Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Kan je sporten met een handicap?

Bewegen is goed voor iedereen, dus ook voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap. Maar voor hen is het niet altijd makkelijk of vanzelfsprekend om aan sport te kunnen doen. Er kunnen allerlei problemen zijn, die het sporten van mensen met een handicap in de weg kunnen staan: de materialen moeten aangepast worden, er is vaak speciale begeleiding nodig, de accomodatie moet rolstoeltoegankelijk zijn enz.

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Er zijn behoorlijk wat verenigingen die een speciale afdeling hebben voor mensen met een handicap. En er zijn speciale verenigingen opgericht die het voor mensen met een handicap mogelijk maken om aan sport te doen. Ook voor de gehandicaptensporten geldt dat er sprake is van topsport en breedtesport. Sport kan mensen helpen om hun grenzen te verleggen, zowel lichamelijk als mentaal. Dat geldt voor valide sporters, maar zeker ook voor mensen met een handicap.

Er zijn mensen die vinden dat er geen verschil moet zijn tussen valide en invalide sporten. Zij vinden dat valide sporters aan bijvoorbeeld rolstoelbasketbal mee moeten kunnen doen en dat waar mogelijk sporters met een handicap mee moeten kunnen doen aan 'gewone' sporten. Zo zou een rolstoelmarathon volgens hen best op het programma van de Olympische Zomerspelen mogen komen. Op die manier komt de allerbeste sporter, valide of niet valide, boven drijven.

Ben je zelf gehandicapt en sport je? Wat vind jij? Moet er onderscheid blijven tussen valide en invalide sporters? Of mogen mensen met een beperkingen ook aan 'gewone' sportwedstrijden' meedoen? En vind je dat er in Nederland genoeg wordt gedaan voor invalide sporters? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Rene (48) reneclemens@hotmail.com

    Ik ben een man van achtenenveertig jaar en ik ben vijf jaar geleden gestopt met roken en inderdaad ook zwaarder geworden. Ik voel me echter, ondanks enig overgewicht, zo veel fitter dan toen ik nog rookte. Ik kan achteraf niet begrijpen dat ik zo lang gerookt heb en dat ik het ook nog 'lekker' vond. Achteraf gezien besef ik dat het helemaal niet echt 'lekker' was, maar dat ik, en met mij velen, gevangen zat in de zware verslaving die roken is. Over mijn gewicht: ik ben nu bezig om mezelf op dat vlak aan te pakken, want ik wil echt kilo's kwijt en dat gaat met het stijgen der jaren niet bepaald vlotter. Ik ben nu bezig met een fruit/groete-dieet en ik merk dat dat goed werkt. Ik ben al een aantal kilo's kwijt en het plezierige van dit dieet (het is eigenlijk geen dieet, maar een way of life) dat je geen honger hoeft te lijden. Als ik trek heb dan neem ik net zo veel fruit/groente als ik wil. Bijvoorbeeld een appel of een paar wortels. Ook een enkele keer een banaan, want dat geeft zo veel energie. Ik begin de dag met fruit en ik houd dat in ieder geval vol tot 12.00 u., daarna eet ik paar sneeën bruin brood met wat groente en soms wat kaas erbij. 's Avonds eet ik vervolgens een normale maaltijd. Dit alles werkt prima, alleen heb ik nog moeite om me 's avonds om een uur of tien in te houden en me niet te buiten te gaan aan kaas, chips of andere hapjes. Ik heb gemerkt dat het nemen van twee glazen water de drang om te gaan snoepen aanzienlijk vermindert. Wat ook het prettige is van het eten van fruit: het remt in hoge mate de behoefte aan roken. Probeer het maar eens uit: je hebt trek in een sigaret en je neemt een appel of een wortel ... de behoefte om te roken verdwijnt als sneeuw voor de zon.

    Reageer
  • Sil

    Nano (33) route66bike@hotmail.com

    Pfff, wat een gezeur iedere keer weer zeg, dat stoppen met roken.
    Maar goed. een reactie...
    Een mollige (let wel: niet DIKKE) niet rokende vrouw is mooier dan eentje die vel over been is en ook nog eens rookt. Laat staan een DIKKE vrouw die ook nog eens rookt!!!
    En verder: je rookt, of je rookt niet. Beiden hebben zowel voor- als nadelen.

    Reageer
  • Sil

    Paul (13) paul@rapt.nl

    Hallo

    Waarom probeer je Big Diet niet te volgen of bouw je een slot op je kast (waar het lekkers in ligt)

    Veel Suc-6

    Reageer
  • Sil

    Cindy (27)

    Hallo, wat herkenbaar. Ik wil ook stoppen met roken maar wat mij tegenhoudt is inderdaad het dikker worden. Ik ga sporten en dan pas stoppen, misschien helpt dat? Ik hoop dat je het volhoudt.

    Reageer
  • Sil

    Nadine uit België nadriaenssens@cuno-europe.com

    Hallo Marga, en proficiat met je prestatie, nu je al zolang gestopt bent met roken moet je zeker volhouden. Mijn man is ook al 6 maanden gestopt en ook is hij inderdaad al wat kilootjes bijgekomen. Spijtig genoeg heb ik nog niet de moed kunnen opbrengen om zelf te stoppen, vooral omdat ik momenteel al zo'n 25kg te zwaar weeg, als ik stop en ik kom nog eens 10 kg aan dan kunnen ze me helemaal rollen. Dus ben ik momenteel op dieet via de weight watchers en ook wat op mezelf, gewoon verstandig omgaan met eten, en vetten en suikers zoveel mogelijk vermijden. Wat ook je zin in zoet heel erg onderdrukt is chroomtabletten (Hema) nemen, dat zorgt ervoor dat je insulinehuishouding beter werkt en je drang naar zoet wordt steeds minder. Wat je ook kan proberen is om 's avonds (bij de tv) wanneer de drang naar snoepen het grootst is, je handen bezig te houden door middel van een brei- of haakwerk, zelfs bij mij helpt het, 's avonds rook ik bijna niet (soms 1 sigaretje als ik de hond uitlaat - want uiteraard moet ik buiten roken - omdat mijn man vindt dat het stinkt!) en ook omdat ik met mijn handen bezig ben heb ik geen last of trek in zoet.
    Hopelijk heb je iets aan die tips en geloof me "Volhouden is de boodschap !"

    Reageer
  • Sil

    bulky diederik (14) bulky_diederik@hotmail.com

    Ik ben 14 jaar en rook en ik ben al een kilo of 15 afgevallen. Ik ben gaan roken omdat ze zeiden dat ik dan af zou vallen. Ik doe nu af en toe een joint om m'n longen te zuiveren, het geeft wel een kick.

    Reageer
  • Sil

    El Doederino (18) paul_olyslager@hotmail.com

    Een zeer grote hulp is veel water drinken. Ik ben 8 maanden gestopt met roken en ik drink ongeveer 1.5 liter per dag en dat voelt zeer goed aan.
    Blijven volhouden iedereen!!!

    Reageer
  • Sil

    Artoero (34) artoero@hotmail.com

    Hallo,

    Ik heb een eenvoudige redenatie. Van stoppen met roken KAN je niet dik worden. Het is een verslavingsprobleem en zit tussen je oren. Je wordt alleen dikker als je meer eet dan je aan calorieen per dag nodig hebt. Als je er voor zorgt dan het eten niet de zelfde verslaving geeft als het roken blijf je keurig op gewicht en voel je je absoluut lekkerder. Je lijf is een bijzonder instrument wat je in staat stelt je aardse doelen te bereiken. Daar zorg je dan toch goed voor?? Goede tips zijn:
    1.Zorg dat je je bewust wordt van je verslaving.
    2. Drink minstens 2 liter water per dag naast je andere uiteraard suikervrije drankjes.
    3. Ga 2 keer per week fitnessen of aerobiccen
    4.GA NOOIT MEER ROKEN!!

    Veel succes, je zal NIET dikker worden en als je bent aangekomen zal je de overtollige kilo's weer verliezen.

    Reageer
  • Sil

    Lonneke (20) baloonytoon@hotmail.com

    In de eerste plaats vind ik het heel goed van je dat je bent gestopt en dat je het, in tegenstelling tot je vriendin, wel volhoudt.

    Probeer afleiding te zoeken. En echt geloof me, het beste om af te vallen is gewoon om lekker te gaan sporten. Gebruik geen middeltjes, volg geen dieten, gewoon lekker gaan sporten. Je kunt bijvoorbeeld lekker gaan wandelen. Heel goed voor de vetverbranding! Of met je vriendin naar de sportschool gaan. Pak in plaats van een zak chips lekker een stuk fruit, of nog beter, eet een extra boterham!

    Reageer
  • Sil

    Saskia (29) ray.sas@chello.nl

    Hallo allemaal, mijn naam is Saskia Molenaar. Allereerst van harte gefeliciteerd en hou vol. Ten tweede: voor de mensen die gestopt zijn met roken en de kilo's die ze aangekomen weer kwijt willen heb ik de perfecte oplossing. Nieuwsgierig en wil je meer weten? Via mail te bereiken op ray.sas@chello.nl

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

64 - 4 =

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren