Hoge rugpijn

In het kort

  • Hoge rugpijn bevindt zich tussen de schouderbladen of kan gevoeld worden in de ribbenkast of vlak onder de nek. 
  • Hoge rugpijn is een relatief zeldzame vorm van rugpijn. Lage rugpijn komt vaker voor dan hoge rugpijn.
  • De pijn kan uitstralen naar de borst, de nek of de armen. 
  • De oorzaak van hoge rugpijn zit vaak in de bewegingsproblemen van de borstwervelkolom, bijvoorbeeld door een verkeerde werkhouding. 
  • In uitzonderlijke gevallen is hoge rugpijn een symptoom van een andere aandoening, bijvoorbeeld gekneusde of gebroken ribben, costochondritis (een pijnlijke ontsteking van het kraakbeen van de ribben) of door hartproblemen.

Over hoge rugpijn

Hoge rugpijn, ook wel bovenrugpijn genoemd, is een zeldzame vorm van rugpijn. Pijn in de bovenrug komt minder vaak voor dan lage rugpijn. Dit komt doordat de bovenrug minder wordt belast dan de onderrug. Hoge rugpijn bevindt zich meestal tussen de schouderbladen en kan gevoeld worden in de ribbenkast of vlak onder de nek. In sommige gevallen zit de pijn in de bovenrug bij de longen. De één voelt de pijn op een specifieke plek, de ander voelt pijn en stijfheid in de hele bovenrug. De pijn kan uitstralen naar de borst, de nek of de armen. Ook hoofdpijn en ademhalingsproblemen kunnen een gevolg zijn van hoge rugpijn. 

Hoge rugpijn en nekpijn zijn twee verschillende klachten die met elkaar in verband kunnen staan. De bovenste wervels van de rug staan in directe verbinding met de nekwervels. De spieren in de bovenrug, ofwel de borstwervelkolom, worden gevoed vanuit de nek. Zo kan pijn in de borstwervelkolom uitstralen naar de nek. Omgekeerd kan chronische nekpijn ervoor zorgen dat je de spieren in je bovenrug verkeerd gaat belasten, waardoor er ook hoge rugpijn ontstaat.

Symptomen van hoge rugpijn 

De hoge rugpijn is vaak moeilijk te traceren tot één specifieke plek. De pijn kan zich op verschillende manieren uiten. Soms is de pijn constant aanwezig, maar het kan ook zo zijn dat je alleen pijn voelt bij een bepaalde beweging of activiteit.

De volgende symptomen zijn kenmerkend voor hoge rugklachten:

  • Stijfheid in de rug
  • Hoofdpijn of migraine
  • Dof en/of kloppend gevoel
  • (Plotselinge) scherpe of schietende pijn
  • Problemen met de ademhaling

Oorzaken van pijn in de bovenrug

Hoge rugpijn ontstaat meestal geleidelijk. De oorzaak zit vaak in bewegingsproblemen van de borstwervelkolom, bijvoorbeeld door een verkeerde werkhouding. Een slecht afgestelde bureaustoel, eenzijdig gebruik van de armen en veel boven het hoofd werken zijn hier bekende voorbeelden van. Door langdurige overbelasting ontstaat er pijn in de spieren en gewrichten in en rond de borstwervelkolom. Ook spanning, stress of zwangerschap kunnen een rol spelen bij het ontstaan van pijn in de bovenrug.

Als de klachten langer dan drie maanden aanhouden, spreken we van chronische rugpijn. Er kan ook sprake zijn van een acute overbelasting van de bovenrug, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of het tillen van iets zwaars. Bij hoge rugpijn is deze oorzaak echter vrij zeldzaam.

In uitzonderlijke gevallen is hoge rugpijn een symptoom van een andere aandoening. Zo kan pijn in de bovenrug veroorzaakt worden door gekneusde of gebroken ribben, costochondritis (een pijnlijke ontsteking van het kraakbeen van de ribben) of door hartproblemen.

Behandeling van hoge rugpijn

Hoge rugpijn die geleidelijk ontstaat en na verloop van tijd steeds erger wordt, heeft vaak een gerichte behandeling nodig. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een fysiotherapeut, manueel therapeut of chiropractor. De fysiotherapeut en manueel therapeut geven adviezen over een goede houding en leren je oefeningen aan die kunnen helpen om van je klachten af te komen. De chiropractor behandelt de ruggengraat handmatig, om zo de wervelkolom in de juiste houding te krijgen.

Als de hoge rugpijn veroorzaakt is door een verkeerde beweging of een andere plotselinge overbelasting, gaan de klachten vaak vanzelf weer over. Pijnstillers kunnen tijdelijk verlichting bieden. Verder is het belangrijk om rustig aan te doen, geen onverwachte bewegingen te maken en niet zwaar te tillen. Ook sporten en andere vormen van zware lichamelijke inspanning kun je beter even vermijden. Het is wel belangrijk om te blijven bewegen, zodat je spieren niet stijf worden.

Hoge rugpijn oefeningen

Om de spieren in je bovenrug soepel te houden, kun je de bovenrug rekken en de bovenrug draaien. 

Rekken bovenrug

Duur: ongeveer 1,5 minuut

Het rekken van de bovenrug doe je door met je knieën voor een stoel te gaan zitten. Zet vervolgens je handen plat op de zitting. Duw je schouders naar de grond. Een tip is om je heupen op dezelfde plek te houden en naar de grond te blijven kijken. Houd deze oefening 10 seconden vast en adem uit. Kom weer terug in de beginpositie en herhaal deze oefening 10x per sessie. De sessie kan 2x per dag worden uitgevoerd. 

Bovenrug draaien

Duur: eigen tempo

Je bovenrug kun je draaien door op een krukje te gaan zitten. Leg daarna een stok op je schouders (druk de stok niet in je nek). Je kunt je handen zo ver mogelijk aan de uiteinden van de stok plaatsen. Probeer zo ver mogelijk naar links te draaien. In een rustig ritme draai je daarna naar rechts. Herhaal deze oefening 10x per sessie en voer de sessie 2x per dag uit. 

In de volgende video vind je een oefening die jou helpt bij het versoepelen van de rug. 

Deze video wordt mede mogelijk gemaakt door Origene.

Hoge rugpijn voorkomen

Je kunt eventuele pijn in de bovenrug voorkomen, door: 

  • voldoende te bewegen, zonder de rug daarbij te zwaar te belasten. 
  • een goede lichaams- en werkhouding.
  • niet te lang achtereen 'boven het hoofd' te werken. Het schilderen van een plafond is bijvoorbeeld een bekende veroorzaker van hoge rugpijn.
  • een goed matras te slapen: slapen op een te hard, te zacht of doorgezakt matras kan op termijn leiden tot rugklachten en nekpijn.

Wanneer moet je naar de huisarts?

Pijn in de bovenrug die na verloop van tijd steeds erger wordt, heeft vaak een gerichte behandeling nodig. Mochten de klachten aanhouden, neem dan contact met je huisarts op.

Meer weten over hoge rugpijn? 

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren