Website van het Jaar

Tips tegen werkstress

Stressgerelateerde klachten houden niet op zolang er niet gewerkt wordt aan de aanpak van de (onderliggende) oorzaken. Van langdurige (werk)stress kun je overspannen of burn-out raken. Naast het herkennen van de stress symptomen is het daarom belangrijk dat je werkstress actief tegengaat.

Tips tegen werkstress

Werkstress heeft veelal dezelfde symptomen als niet-werkgerelateerde stress, hetgeen kan leiden tot overspannenheid of burn-out. Werkstress ontstaat bij een werkdruk die zo hoog is dat de we niet langer zelf ons werktempo en volgorde van de werkzaamheden kunnen bepalen. Je wordt als het ware geleefd. Ervaar je werkstress dan is het heel belangrijk om dit te bespreken met je werkgever om samen te zoeken naar een oplossing. Je kunt daarnaast ook zelf aan de slag om werkstress aan te pakken.

Werkstress verminderen

Met deze tips verminder je werkstress voordat je overspannen raakt of burn-out klachten krijgt:

  • Kom in beweging: dit helpt stresshormonen sneller afbreken en stimuleert een goed humeur door de aanmaak van endorfines.
  • Beoefen mindfulness of meditatie: hiermee voorkom je dat je verdwaalt in piekergedachten en negatieve emoties.
  • Eet gezond: een voedingspatroon met weinig suiker, cafeïne en snelle koolhydraten vermindert stress en depressie. Zorg voor voldoende omega 3 uit vette vis- of lijnzaadolie.
  • Start een stressdagboek: noteer de momenten waarop je stress ervaart en waar de stress vandaan komt. En ook belangrijk: raak niet gestrest als het een keer niet lukt!
  • Start met jobcraften: maak je werk leuker door taken die je niet leuk vindt af te stoten en taken die je wel leuk vindt naar je toe te trekken. Zo creëer je een baan die beter past bij je talenten, capaciteiten en behoeftes.
  • Vraag hulp: kom je er zelf niet uit, vraag dan om hulp van een stresscoach of psycholoog. Die helpt je bijvoorbeeld met het creëren van een goede balans tussen werk en privé, het optimaliseren van je leefstijl en het omgaan met angsten en beperkingen.

Ga voor meer informatie en tips tegen werkstress naar stresscentrum.nl

Pagina laatst aangepast opĀ 02-01-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren