Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Vind jij Powerwalk een leuke en gezonde sport?

Powerwalk is een sport die is overgewaaid uit Amerika. Het wordt ook wel fitwalk genoemd, of, in het Nederlands fitlopen of sportief wandelen.

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Powerwalk houdt het midden tussen gewoon wandelen en een hardlooptraining. Bij powerwalk wandel je in een stevig tempo (zo'n 6 tot 7 kilometer per uur), waarbij je een krachtige armbeweging maakt en extra actief afzet met je voeten. Daardoor gaat je hartslag net zover omhoog dat het genoeg is om je conditie te laten verbeteren. De training begint met een goede warming-up en eindigt met een cooling-down. Zo voorkom je dat je spierpijn of blessures krijgt. Ook doe je tussendoor rek- en strekoefeningen om het effect te vergroten.

Bij powerwalk ben je actiever dan bij gewoon wandelen, je doet dus echt aan sport. Een groot voordeel vergeleken met sporten zoals hardlopen is dat je bij powerwalk veel minder je gewrichten belast. Bij hardlopen kom je elke keer met een schok neer, wat relatief zwaar is voor je onder meer je knieën. Omdat je bij powerwalk geen schoksgewijze belasting hebt, heb je veel minder kans op blessures. Het is daarom ook zeer geschikt voor ouderen. Ook zwaardere mensen of mensen met knie- of rugklachten kunnen deze sport prima beoefenen. Verder is het een ideale manier om weer in conditie te komen na een blessure. Naast deze specifieke voordelen heb je bij powerwalk natuurlijk ook de 'gewone' voordelen van het sporten: het vermindert de kans op hart- en vaatziekten, verlaagt het cholesterolgehalte en de bloeddruk en het versterkt je spieren. Bovendien voel je je fitter als je aan sport doet en heb je meer uithoudingsvermogen.

Kende je deze nieuwe tak van sport al of beoefen je hem misschien zelf? En, is het echt zo gezond en zo vernieuwend als wordt beweerd of is het gewoon een mooi woord voor een oude tak van sport?

Reageren

Reacties

  • Sil

    Y.M. Tienkamp

    Ski Vereniging Midden-Holland biedt vanaf september weer cursussen Powerwalk en Nordic Walking aan in Gouda. De informatie hierover verschijnt binnenkort op onze website: www.skiverenigingmiddenholland.nl

    Reageer
  • Sil

    e. van loon

    Ik zoek een club in Hengelo Ov. of omgeving, die Powerwalk organiseert

    Reageer
  • Sil

    Berkhout E.M.

    Powerwalk bestaat volgens mij al jaren.

    Ik zou graag willen weten of je kunt powerwalken omgeving Nootdorp.

    Reageer
  • Sil

    N. Schaap

    Probeer elke dag ongeveer een half uur stevig door te wandelen. Dit doe ik nu zo'n drie jaar. Het bevalt mij erg goed.
    Lekker in de frisse lucht en het houd je fit. Het kan altijd in de verloren uurtjes of direct na het eten of voor je naar bed gaat. Het komt altijd uit. Je hoeft je er niet voor om te kleden en na afloop ben je ook niet bezig om weer helemaal bij te komen. Kortom het kost je dus ook niet veel tijd, maar je bent er wel elke dag mee bezig.

    Reageer
  • Sil

    Henny

    Ik heb nul komma nul conditie. Mijn enige beweging is lopen naar de auto en terug.
    Ik wil graag powerwalken maar zie de verplichte gang en dure lidmaatschap van een sportschool niet zitten. Weet iemand een beginschema of startersprogramma voor me.

    Reageer
  • Sil

    wilma kok

    Ik heb 6 jaar lang powerwalking gedaan, maar kreeg eerst hielspoor aan mijn rechtervoet, dus kon het een jaar lang niets doen. Dat is nu over, maar kreeg nu aan mijn linkervoet peesontseking dus kan weer niet lopen. Zo gauw het over is ga ik weer. Ik vind het heerlijk, gezond en je valt er van af als je er bij lijnt.

    Reageer
  • Sil

    Miranda

    O ... heet dat zo ... Ik doe het nu ook al een poosje. Ik dacht dat het niet zwaar was ... maar dat valt best een beetje tegen! Het is leuk te doen en makkelijk (je kan het altijd en overal doen). Ik "powerwalk" momenteel op de sportschool (loopband, helling 3,5%), dat is nog zwaarder!!

    Reageer
  • Sil

    els

    Ik doe aan powerwalk vanaf april 2002. Ik was al lid van de sportschool maar wilde in de zomer niet binnen sporten.Toen begon de sportschool met een cursus van 6 weken powerwalk. Ik ben er helemaal voor gevallen. Ik heb 5 jaar geleden geprobeerd om te gaan joggen, maar dat kon ik niet. Maar dit powerwalken hou ik makkelijk een uur vol. Ik loop ongeveer 7 of 8 km in dat uur.
    Soms nog 15 minuten langer. Ik val daar niet echt van af maar voel me wel lekker.

    Reageer
  • Sil

    Carin

    Toen ik 2 jaar geleden met deze sport begon woog ik absoluut veel te veel en ik voelde me gewoon niet lekker. Mijn lichaamslengte is 171 cm en toen woog ik 98-100 kilo. Op zichzelf ben ik niet zoveel afgevallen, 15 kilo, maar ik eet nu meer en gezonder en ik voel me veel beter. Mijn conditie is ook sterk verbeterd, maar ja dat is op zich ook wel logisch als je toch 15 kilo minder meesjouwt en elke dag 30 - 45 minuten sport. Wel is het belangrijk te weten dat je niet zo snel blessures oploopt bij deze sport behalve als je ook zo fanatiek aan de slag gaat als ik heb gedaan. Mijn advies is dan ook : Loop als je kunt iedere dag, maar let goed op de (pijn)signalen die je lichaam geeft.
    Zelf loop ik het liefst vroeg op de dag, het voordeel is dat je lichaam de hele dag dan een snellere verbranding heeft.
    Ondertussen wissel ik het powerwalken af met joggen, nu kan dat omdat mijn beenspieren dat beter verdragen en ik veel minder gewicht meetors.

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

55 + 5 =

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren