wakker, je nachtkleding is doorweekt en het beddengoed is nat. Nachtelijk zweten is een veelvoorkomende klacht bij zowel mannen als vrouwen. Het zweten in bed kan door de patiënt en intieme naasten als onplezierig worden ervaren. Zo kan het onder andere de nachtrust verstoren. 

Symptomen van nachtzweten

Overmatig zweten tijdens de nacht kan verschillende klachten geven, denk aan:

  • Blozen.
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies.
  • Rillingen.
  • Koud zweten. 
  • Het beddengoed is nat van het zweet. 

Daarnaast kunnen deze symptomen ontstaan door een ander, onderliggend probleem. Denk aan long- en hartproblemen, neurologische tekenen of andere aandoeningen. 

Oorzaken van nachtzweten

Zweten tijdens je slaap kan verschillende oorzaken hebben. De meeste zijn onschuldig, al kunnen sommige oorzaken wijzen op een onderliggend probleem. Oorzaken van ‘s nachts zweten kunnen zijn: 

  • Koorts.
  • Een medische aandoening, zoals een infectie, te snel werkende schildklier of diabetes.
  • Overgewicht.
  • De overgang.
  • Bepaalde medicijnen (zoals de pil of antidepressiva).
  • Pittig of kruidig eten.
  • Alcohol, koffie of tabak.
  • Nachtmerries.
  • Slaapproblemen, bijvoorbeeld door stress.
  • Lichamelijke activiteiten vlak voor het slapen gaan, waardoor je lichaam nog moet afkoelen terwijl je al in bed ligt.
  • Een te warm bed of te warme slaapkamer door bijvoorbeeld warm weer, nachtkleding, beddengoed of de verwarming.

Sommige mensen hebben zonder aanwijsbare reden last van ’s nachts zweten en zweten bovendien vele malen meer dan nodig is om de lichaamstemperatuur in balans te houden. Het kan zijn dat hier een aandoening zoals overmatig zweten (hyperhidrosis) aan ten grondslag ligt.

Nachtelijk zweten bij een vrouw

Nachtzweten kan een symptoom zijn van een hormonale aandoening, maar het kan ook betekenen dat je in de overgang bent. Door een schommelende en veranderende hormoonspiegel tijdens de overgang denkt het lichaam dat het te warm is. Je bloedvaten verwijden om je lichaam af te koelen, hierdoor ga je meer zweten. Dit is heel onschuldig. Je kunt zo nu en dan last hebben van nachtzweten, maar het kan ook iedere nacht gebeuren.

Nachtelijk zweten bij een man

De afname van testosteron kan bij een man ook een oorzaak voor nachtelijk zweten zijn. Als het testosteron om welke reden dan ook snel daalt, kunnen deze ‘opvliegers’ optreden. Het testosteronlevel van mannen daalt naarmate zij ouder worden. Bij de ene man daalt dit level sneller dan bij de andere. Maar er bestaan ook vele andere redenen voor het snel dalen van testosteron, zoals snelle gewichtstoename en de verwijdering van teelballen. 

Wat kun je doen tegen nachtzweten?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen tegen zweten tijdens het slapen:

  • Is het warmer dan achttien graden in de slaapkamer? Draai dan de verwarming iets naar beneden. Niet te koud, want dat kan leiden tot ziekte of stijve spieren.
  • Lokt een zware maaltijd nachtelijk zweten uit? Nuttig dan bij voorkeur een lichte maaltijd. 
  • Vermijd pittig en gekruid eten.
  • Vermijd alcohol.
  • Beperk het drinken van koffie tot de ochtend.
  • Ontspan je voor het slapen gaan. Verricht dus geen lichamelijke activiteiten in de uren voordat je naar bed gaat.
  • Voorkom te warm beddengoed en zorg voor ademend materiaal. Kies bijvoorbeeld voor katoenen lakens, en niet voor lakens van synthetisch materiaal. Dit geldt trouwens ook voor de nachtkleding.
  • Probeer meer lauw water te drinken. Erg koud water zorgt er namelijk voor dat je lichaam hard moet werken om het water op de juiste temperatuur te krijgen. Dit zorgt uiteindelijk voor zweten. 
  • Mogelijk biedt een middel waarin aluminiumchloride of aluminiumzouten verwerkt zitten een uitkomst. Aluminiumzouten remmen namelijk de afscheiding van vocht en blokkeren de afvoergangen van zweetklieren, waardoor zweten wordt verminderd. 

Wanneer moet je naar de huisarts?

Raadpleeg in de volgende gevallen een arts:

  • Je wilt de oorzaak achterhalen van het nachtzweten.
  • Je hebt het vermoeden dat het nachtzweten door een onderliggende ziekte wordt veroorzaakt.
  • Je last hebt van slaapapneu.
  • Je last hebt van nachtzweten na het slikken van een bepaald medicijn.
  • Je maakt je zorgen over het nachtzweten.

Heb je niet alleen ‘s nachts, maar ook overdag last van overmatig zweten? In ons artikel over overmatig zweten lees je alles over de mogelijke symptomen en oorzaken én lees je wanneer je in dat geval naar de huisarts moet gaan. 

Bronnen

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen: 

Pagina laatst aangepast op 19-02-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Inhoudsopgave
.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren