Wintertijd: terug in je ritme of juist niet?

Verzetten van de klok: wintertijd van kracht

Afgelopen weekend is de klok weer verzet: het is wintertijd en we leven een uur eerder. Het verzetten van de klok roept elk jaar weer discussie op. Voor sommigen levert het enkel negatieve effecten op, zoals slapeloosheid. Anderen lijken juist terug te vallen in hun biologische ritme.

Waarom zomertijd en wintertijd?

De zomertijd werd in 1977 ingevoerd. Dit was voornamelijk om kosten te besparen ten tijde van de oliecrisis. Door de klok een uur vooruit te zetten, kon er gedurende dag beter gebruik worden gemaakt van het zonlicht: ‘s ochtends werd het pas bij opstaan licht en ‘s avonds hoefden de olielampen minder vroeg worden aangezet. In de winter werd dit dan weer teruggedraaid en was de zogenaamde wintertijd – oftewel onze natuurlijke tijd – weer van kracht.

Het verzetten van de klok zou in eerste instantie dus vooral economische voordelen opleveren. Toch heeft het voor veel mensen ook veel invloed op de gezondheid.

Wintertijd en gezondheid

De ingang van de wintertijd heeft gevolgen voor je lichaam. Voor sommige mensen komt de menselijke biologische klok weer terug in het normale ritme, terwijl dit voor anderen juist niet het geval is. Een winterdepressie of winterdipje wordt daarom vaak in combinatie met wintertijd genoemd. Mensen voelen zich vaak somber of vermoeid en hebben meer behoefte aan slaap. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft dit niet zozeer te maken met de wintertijd, maar met het feit dat de dagen in de winter korter zijn dan in de zomer.

Gelukkig heeft de wintertijd voor sommige mensen ook een positief effect: je kunt een keer een uur langer slapen en je keert terug naar je natuurlijke ritme. Doordat het ‘s ochtends eerder licht wordt, kun je een winterdipje juist buiten de deur houden en kun je net wat makkelijker vroeg opstaan. Daarnaast zou het een positief effect hebben op je stressniveaus.

Tips voor een natuurlijk ritme

Dat we even moeten wennen aan het verzetten van de klok is een feit. De mate waarin je moet wennen kan echter verschillen. Om makkelijker in je natuurlijke ritme te komen, kun je zorgen dat je genoeg tijd doorbrengt in natuurlijk (zon)licht. Doe ‘s ochtends als je wakker wordt de gordijnen meteen open, zet een lamp aan en probeer overdag veel naar buiten te gaan. Probeer in deze periode ook goed te luisteren naar je lichaam. Ben je nog moe? Leg dan telefoon of tablet aan de kant en ga lekker wat eerder naar bed.

VorigeVolgende

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren