Zoeken

Opgeblazen gevoel

Wat is een opgeblazen gevoel?

Een opgeblazen gevoel, of opgeblazen buik, is een vervelend gevoel dat na het eten kan ontstaan. Normaal gesproken is in je maag-darmkanaal een kleine hoeveelheid gas aanwezig. Dit gas raak je kwijt door tien tot twintig keer per dag een ‘windje’ te laten. Maar door onder andere je voeding en je darmbacteriën, kan het gebeuren dat er tijdelijk meer gas in je darmstelsel aanwezig is. Je hebt een opgeblazen gevoel in je buik en maag en alles voelt zwaar. Vaak gaat deze maagklacht gepaard met last van winderigheid

Een opgezet gevoel komt vaker voor bij vrouwen die zwanger zijn. In dit geval wordt het gevoel veroorzaakt door een veranderde hormoonhuishouding en verminderde ruimte in je buikholte door de zwangerschap.

Oorzaak van een opgeblazen gevoel

Een opgeblazen gevoel wordt veroorzaakt door twee dingen:

  • Gasvorming door de bacteriën in je darmen
  • Lucht die je inslikt.

Lucht die je inslikt is er voor een groot deel verantwoordelijk dat je borrelende, onrustige darmen hebt. De darmbacteriën maken de rest van het gas dat in je darmen aanwezig is. Dit komt doordat bepaalde koolhydraten niet verteerd worden in onze dunne darm, maar in plaats daarvan voedsel zijn voor de bacteriën van de dikke darm. Deze bacteriën produceren veel gas. 

Bij een opgezwollen buikgevoel kunnen ook andere factoren een rol spelen: 

  • Ouderdom.
  • Stress.
  • Alcohol.
  • Roken. 
  • Voeding.
  • Medicijngebruik. 

Als je last hebt van een opgeblazen gevoel in je buik en maag, dan kan dit ook een symptoom zijn van de volgende ziekten:

Symptomen van een opgeblazen gevoel

De verschijnselen die horen bij een opgeblazen gevoel zijn het gevoel dat je een opgezette buik hebt en dat alles zwaar aanvoelt. Het volle gevoel in je maag leidt soms tot misselijkheid. Verder kan een opgeblazen buik en maag samengaan met winderigheid en overmatige boeren laten.   

Voorkomen van een opgeblazen gevoel 

Om een opgeblazen gevoel te voorkomen is het belangrijk om minder lucht in te slikken. Dit doe je door: 

  • Voldoende tijd nemen om te eten. Dus goed kauwen. 
  • Niet te veel praten tijdens het eten.
  • Geen kauwgom gebruiken.
  • Geen koolzuurhoudende dranken drinken. 
  • Minder zetmeelhoudende groenten eten. Voorbeelden hiervan zijn bonen, ui, prei, erwten en linzen. 
  • Minderen met producten die extra gasvorming geven. Voorbeelden hiervan zijn nieuwe aardappelen, paprika, knoflook, pruimen, meloen, radijs, eiergerechten, noten, scherpe kruiden en specerijen. 
  • Te stoppen met roken. 

Verder leidt een lege darm tot gasvorming in de darmen. Het beste is daarom dat er constant ‘iets’ in je darmen zit. Sla daarom geen maaltijd over en probeer in plaats van drie grote maaltijden meerdere kleine maaltijden te nemen. Tot slot is regelmatig bewegen en sporten noodzakelijk voor een goede darmwerking. Het stimuleert het verteringsproces. Probeer minimaal dertig minuten per dag actief te zijn. Dat is ook nog eens goed om de stress te verminderen, wat ook weer een borrelende buik kan opleveren.   

Deze tekst is goedgekeurd door H. Vrij-Mazee, arts

Volgende paginaBehandeling

Delen
Een arts die een coloscopie uitvoert Wist je dat?

Schone darmen essentieel zijn voor het zorgvuldig kunnen uitvoeren van een coloscopie – een inwendig darmonderzoek? Voedingsrestanten in de darm kunnen er namelijk voor zorgen dat afwijkingen worden gemist en het onderzoek moeilijker is voor de endoscopist. En dus ook langer duurt. Soms mislukt het darmonderzoek zelfs, als de darmen niet schoon genoeg zijn.

In het dossier Voorbereiding Coloscopie op Ziekenhuis.nl lees je hoe je je darmen moet reinigen met laxeermiddel en een speciaal dieet. Per laxeermiddel vind je een handig gebruiks- en innameschema! 

Wist je dat?

WCVezelrijke voeding kan helpen bij stoelgangproblemen? Kenmerkend aan vezels is dat ze vocht vasthouden. Hierdoor wordt de ontlasting smeuïg. Harde ontlasting wordt daardoor zachter en soepeler, terwijl zachte, dunne ontlasting juist indikt. Maar hoeveel vezels heb je eigenlijk dagelijks nodig? En wat bedoelt men eigenlijk met een regelmatige stoelgang? Lees dit en meer in onze special Stoelgang. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips

Gezondheidsplein Nieuwsbrief

Bekijk hier een voorbeeld

Video van de week

Hoe vraag je een second opinion aan?

Bekijk de video

Specials & Dossiers