Zoeken

Hoe kun je een magnesiumtekort aanvullen?

Je kunt je magnesiumtekort aanvullen door het eten van magnesiumrijk voedsel. Eerder werd al beschreven welke producten rijk zijn aan magnesium. Toch is de kans aanwezig dat je te weinig magnesium binnenkrijgt.

Door het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen neemt de hoeveelheid magnesium die in de grond zit namelijk af. Ook door het koken van je voedsel gaat veel magnesium verloren in het kookvocht. Daarnaast laat onderzoek zien dat (met de huidige eetpatronen) de kans op een magnesiumtekort aanwezig is. Zo blijkt namelijk dat je op basis van westerse eetgewoonten, maximaal 250 milligram magnesium binnenkrijgt per dag. Dit is de benedengrens voor vrouwen, maar is te weinig voor mannen. Ter illustratie is hieronder voor enkele producten de hoeveelheid magnesium als percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) weergegeven.

tabel ADH magnesium

Rekenvoorbeeld
Een vrouw moet dagelijks al gauw 5 sneetjes tarwebrood, 3,5 eetlepel ongezouten pinda’s en 1 glas melk innemen om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium binnen te krijgen.

Zulke hoeveelheden zul je doorgaans niet gauw iedere dag innemen. Je zou daarom naast het eten van magnesiumrijke voeding, het verdere tekort kunnen aanvullen met  met voedingssupplementen.

Vorige paginaMagnesiumtekort

Delen
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips

Gezondheidsplein Nieuwsbrief

Bekijk hier een voorbeeld

Video van de week

Wat is menstruele migraine? Een neuroloog legt uit!

Bekijk de video