Sport jij met een hartslagmeter?

Een hartslagmeter geeft je een beeld van je inspanning. Zo kun je tijdens het sporten direct kijken hoe het met je conditie is. Tegelijkertijd is de hartslagmeter een goed middel om overbelasting te voorkomen. Er zijn verschillende hartslagmeters te koop. Afhankelijk van de manier waarop je sport (recreatief of prestatiegericht) kun je kiezen voor een eenvoudig model of een met meer opties. Een hartslagmeter geeft een betrouwbare meting van het aantal slagen per minuut en is tijdens de inspanning makkelijk te gebruiken.

De formule voor de maximale hartslag is 220 minus de leeftijd. Voor iemand van 40 ligt de maximale hartslag dus op 180 slagen per minuut. Deze formule geeft een goede indicatie van de maximale hartslag, maar het is geen keiharde waarde. Een afwijking van 10 of 12 slagen is meestal niet iets om je zorgen over te maken. Om je eigen individuele maximale hartslag te bepalen, kun je het best een test doen bij een inspanningsfysioloog.

Gebruik jij een hartslagmeter tijdens het sporten? Of sport jij liever op gevoel? En ga jij wel eens de grens van je maximale hartslag over? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Catharina

    Mijn vader (64 jaar, sinds 4 jaar niet meer werkzaam) beweert dat hij op zijn hometrainer - tijdens een pittige training (heuvelprogramma) - zijn hartslag niet hoger komt dan maximaal 100 en dat hij daar vaak nog onder blijft... Hij zegt dat zijn lichaam gewend is dat hij zijn hele leven dagelijks naar het werk fietste... Ik geloof echter dat hij nogal overdrijft, want als je je inspant, zit je hartslag toch wel hoger? Of zou zijn conditie dermate geweldig kunnen zijn, dat dat wel klopt? Behalve de hometrainer en - in de zomer - fietstochtjes door de polder, doet mijn vader niet aan sport.

    Reageer
  • Sil

    Lila

    Wanneer je een hart+infarct hebt gehad, mag je dan nog sporten?

    Reageer
  • Sil

    l de Berg van de Velde (levina)

    Levina. Ik ga twee keer in de week naar de sportschool nadat ik een hartinfact had. Na overleg met de cardioloog mocht mijn hartslag niet hoger komen dan 130, dit doordat ik het medicijn selokeen nodig heb die mijn hartslag laag houdt. Voor mij is die meter dus echt nodig en het geeft mij vertrouwen in het ik doe.

    Reageer
  • Sil

    barbara bordewijk

    Mijn hartfrequentie is in rust al 120, dat komt door de medicijnen voor copd. Mijn saturatie ligt meestal tussen de 92en 94, ook niet al te hoog. Ik gebruik bisoprolol 1x per dag om mijn hartslag te reguleren. Door een vervelende schouder operatie kan ik niet meer zwemmen of andere sporten waarbij ik mijn armen moet gebruiken uitoefenen. Wat zou ik het beste kunnen doen? Ik ben door mijn copd ook otzettend gauw buiten adem, zelfs mijn bed opmaken is al een hele inspanning, maar ik zou toch wel iets willen om dat te verhelpen, maar wat?

    Reageer
  • Sil

    Jos

    Wolbert, recreatie hardlopen betekent een hartslag van ongeveer 50 à 60 % van je max hartslag.

    Reageer
  • Sil

    Ferdinand

    Ik train altijd met de hartslagmeter, mijn toerenteller zeg ik altijd. Merk Nike, met tijd, stopwatch en geheugenfuncties voor rondetijden enz, Ook kan je trainingszones instellen. Mijn maximale hartslag ligt op ca 180, in rust op ca 50. vuistregel klopt dus niet helemaal. Bij duurbelasting, bijv. marathon, probeer ik in ieder geval onder de 155 te blijven maar loop liever op 140 of minder. Als de vermoeidheid toeslaat loopt de hartslag op en als hij boven de 155 dreigt te komen dan doe ik het wat kalmer aan. De man met de hamer gelukkig nog nooit ontmoet. Na maximale inspanning heel snel weer op 120 of minder. Voor mij een onmisbaar apparaat.

    Reageer
  • Sil

    CW de Leeuw

    Ik sport altijd met de hartslagmeter. Dat geeft mij een veilig gevoel en is handig bij intervaltrainingen. Ik ben diabeet en met de meter blijf ik binnen veilige marges.

    Reageer
  • Sil

    Leonie

    Jolanda, je hebt er niet bij staan of je aan het wandelen of aan het hardlopen was. Bij een intensieve hardlooptraining is een hartslag van 190 normaal (je maximale hartslag is 220- je leeftijd).Aangezien je hartslag snel weer daalt rond de 150 lijkt mij dit normaal. Als je twijfelt zou een bezoekje aan het SMA (sport medisch adviescentrum) verstandig zijn. Hier kun je een inspanningstest doen.

    Reageer
  • Sil

    gerda beijer

    Ik vind de hartslagmeter erg prettig. Ik fitness thuis op een home-trainer, omdat er anders niets van komt. Ik moet fietsen vanwege versleten knieën. Door de hartslagmeter kan ik zien, of ik niet te traag ben en een tandje hoger moet gaan (als het tenminste geen pijn doet).

    Reageer
  • Sil

    Marjolein

    In rust moet je hartslag tussen de 60 en 90 zitten geloof ik. De mijne is echter vaak rond de 55. Wanneer ik sport komt mijn hartslag dan ook nooit hoger dan 160, terwijl deze 200 mag zijn. Het ligt ook gewoon aan je conditie.

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

53 - 3 =

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren