Website van het Jaar

Tips tegen werkstress

Stressgerelateerde klachten houden niet op zolang er niet gewerkt wordt aan de aanpak van de (onderliggende) oorzaken. Van langdurige (werk)stress kun je overspannen of burn-out raken. Naast het herkennen van de stress symptomen is het daarom belangrijk dat je werkstress actief tegengaat.

Tips tegen werkstress

Werkstress heeft veelal dezelfde symptomen als niet-werkgerelateerde stress, hetgeen kan leiden tot overspannenheid of burn-out. Werkstress ontstaat bij een werkdruk die zo hoog is dat de we niet langer zelf ons werktempo en volgorde van de werkzaamheden kunnen bepalen. Je wordt als het ware geleefd. Ervaar je werkstress dan is het heel belangrijk om dit te bespreken met je werkgever om samen te zoeken naar een oplossing. Je kunt daarnaast ook zelf aan de slag om werkstress aan te pakken.

Werkstress verminderen

Met deze tips verminder je werkstress voordat je overspannen raakt of burn-out klachten krijgt:

  • Kom in beweging: dit helpt stresshormonen sneller afbreken en stimuleert een goed humeur door de aanmaak van endorfines.
  • Beoefen mindfulness of meditatie: hiermee voorkom je dat je verdwaalt in piekergedachten en negatieve emoties.
  • Eet gezond: een voedingspatroon met weinig suiker, cafeïne en snelle koolhydraten vermindert stress en depressie. Zorg voor voldoende omega 3 uit vette vis- of lijnzaadolie.
  • Start een stressdagboek: noteer de momenten waarop je stress ervaart en waar de stress vandaan komt. En ook belangrijk: raak niet gestrest als het een keer niet lukt!
  • Start met jobcraften: maak je werk leuker door taken die je niet leuk vindt af te stoten en taken die je wel leuk vindt naar je toe te trekken. Zo creëer je een baan die beter past bij je talenten, capaciteiten en behoeftes.
  • Vraag hulp: kom je er zelf niet uit, vraag dan om hulp van een stresscoach of psycholoog. Die helpt je bijvoorbeeld met het creëren van een goede balans tussen werk en privé, het optimaliseren van je leefstijl en het omgaan met angsten en beperkingen.

Ga voor meer informatie en tips tegen werkstress naar stresscentrum.nl

Pagina laatst aangepast op 02-01-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren