Sport jij met een hartslagmeter?

Een hartslagmeter geeft je een beeld van je inspanning. Zo kun je tijdens het sporten direct kijken hoe het met je conditie is. Tegelijkertijd is de hartslagmeter een goed middel om overbelasting te voorkomen. Er zijn verschillende hartslagmeters te koop. Afhankelijk van de manier waarop je sport (recreatief of prestatiegericht) kun je kiezen voor een eenvoudig model of een met meer opties. Een hartslagmeter geeft een betrouwbare meting van het aantal slagen per minuut en is tijdens de inspanning makkelijk te gebruiken.

De formule voor de maximale hartslag is 220 minus de leeftijd. Voor iemand van 40 ligt de maximale hartslag dus op 180 slagen per minuut. Deze formule geeft een goede indicatie van de maximale hartslag, maar het is geen keiharde waarde. Een afwijking van 10 of 12 slagen is meestal niet iets om je zorgen over te maken. Om je eigen individuele maximale hartslag te bepalen, kun je het best een test doen bij een inspanningsfysioloog.

Gebruik jij een hartslagmeter tijdens het sporten? Of sport jij liever op gevoel? En ga jij wel eens de grens van je maximale hartslag over? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Theo

    Ferdinand.
    Klopt niet wat je zegt want als je vermoeid wordt gaat je hartslag naar beneden en niet omhoog.Ik fiets zelf veel mijn max. zou 170 zijn maar is in werkelijkheid 180 en rust is 58.
    Als ik een intervaltraining doe waarbij ik ga tot 170 en dit 5 min volhoud met daarna 5 min rust dan gaat dat goed de eerste 4 a 5 keer maar daarna als de spieren vermoeid raken wordt het steeds moeilijker en daarna onmogelijk om de 170 te halen.Dit is een heel normaal verschijnsel ik heb soms wel eens trainingen waarbij ik zelfs moeite heb om de 140 te halen en is voor mij een teken om de training kort en heel rustig te houden.

    Reageer
  • Sil

    Jos Jansen

    Als ik volgens de normale regels mijn HFmax zou bepalen kom ik op 175, maar als ik het op de Benson manier doe kom ik op 205 uit, is dit acceptabel?
    Bij een training van 5 km met loopsnelheid 10 km/u heb ik een hartslag van 175 - 185.
    Voor wie niet de Benson methode kent hier onder een beschrijving, de gegevens ik vooraf heb in gevuld : ik loop 3 km in 16.7 min en dan krijg ik onderstaande opdracht.
    Zoek een parcours of rondje van 400 meter. Voer onderstaande test uit waarbij je 8 rondes loopt van 400 meter:
    Loop de eerste ronde op 3:15 minuten
    Loop de tweede ronde op 3 minuten
    Loop de derde ronde op 2:45 minuten
    Loop de vierde ronde op 2:30 minuten
    Loop de vijfde en zesde ronde op 2:15 minuten
    Loop ronde zeven en acht zo hard je kunt
    Meet tijdens de laatste twee rondes iedere honderd meter je hartslag. Het is van belang te weten te komen of je hartslag niet meer verder stijgt, ongeacht het feit of je nog probeert je snelheid op te voeren. Stop zodra je merkt dat je hartslag niet langer meer omhoog gaat. Nu loop je op je maximale hartslagfrequentie.
    Op deze wijze boots je een maximale inspanningstest in het veld na die normaliter in een sportcentrum wordt uitgevoerd.

    Reageer
  • Sil

    Meeder

    Bij een redelijke inspanning op de cardiofiets of op de loopband (niet harder dan 8 km per uur) gaat mijn hartslag al snel omhoog naar waarden boven 160/minuut. Toch heb ik dan in het geheel geen ademnood, vermoeidheid of transpiratie. Na afloop keert de frequentie binnen 5 minuten terug tot beneden de 100. In rust (in bed) is mijn pols doorgaans tussen 50 en 55. Ik ben 187 cm lang, weeg 74 kg en ben 71 jaar en train al jaren enkele keren per week op de sportschool en tennis twee keer per week. Is het verantwoord op dit niveau (waar ik mij erg goed bij voel) door te gaan en kan ik wellicht zelfs een tandje bijzetten om eens echt moe te worden?
    Fred

    Reageer
  • Sil

    Albert Ruijtenbeek

    Geachte heer, mevrouw,

    Een vraag betreffende mijn (Polar F6) harslagmeter. De gemiddelde instelling - volgens het boekje - van de HFmax, zou zijn: 220 minus mijn leeftijd (54). Dit zou uitkomen op een HFmax van ca.
    170. Tijdens een relaxed duurloopje van 10 km kom ik echter al snel aan de 85%. De hoogste aangegeven waarde is 197. Mijn
    rusthartslag is 49. Kan het zijn dat mijn HFmax veel hoger ligt dan die theoretische 170, dus zo rond de 200?

    Met vriendelijke groet,
    Albert Ruijtenbeek
    Zoetermeer

    Reageer
  • Sil

    peter

    ik ben 45 dus zou ik een hartslag van max 175 mogen hebben.
    als ik nu duurtraining op de mountainbike wil doen moet ik dan 75% van 175 gebruiken als max hartslag bij duurtraining.
    en als interval om de 15 min een piek van 175?

    Reageer
  • Sil

    Gert

    <p>Ik ben een man van 57 en een redelijk fanatiek tourfietser. De laatste tijd heb ik een probleem met mijn hartslag/ademhaling. Als ik fiets in een relijk tempo, en mijn hartslag komt rond de 125 zakt plotseling mijn hartslag naar 75/80. Ik wordt dan ook kortdurend kortademig, en wel zo dat ik echt naar adem moet happen.Soms ook een klein beetje duizelig. Als ik dan wat "gas terug" neem is de ademhaling vrij snel weer normaal en kan ik weer door fietsen. De kracht is dan wel grotendeels uit mijn benen, maar die komt weer terug als mijn hartslag zich hersteld naar zo'n 120. Volgens mijn cardioloog is er niets met me aan de hand. Inspanningtest en hartcatheterisatie lieten een gezond hart zien en ben ik volgens hem perfect gezond. Wat kan dan deze klachten veroorzaken?? Erg vervelend vooral omdat er dit jaar nog wel een paar zwaardere tochten op het programma staan.</p>

    Reageer
  • Sil

    Betty

    Mijn hartslag komt bij maximale belasting niet hoger dan 84/minuut.
    Ik ben vaak snel moe.
    Wat is de oorzaak en wat is hier aan te doen?
    Betty

    Reageer
  • Sil

    Lynda

    Lynda

    Ik ben 44, ik doe 2x per week aan spinning en 2 x per week cardiofitness.

    IK train altijd met hartslagmeter, mijn hartslag is in rust 68.
    M'n omslagpunt is 180/185 zodra ik weer rustig aan doe, gaat die pijlsnel naar beneden: dat houdt in dat dit een goede conditie is.
    Maar...zodra ik gestrest ben en met een hartslag van 95 begin, merk ik al gauw dat ik weinig vermogen heb...

    Ik vind het altijd fijn om met een hartslagmeter te sporten...ook voor het feit of je verbranding goed op gang komt.

    Reageer
  • Sil

    lol

    Geen idee schat.

    Reageer
  • Sil

    Geo

    Quote: Gert
    ------------------------

    Ik ben een man van 57 en een redelijk fanatiek tourfietser. De laatste tijd heb ik een probleem met mijn hartslag/ademhaling. Als ik fiets in een relijk tempo, en mijn hartslag komt rond de 125 zakt plotseling mijn hartslag naar 75/80. Ik wordt dan ook kortdurend kortademig, en wel zo dat ik echt naar adem moet happen.Soms ook een klein beetje duizelig. Als ik dan wat "gas terug" neem is de ademhaling vrij snel weer normaal en kan ik weer door fietsen. De kracht is dan wel grotendeels uit mijn benen, maar die komt weer terug als mijn hartslag zich hersteld naar zo'n 120. Volgens mijn cardioloog is er niets met me aan de hand. Inspanningtest en hartcatheterisatie lieten een gezond hart zien en ben ik volgens hem perfect gezond. Wat kan dan deze klachten veroorzaken?? Erg vervelend vooral omdat er dit jaar nog wel een paar zwaardere tochten op het programma staan.

    ------------------------
    Beste Gert,
    Alsof je opschrijft wat ik heb.
    Na opmerkingen dat mijn hartslagmeter het niet goed doet, en dat er niets aan de hand is, bleek bij de sportkeuring dat mijn hartslag bij 120 terugvalt naar 65. Mijn ademhaling komt dan hoog te zitten. Bij terugval naar een lager hartritme ga ik over op suikerverbandig.
    Ben jij verder gekomen met de oorzaak? En bij wie dan?

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

43 - 3 =

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren